Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Aanleren van wedstrijdtempo

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 12 apr 2012 00:58

dat denk je maar, maar daar denk ik anders over.
Sterker worden, dan merk je dat je niet direct weg zakt dat je je plek voorin handhaaft.
Als ik TS was zou ik eerst meer gaan trainen.. en dan uren maken achter de brommer. Daar krijg je veel snelheid van

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 apr 2012 09:04

Altijd maar die verhalen over gebrek aan snelheid... Je levert dan gewoon niet genoeg vermogen. Ipv achter de brommer trainen kan je net zo goed in je uppie blokjes gaan rijden met een hoog beentempo. Minder leuk dan achter de brommer rijden, maar net zo effectief (misschien zelfs wel beter omdat je geen uitlaatgassen inademt).
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

tomkolkman
Forum-lid
Berichten: 1212
Lid geworden op: 28 feb 2007 12:24

tomkolkman 12 apr 2012 09:27

Dat zijn mijn ervaringen inderdaad ook. Sinds dit jaar ook wedstrijden gaan rijden en in ieder geval in het peloton meekomen. Ik zie wel een behoorlijk verschil in vermogen als ik in het peloton rijdt of op kop mee draai. Je kunt beter zorgen dat je je vermogen hoger krijgt en daarvoor hoef je niet achter een brommer te zitten.
Cannondale SuperSix EVO Hi-Mod
Cervélo R3SL
BMC CX02

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 13 apr 2012 22:04

5uur trainen lijkt me eveneens zinloos. Dergelijke trainingen zorgen er alleen voor dat je een vermoeidheid opbouwt waardoor je je intensievere trainingen niet meer naar behoren kan uitvoeren. Ik zou aanraden om een pak frequenter te gaan trainen. 5 keer per week moet mogelijk zijn. Daarvan 2-3 keer d1 trainingen met wat d2 blokjes (3u-3u30). In je andere trainingen kan je bv wat tempotjes combineren met spurtjes, en die naarmate het wedstrijdseizoen dichterbij komt zwaarder en langer maken.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 13 apr 2012 22:10

amclassic-fan schreef:Altijd maar die verhalen over gebrek aan snelheid... Je levert dan gewoon niet genoeg vermogen. Ipv achter de brommer trainen kan je net zo goed in je uppie blokjes gaan rijden met een hoog beentempo. Minder leuk dan achter de brommer rijden, maar net zo effectief (misschien zelfs wel beter omdat je geen uitlaatgassen inademt).
Ja, maar profs doen het ook!

:lol:

wezenloze
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 06 jun 2010 22:19
Locatie: Midden-NL

wezenloze 13 apr 2012 23:32

Ik raad je aan regelmatig met snelle trainingsgroepen mee te rijden. Met snel bedoel ik dan een wedstrijdsnelheid, van 40+. En dan lekker licht meetrappen in de groep om aan de snelheid te wennen.
Mijn ervaring is dat het niet alleen een kwestie van vermogen is maar ook van gewenning. Op rechte brede lange wegen went het makkelijker dan in een koers met bochten en extreme tempowisselingen.

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 15 apr 2012 17:09

Ik ben een heel simpele toerrijder, die ook werkt en een gezin heeft, en zelfs ik train zeker 10u./week, soms 15. Je moet toch echt lange duurtrainingen doen om een beetje fond te kweken. 2.5 u. max lijkt met gewoon te weinig.

Gebruikersavatar
Joseba
Forum-lid
Berichten: 2609
Lid geworden op: 19 jan 2007 21:19

Gebruikersavatar Joseba 15 apr 2012 20:06

stokie schreef: Wat ook aan te raden is, zijn de clubwedstrijdjes op het parcours op Sloten in Amsterdam (WVA). Een rondje zonder bochten en dus wordt er altijd flink doorgereden.
:?

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 4517
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 15 apr 2012 20:16

joseba5 schreef:
stokie schreef: Wat ook aan te raden is, zijn de clubwedstrijdjes op het parcours op Sloten in Amsterdam (WVA). Een rondje zonder bochten en dus wordt er altijd flink doorgereden.
:?

De aarde is ook rond, kun je ook rond zonder bochten... en je weet 't in A'dam denken ze altijd dat ze groot zijn... :mrgreen:

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 15 apr 2012 20:41

zonder bochten bedoel ik natuurlijk dat het niet eens de naam bocht mag dragen. Die bochten zijn zo flauw, dat je er met 55 per uur gewoon trappend doorheen kan gaan.
Prima rondje voor je snelheid

derjan
Forum-lid
Berichten: 185
Lid geworden op: 08 mar 2005 09:13

derjan 15 apr 2012 23:54

hans darmstronger schreef:Ik ben een heel simpele toerrijder, die ook werkt en een gezin heeft, en zelfs ik train zeker 10u./week, soms 15. Je moet toch echt lange duurtrainingen doen om een beetje fond te kweken. 2.5 u. max lijkt met gewoon te weinig.
10 tot 15 uur per week? Ik haal dat heel zelden, maar om te zeggen dat ik in de Sportklasse-wedstrijden tekort kom....nee. Overigens wel respect dat je het op die manier weet te combineren met werk en gezin.
Pain is just a state of mind

wtosser
Forum-lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 20 apr 2010 12:59

wtosser 19 apr 2012 11:40

Helaas is het erg lastig om echt nuttig advies te geven zolang niemand TS heeft zien koersen. Er wordt gefocust op zijn conditie, maar in wedstrijden zijn er zo veel meer factoren die spelen (zoals Superrose al oppperde). Je positie handhaven op de rechte einden, het laat aanremmen voor de bochten, de bocht zelf, het aanzetten na de bocht, het strak aan het wiel rijden bij wind en elke mogelijke combinatie hiervan. Daarnaast is de strijd om posities juist de eerste minuten van een koers het heftigste.

Er worden veel goede trainingsadviezen geopperd hier, waarvan je zult moeten uitproberen welke voor jou het meeste resultaat hebben/haalbaar zijn qua tijd. Laat ik wel stellen dat ik 10 uur per weekend trainen voor sportklasse koersen echt van de zotte vind.

Plaats reactie