Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gevallen, shifter scheef

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mar 2012 17:07

Afbeelding
Afgelopen zondag ben ik gevallen en daarbij is zoals in de foto te zien mijn shifter scheef van gaan staan. Nu ben ik niet echt bekend met de techniek van de fiets en ik kan komend weekend pas langs de fietsenmaker, dus ik vroeg mij af of de forumgebruikers op basis van de foto een voorlopige diagnose kunnen stellen :)

Overigens werkt de shifter nog naar behoren, dus ik hoop dat hij misschien alleen recht gezet moet worden, maar zoals gezegd heb ik er geen verstand van en weet ik ook niet hoe zo'n shifter bevestigd is en of het verstandig is om daar met mijn twee linker handen zelf aan te zitten klooien.

raassie
Forum-lid
Berichten: 938
Lid geworden op: 01 feb 2008 06:37

raassie 19 mar 2012 17:11

Volgens mij een kwestie van met beleid weer op de juiste plek zetten, een beetje kracht zetten of een paar tikken met de hand.
Pijn is fijn, toch?
Mijn Strava: https://www.strava.com/athletes/10778731

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 19 mar 2012 17:13

Of je steekt er ff een inbussleutel in, draai de boel een klein beetje los, zet de shifter recht en draai de boel weer vast.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 19 mar 2012 17:17

Bedankt voor de snelle reacties, ik weet eerlijk gezegd niet eens hoe het er onder het rubber uit ziet :) Gisteren niet heel nauwkeurig bekeken omdat ik eerst even van de schrik moest bijkomen, maar een inbussleutel hanteren moet ik nog wel redden.

Gebruikersavatar
carel
Forum-lid
Berichten: 455
Lid geworden op: 06 apr 2010 01:33
Locatie: Breda
Contact

Gebruikersavatar carel 19 mar 2012 17:53

Het rubber aan de kant van het stuurlint even een stukje terugbuigen. De boutkop is aan de buitenzijde van de shifter bereikbaar ter plaatse waar (bij mijn 105 versie) een licht deukje in het zwarte kunststof van de shiter zichtbaar is, ongeveer op halve hoogte van de shifter.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5351
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 19 mar 2012 18:14

Hij slaat gewoon scheef door de klap. Met een imbussleutel rechtzetten is de nette manier. Maar met een paar tikken de andere kant op staat hij ook gewoon weer recht. ( wel gewoon met de hand doen, geen hamers etc )
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 22 mar 2012 16:21

Gezien er vandaag geen treinverkeer mogelijk was rond A'dam centraal kon ik van het mooie weer gebruik maken om mijn fiets schoon te maken en te "repareren". De aanwijzingen waren prima, uiteindelijk ging hij zonder inbussleutel terug op de goede plek, maar dat ging zo makkelijk dat ik hem maar wel even heb aangedraaid :) Overigens kan de bout alleen worden aangedraaid vanaf de niet-stuurlint kant, maar dat terzijde.

Andere vraag, bij de andere shifter is aan de bovenkant een stukje plastic afgebroken (zie foto), volgens mij dekt deze alleen 1 schroefje af en heeft het voor de rest niet veel nut behalve afwerking, klopt dat of kan ik deze beter wel vervangen?
Afbeelding

flex
Forum-lid
Berichten: 186
Lid geworden op: 24 apr 2007 16:24

flex 22 mar 2012 17:48

Kapje is deels afwerking, kan me voorstellen dat er nu meer vuil/water in komt. Het kapje is los te koop.
Whistle

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 22 mar 2012 20:13

In het verleden had Bike2Build van deze kapjes te koop maar ik kan ze nu niet meer vinden op de website.

Edit: toch gevonden. http://www.bike2build.nl/product/BR0999 ... lt-grey-sl Wel vrij prijzig voor simpele kapjes. Ik dacht dat dit ook het goede model en kleur is voor jou shifter maar helemaal zeker weet ik het niet.

ononerace
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 27 feb 2012 15:46

ononerace 23 mar 2012 13:58

Dat kan ook voor de helft van dat bedrag: http://www.bike-components.de/advanced_ ... ds=St-6603
Echt belachelijk dat zo'n dopje zo duur moet zijn..

zomerfietser
Forum-lid
Berichten: 281
Lid geworden op: 15 feb 2007 19:45
Locatie: Bergschenhoek
Contact

zomerfietser 26 mar 2012 16:54

Ik hoop dat je de bout niet al te vast hebt gedraaid? Bij monteren zet ik ze handvast (langezijde inbus sleutel in de bout en met de korte zijde goed vast draaien. Dan heb je weinig moment en zit de boel vast genoeg. Bij een val klapt de shifter dan inderdaad naar binnen. Voorkomt bij de val schade aan de shifter en wellicht ook handig, voorkomt gebroken middenhandsbeentjes en vingers die wellicht tussen de shifter en de straat klem komen :-)
skeeler, schaats of fiets iets anders vind ik niets

sjoerdth
Forum-lid
Berichten: 1673
Lid geworden op: 21 feb 2010 15:05

sjoerdth 10 apr 2012 17:11

@ononerace Dit is inderdaad een beter bedrag, ik moet nu even een nieuwe bestellen, want ik heb zelf van het weekend een nieuwe fiets uitgekozen en deze ga ik dus doorverkopen. Bij jullie beiden links staat echter dat ze bestemd zijn voor Ultegra en op mijn Bianchi zit een 105 triple, dus volgens mij moet ik deze hebben http://www.bike-components.de/products/ ... 5600-.html. Al lijkt deze naar de punt toe "boller" te lopen dan de mijne, thuis maar even controleren.

@zomerfietser Dat is inderdaad een goede tip, daar ga ik zeker nog even naar kijken!

Plaats reactie