Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Aanleren van wedstrijdtempo

iamx12
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:52

iamx12 09 apr 2012 11:23

Ik ben dit jaar begonnen aan mijn tweede seizoen als wegwielrenner maar ik kan steeds het tempo in de wedstrijd niet volgen. Hiervoor heb ik twee en half jaar als toerrijder rond gereden.

Op training gaat het allemaal prima. Mijn basisconditie is goed en ook de intervaltrainingen vallen me niet zwaar en kan ik de andere renners goed volgen. Alleen als er een wedstrijd is kan ik absoluut niet volgen. Als ik vooraan start schieten de mederenners om me heen en binnen een ronde ben ik van voorin het peleton doorgezakt naar achterin het peleton. Vaak duurt het dan ook daarna nog maar een ronde en dan lig ik er helemaal af en kan ik rustig rondpedelen totdat ik weer eens ingehaald wordt. En dat terwijl ik op het buitenblad met een flinke hartslag wel aan het stoempen ben om bij te blijven.

Erg leuk maar als wedstrijdrenner is mijn doel een wedstrijd finishen in het peleton en niet rond te toeren en af en toe proberen 45 km/u te rijden voor een ronde.

Hoe hebben jullie wedstrijdrenners bovenstaande afgeleerd en geleerd mee te komen in wedstrijden?

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 09 apr 2012 12:11

Bij welke categorie rijd je nu? Misschien dat je een treedje lager moet beginnen. Ik ben op m'n 18e begonnen met wielrennen en ben meteen ingestroomd bij de Amateurs A. In de KNWU criteriums werd ik er toen bijna standaard afgereden het eerste jaar maar in wedstrijden van de vrije bonden (hier BWF en TMZ) kon ik beter volgen. Het parcours is natuurlijk ook belangrijk. Als je meteen grote omlopen pakt met veel (zij)wind vind ik het niet gek dat je er het eerste jaar snel bent afgewaaid. Als ik jou was zou ik eens kijken of er bij je in de buurt zomeravondcompetities zijn. Vaak korte afstand, asfalt, niet teveel deelnemers en iets gematigder tempo dan in de criteriums. Zo pak je toch wedstrijdritme op en is de kans vele malen groter dat je de koers uitrijdt. Niet alleen goed voor je conditie/ervaring maar ook zeker voor je moraal!
Canyon Ultimate CF SL 2016

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 09 apr 2012 12:34

Waarschijnlijk vind jij je eigen basisconditie goed genoeg, maar blijkt dat het niet goed genoeg is voor wedstrijdwielrennen.
Ik ben ook op de manier zoals jij begonnen en dacht ook dat mijn basisconditie goed genoeg was. Toch werd ik er het eerste jaar vaak afgepierd.
Ik heb toen een trainer in de arm genomen en toen merkte ik dat ik een droevige conditie had voor een wedstrijdwielrenner. Ik trainde destijds een uur of 10 in de week, maar als je van voetbal overstapt op wielrennen, is dat dus veel te weinig.
Bovendien trainde ik helemaal niet effectief. Mijn trainer leerde me effectief trainen en leerde me dat er toch zeker ook weken van 20 uur training in moeten zitten.
Na 2 seizoenen ben ik inmiddels zelfstandig bezig en koers ik bij de elite. Ik doe nog zat dingen fout, maar heb er wel plezier in.

Als het echt alleen aan de snelheid ligt zou ik veel achter een brommer gaan trainen. Daar doe je gewoon echt snelheid door op.
Wat ook aan te raden is, zijn de clubwedstrijdjes op het parcours op Sloten in Amsterdam (WVA). Een rondje zonder bochten en dus wordt er altijd flink doorgereden. Iedereen kan uitrijden en je doet er goed snelheid op, doordat er altijd tempo gereden wordt.

Ik denk niet dat het alleen aan de snelheid ligt, maar dat je nog heel veel kan verbeteren door je trainingswijze/intensiteit op te voeren of aan te passen. Dan zal je zien dat je heel snel stappen kan maken en dat je de lol er echt wel in houdt.

joeywl
Forum-lid
Berichten: 820
Lid geworden op: 28 nov 2007 20:04
Locatie: Naaldwijk

joeywl 09 apr 2012 16:56

Inderdaad, achter de derny trainen! Gaat sowieso je bochten snelheid omhoog.

lanz
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 20 mar 2006 15:01

lanz 09 apr 2012 21:10

Waarschijnlijk is het handig om wat meer informatie te geven (welke koersen, hoeveel uur train je/ wil je max trainen, hoe oud ben, heb je moeite met de bochten, etc). Mijn tip: zorg er in ieder geval voor dat de intervaltrainingen je wel zwaar vallen (voldoende intervallen boven je omslagpunt) en doe een goede warming up voor de wedstrijd.

Ter referentie. Ik ben 30 en train gemiddeld iets minder dan 6 uur per week. Ik kon de eerste keer met moeite het tempo van het peleton bijhouden. Afgelopen weekend heb ik mijn 4e wedstrijd gereden bij de BWF en ik kan inmiddels het tempo van het peleton makkelijk bijhouden. Heel actief voorin meedoen zit er echter (nog?) niet in. Een vrij groot gedeelte van de verbetering komt doordat ik inmiddels makkelijker in een peleton rijd en daardoor niet onnodig energie verspil.
We rarely think people have good sense unless they agree with us.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 10 apr 2012 00:24

ligt het aan je snelheid of pak je niet het goede plekje?
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

iamx12
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 mei 2010 20:52

iamx12 10 apr 2012 21:29

Ik denk met name aan mijn snelheid.

Ik ben een sportklasse renner van 27 jaar, en net aan mijn tweede seizoen begonnen. Vorig seizoen reed ik geen wedstrijd in het peleton uit op de weg. In totaliteit heb ik in 2011 negen wedstrijden op de weg afgerond waarbij het meerendeel in augustus/september. Daarnaast wat mountainbikewedstrijden gereden. Toen trainde ik ongeveer drie keer in de week. Eén keer in de week intervaltraining en twee langere duurtrainingen (in het weekend). Vanaf september tot eind januari gericht op het veldrijden en daarbij wisselde resultaten gereden. Zowel de laatste plaatsen als ook 10e.

Toen was het trainingsschema ook wat strakker met een georganiseerde training op dinsdag en op de maandag en/of woensdag duurtraining in het bos. Op zaterdag en/of zondag dan wedstrijd. Dit laatste liep door tot en met januari. Ik ben dan ook, in vergelijking met mijn eerste seizoen, met een betere basisconditie gestart.

Sinds februari train ik als volgt:

1x in de week intervaltraining in clubverband van ca 2 uur
1x duurtraining in clubverband ca 3 uur of meer
minimaal 1x in de week duurtraining van ca 2,5 uur

In het voorjaar is er dan vaak een trainingswedstrijd op zaterdag die ik volg met de clubtraining op zondag. In de weekenden dat ik geen wedstrijd heb, in de tussen periode van halverwege maart tot en met eind april rij ik dan vaak op zaterdag en zondag langere duurtrainingen. Nu gaan we richting de zomer en eind april starten de wedstrijden op dinsdag- of donderdagavond. De intervaltrainingen zijn altijd op woensdag. Vaak pak ik de andere dagen in de week (maandag, dinsdag, donderdag, vrijdag) om minimaal één duurtraining in de avond af te werken na het werk.

Voor dit jaar staat het aantal wedstrijden op de weg tot nu toe op één, wat betreft de weg. Toen starte ik voorin maar zakte in een ronde tijd van voorin het peleton in snelheidvaart naar achterin het peleton en een ronde later, na hard zwoegen, lag ik eraf. De eerste twee wedstrijden waren afgelast in verband met de sneeuw en nu is het afwachten tot eind april voor de start van de zomeravondcompetitie.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 10 apr 2012 21:50

Doe je een goede warmup vooraf? Ik heb daar heel veel baat bij. De zomeravondcomp waarbij ik vooraf al een uur lekker had gefietst startte ik altijd het makkelijkst.
Less is bore

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 10 apr 2012 22:09

Het klinkt heel dom, maar ik denk nog steeds dat het aan je basisconditie ligt.
De mannen van de sportklasse hebben vaak dezelfde trainingsuren, maar die zitten al jaren op de fiets en hebben niet meer nodig.
Als beginner moet je nou eenmaal heel veel investeren om op het niveau te komen en in de winter zou je echt af en toe weken van 15 uur moeten maken. Vooral duurtraining.
Dan kan je tegen het einde van de winter intensieve trainingen gaan doen en is je conditie echt goed.
In het wedstrijdseizoen hoef je dan niet meer te doen dan uitfietsen, 2x intensief (duur)trainen en koersen.
Snelheid krijg je vanzelf door mee te doen aan trainingskoersen. Maar (koers)hardheid krijg je alleen door heel veel kilometers erin te trappen.
7 uur in de week lijkt veel, maar dat is het niet. Mocht je nou in het weekend niet koersen, dan moet je eigenlijk 10 uur gaan trainen in het weekend. Zaterdag 5 uur, zondag 5 uur. dan doe je maandag rustig, dinsdag interval, woensdag duur en donderdag intensieve duur, vrijdag losfietsen, zaterdag koers.
Als je dat soort weken kan gaan draaien, dan komt het wel in orde en zou ik me over de snelheid echt geen zorgen gaan maken. Dat meerijden is het lastigste, maar dat ligt vooral aan de inhoud. Als de inhoud goed is, is het 3 trainingskoersen en je bent op niveau om mee te rijden.

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 10 apr 2012 22:17

TS geeft aan dat hij vanaf het begin van de wedstrijd al problemen heeft met volgen. Dan denk ik niet direct aan een probleem bij het duurvermogen.

Voor wedstrijdjes tot ruim een uur zijn trainingen van 5u ook niet echt nuttig, lijkt mij.

Eerder een probleem met de intensiteit en/of pelotonskills. Vanaf grote afstand bezien uiteraard.

stokie
Forum-lid
Berichten: 1526
Lid geworden op: 27 jul 2008 15:48

stokie 10 apr 2012 22:29

de TS heeft vooral veel te weinig ervaring en inhoud. Als je zo weinig uren traint, groei je heel langzaam naar het niveau toe. 5 uur trainen doe je vooral om je basis sterk te maken, zodat je later goed interval kan trainen en er sterk van kan herstellen.
Met alle respect, maar 7 uur in de week trainen is te weinig als je het niveau nog niet hebt. De meeste sportklasse renners fietsen in de week zo'n 7 uur, maar dat zijn allemaal mannen die het niveau al jaren prima aankunnen en ooit bij een hogere klasse gereden hebben.

Veel én effectief trainen is toch echt wel nuttig en dat zorgt ervoor dat je heel snel makkelijk gaat kunnen volgen. Als je een overschot aan conditie hebt, manouvreer je ook makkelijk in het peloton en komt de snelheid vanzelf.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 11 apr 2012 17:45

Als je al zo snel lost, lieve Rafael, dan heeft het weinig met de conditie te maken.
Ik heb wel eens gehad dat ik zo snel loste dat kwam doordat ik iedereen voor liet gaan en niet mijn plek pakte, dat ik niet brutaal genoeg was.
Dat tempo, daar kan het niet aan liggen, een beetje kerel van 27 kan wel een paar rondjes meekomen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie