Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 06 mar 2012 16:56

bepe schreef:De autopauze werkt
De houder kan zowel op de stuurpen als op het stuur
Je kunt pér scherm tussen de 1 en 6 datavelden kiezen en er zijn meerdere schermen mogelijk. In combinatie met de kaartweergave kan je 2 datavelden kiezen.

Ik heb voor de Bryton een Garmin Edge 705 gehad en ik vind de Bryton prettiger.
thx voor de info! heb 'm net besteld.
nu hopen dat de update naar cyclepath combikaarten inderdaad begin april zal zijn.

werkt van de gsc10 zowel cadans als snelheid gelijktijdig?
40 euro dus (futurumshop) en alles klaar?

denk je dat de osm kaart van europa unlocked is (freeware), zo ja... werk je met 'wetransfer'?
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 06 mar 2012 19:02

gandalf schreef:De sensor van Bryton kan allebei, maar niet tegelijk. Dit in tegenstelling tot de GSC van Garmin die dat door middel van 2 magneetjes (1 aan de crank, 1 in het wiel) wel kan.

Afbeelding
Nu nog een mooi magneetje (te koop via internet of een corsage magneetje van de bloemist) dat je op de pedaalas plaatst, ben je van dat foeilelijke tie-ripje om je cranck af, en de sensor een stukje naar achteren en het geheel ziet er superstrak uit.

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 20:12

bepe schreef:Volgens mij is OSM een Open Source kaart. Het is puur service van Bryton om daar een DVD van aan te bieden maar er zijn ook andere manieren om een dergelijke kaart te bemachtigen.
... en geen manieren om deze op de Bryton te krijgen, hack jij even het kaartformaat wat de Bryton aan kan en de software om het op het apparaat te krijgen? ;)

Het is geen service van Bryton maar een manier om geld te verdienen, Open Source kaarten op een gesloten systeem gebruiken. Niet geheel conform de Open Source gedachte en de vraag is of het strijdig is met de open licentie van OSM.

Maar goed, hoe meer Rider 50 gebruikers er komen hoe groter de kans dat iemand e.e.a. reverse engineered en het mogelijk wordt om een OSM kaart zonder tussenkomst van Bryton op de Rider 50 te zetten.

Tot die tijd is idd een mogelijkheid die hier boven al genoemd wordt: op illegale wijze een iso-image van de Bryton OSM DVD verkrijgen...

Gebruikersavatar
riktenwolde
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2010 12:12
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar riktenwolde 07 mar 2012 10:32

is er iemand van de forumgenoten die zich zou willen opwerpen om deze dvd met gratis opensource content te rippen met mij te delen? Mijn dank zou groot zijn! Antwoord mag via PB.
Cannondale CAAD5 R600

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 07 mar 2012 10:58

+1.
misschien zou een upload via Wetransfer kunnen, zodat geadresseerden de bestanden zelf kunnen ophalen.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 07 mar 2012 11:00

+1 !

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 07 mar 2012 12:12

Moet dit forum echt oproepen om de boel te rippen of te hacken? Bryton biedt een zeer betaalbaar apparaat met vergelijkbare kwaliteit en mogelijkheden als Garmin, echter veel goedkoper.
Ik denk dat het redelijk is als we dan ook betalen voor een kaart tenzij Open Source Maps verkrijgbaar zijn die vanuit het Open Source Principe met elkaar gedeeld kunnen worden en passen op de Bryton.

Gebruikersavatar
dreezz
Forum-lid
Berichten: 176
Lid geworden op: 24 dec 2011 12:11

Gebruikersavatar dreezz 07 mar 2012 13:07

ik snap wat je bedoelt, maar het feit dat het om OSM gaat (en toch niet open is) maakt dat ik minder moeite heb met het vragen om een image.
tcr advanced sl 1
revolt advanced 2
speedmax cf 8.0 sl

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 mar 2012 13:22

Ik heb nog een Polar CS400 met cadanssensor en hartslagband.

Raden jullie het volgende aan?
-GSC van Garmin snelheid en cadansmeter in 1. prijs: 39.95 euro
-Universele +ANT band voor de hartslag: prijs: 60 euro
-Bryton rider 50 bij Conrad voor ongeveer 150 euro.

En dan de Polar CS400 hartslagmeter + cadanssensor en hartslagband verkopen.
Wat is voor mij de goedkoopste oplossing?

Gebruikersavatar
beezer
Forum-lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 15 jan 2008 20:04
Locatie: Assen

Gebruikersavatar beezer 07 mar 2012 20:51

@nuitkor ik had ook een cs400 verkocht via MP voor 75 euro.

Nu een bryton 50 met div ant+ acc.

Ik mis mijn polar wel een beetje .......

Ga nu binnenkort een bontrager node 1.1 kopen omdat je die "grote" bryton niet altijd nodig hebt.
Lid blazersgilde
Specialized Allez
Specialized Tarmac Sworks SL5
Specialized Tarmac Sworks SL6 2X

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 08 mar 2012 09:30

@NuitKor: ik heb idd het lijstje aangeschaft zoals jij dat noemt.

Ik kom van een Polar S725 inclusief candanssensor en gebruikte op vakantie en bij toertochten een aparte Garmin GPSMAP 60CX GPS (weer een extra apparaat op je stuur en zwaar).

Afgelopen dinsdag de Rider 50 binnen gekregen en er natuurlijk al mee gespeeld, nog niet mee gereden, alleen voor de grap op de Tacx gisteravond. Mijn eerste indrukken:

De kaarten: alleen een SD-kaartje (2GB) + Navteq HD kaarten DVD, je kunt 1 regio unlocken en dat kan elke zijn. Heb Benelux gedaan, ik koop voor de vakantie nog wel de rest. Je kunt ook meteen een extra kaart unlocken via de website. Heb voor de grap Frankrijk geselecteerd en dat zou dan € 39.95 kosten. De Europa SD voor 69,- lijkt me dus een betere optie!

Gewicht: het gehele Polar-systeem (horloge, sensors, magneten, hartstlagband, bike-mount, rubbertjes) op de digitale keukenweegschaal: 204 gram. Het hele Bryton systeem inclusief Garmin hartslagband en GSC-10 sensor, magneten, bike-mounts, enzovoort: tadaaaa 203 gram :P Kortom GPS navigatie erbij zonder extra gewicht.

Installatie (software): aansluiten, registreren en inloggen op website, Bryton Bridge downloaden en installeren. de Bryton krijgt meteen vele software updates. Kaart stond al op de SD en hoefde alleen maar unlocked te worden. Conclusie: makkie!

Installatie (hardware): De sensor van Garmin is erg makkelijk en netjes op de achterbrug te monteren. Hoewel het 'voelertje' eigenlijk naar beneden hoort te staan tegen de achtervork aan past dit bij mijn smalle 's-bend' achtervork niet en moet hij omhoog staan. Zorgen dat het ledje zowel rood (cadans) als groen (snelheid) knippert en hij staat goed. Koppelen aan de Rider 50 is een eitje, sensors menu, kiezen voor 'Speed/Cadense', scan en even aan de crank of het achterwiel draaien en hij pakt 'm. Hetzelfde geldt trouwens voor de hartslagband. Nog even getest en als je uit het sensors menu alleen 'speed' of 'cadence' kiest pakt hij 'm niet. De bike-mount met de korte elastieken op de stuurpen gemonteerd.

Over het gebruik heb ik nog wel wat te vragen / mopperen...

Zonder backlight is hij amper af te lezen maar volgens mij vreet dat backlight accu.... Volgens mij is het niet de bedoeling (of beter: ik zie het niet zitten) om elke keer op een toets te drukken als ik iets wil aflezen. Hoe doen huidige gebruikers dat? Ik heb 'm nu zelf op de 1 na laagste brightness gezet ('2') en dan dat het backlight niet uit gaat. Kijken hoe lang de accu dan mee gaat... Trainingsritjes zal wel gaan maar een cyclo van 8 a 9 uur?

De bedoeling van een fiets-GPS is dat je niet verkeerd rijdt en een oogje op je route kunt houden en toch wat fietsgegevens in beeld houden. Dit zijn er helaas maximaal 2 als je nog wat kaart in beeld over wilt houden... Het is ook niet zo dat je naar een tweede (derde, enz.) scherm met kaart maar dan met andere datavelden kunt schakelen. Je kunt wel naar allerlei andere dataschermen schakelen maar daar staat dan geen kaart op...

De symbooltjes van de waarden (hartje, weggetje, enz.) nemen veel ruimte in, ik zou liever 4 half zo hoge veldjes bij de kaart hebben.

Niet echt een groot issue maar bij Polar geeft hij je 'trip time' onder het uur weer als mm:ss en pas boven het uur als uu:mm. De Bryton doet altijd uu:mm.

Verder kun je bij Polar na de rit echt heel veel informatie over je rit opvragen op het apparaat, bij de Bryton vind ik dit tegenvallen, je ziet b.v. niet hoeveel tijd je in welke hartslagzone hebt doorgebracht. Ik ga ervan uit dat je dit via de software allemaal wel terug kunt halen overigens.

En dan nu mijn grote teleurstelling :o

Je kunt er (voor zover ik het op dit moment weet) niet voor kiezen je hartslag als percentage van 'maximum heart rate' of 'lactic threshold heart rate' weer te geven. En dat vind ik toch echt wel een minnetje. Een absolute hartslag zegt mij niet zoveel en vind ik het veel interresanter om te weten op hoeveel procent van mijn omslagpunt ik aan het rijden ben. Zit ik op 85% weet ik dat ik het heel lang vol kan houden, op 96% weet ik dat het max een ATB-rondje op Schoorl is. En omdat ik al bijna 8 jaar met die percentages rondrijdt op de Polar heb ik als er b.v. '152' in beeld staat er geen gevoel bij hoe zwaar dat is.

Ik ga hier zeker een 'feature request' voor indienen bij Bryton want geen weergave van de hartslag als % max is niet meer van deze tijd. De Edge 800 kan dit wel en deze kan ook meer datavelden tonen bij een bruikbare kaart...

Conclusie: het gaat vast goed komen tusen mij en de Rider 50 want het is een mooi en compact systeem (mede doordat je maar 1 sensor op je fiets hebt en geen aparte GPS mee nodig hebt) maar je merkt gewoon dat bedrijven als Garmin en Polar al veel langer met dit bijltje hakken en e.e.a. verder uitgekristalliseerd is.

Van het weekeinde een eerste 'road test'. Kijken hoe het volgen van een 'planned trip' gaat. Ik ben ook erg benieuwd of hij net als Garmin een 'spoor' op de kaart achterlaat waar je al gereden hebt. Dit is handig als je route / track overlapt of kruist.

rinke
Forum-lid
Berichten: 899
Lid geworden op: 21 jan 2010 10:10

rinke 08 mar 2012 09:57

@UnitMatrixOne een goede eerste review. Mijn ervaring is dat de 50 makkelijk 8-9 uur meegaat. In het algemeen kan ik er +/- 12 uur mee fietsen en hou ik mijn backlight 15 seconden aan na het indrukken van een willekeurige toets. Die garmin sensor ga ik ook eens naar kijken, wel interessant in bosrijke omgeving!
Over de hartslagmeter, hier heb ik na een jaar veel problemen mee (Bryton band) Hij weigert bij mij de laatste tijd stelsel matig te meten, ook na verwisselen van de batterij...
Over je 'moppper' puntjes, deze allemaal naar Bryton sturen. Ik heb dit ook regelmatig gedaan afgelopen jaar en vele punten hebben ze verwerkt in een software update...
succes en veel plezier met de Bryton!

Plaats reactie