Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Bryton Rider 50 (goedkope broertje van de Garmin Edge 705)

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 10:55

Ik hoop ten overvloede maar ik denk dat het beter is mensen af te raden de 'T' versie met hartslagband en sensor aan te schaffen.

Ik zeg speciaal 'sensor' want het was mij in het begin niet duidelijk dat de sensor van Bryton (naast lomp groot) OF snelheid OF cadans is.

Ik zie het als een betere keuze om b.v. de Garmin soft strap hartslagband (ongeveer 60 euro) en de GSC-10 gecombineerde snelheids EN cadanssensor (ongeveer 40 euro)los te kopen.

Anders blijf je bij Bryton als je cadans wilt afhankelijk van GPS voor afstand / snelheid en daar is men volgens mij wel over uit dat dat onbetrouwbaarder is dan een ouderwets sensortje...

Maar dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk!

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 mar 2012 11:17

UniMatrixOne schreef:
NuitKor schreef:Jongens ik heb even een vraag:

Ik heb een Polar wearlink hartslagband en cadans meter (voor de Polar CS400). Nu vraag ik mij af of deze ook werken met de Bryton Rider 50.

Alvast bedankt
Dit is ook naar voren gekomen op het Tacx-forum (omdat de nieuwste trainers, zoals de Vortex die ik heb, ook met ANT+ werken) en WIND van Polar is apart gecodeerd en geen standaard ANT+, gaat dus niet werken. Ook analoge (ongecodeerde) en Polar 'coded' hartslagbanden werken niet.
Is dat getest? Mijn FM heeft namelijk van iemand van Bryton gehoord dat de polar band en cadans sensor wel werken.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5068
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 06 mar 2012 11:18

UniMatrixOne schreef:Ik hoop ten overvloede maar ik denk dat het beter is mensen af te raden de 'T' versie met hartslagband en sensor aan te schaffen.

Ik zeg speciaal 'sensor' want het was mij in het begin niet duidelijk dat de sensor van Bryton (naast lomp groot) OF snelheid OF cadans is.

Ik zie het als een betere keuze om b.v. de Garmin soft strap hartslagband (ongeveer 60 euro) en de GSC-10 gecombineerde snelheids EN cadanssensor (ongeveer 40 euro)los te kopen.

Anders blijf je bij Bryton als je cadans wilt afhankelijk van GPS voor afstand / snelheid en daar is men volgens mij wel over uit dat dat onbetrouwbaarder is dan een ouderwets sensortje...

Maar dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk!
Bij Bryton hoef je toch geen snelheidscensor omdat dit via GPS gaat?

Gebruikersavatar
ric
Forum-lid
Berichten: 936
Lid geworden op: 09 aug 2007 00:21
Locatie: Nieuwkoop

Gebruikersavatar ric 06 mar 2012 11:34

UniMatrixOne schreef:Ik hoop ten overvloede maar ik denk dat het beter is mensen af te raden de 'T' versie met hartslagband en sensor aan te schaffen.

Ik zeg speciaal 'sensor' want het was mij in het begin niet duidelijk dat de sensor van Bryton (naast lomp groot) OF snelheid OF cadans is.

Ik zie het als een betere keuze om b.v. de Garmin soft strap hartslagband (ongeveer 60 euro) en de GSC-10 gecombineerde snelheids EN cadanssensor (ongeveer 40 euro)los te kopen.

Anders blijf je bij Bryton als je cadans wilt afhankelijk van GPS voor afstand / snelheid en daar is men volgens mij wel over uit dat dat onbetrouwbaarder is dan een ouderwets sensortje...

Maar dit is mijn persoonlijke mening natuurlijk!
Volgens mij moet je bij de Bryton sensor kiezen, snelheid of cadans. Het lijkt me dat je dan niet een gecombineerde sensor van Garmin kan gebruiken.
Wellicht kan een bezitter van een Bryton dit bevestigen?
Canyon Aeroad / Kona Rove St / Octane One Prone / (Boardman SLR 9.8 op Saris H3)

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 11:57

@ric: Bij de Bryton sensor moet je idd kiezen. Als je de Garmin sensor gebruikt, gebruik je geen sensor van Bryton en zorgt de Garmin voor zowel cadans als snelheid. Als je in de handleiding van de Bryton kijkt zie je dat je o.a. kunt kiezen voor snelheidssensor, cadanssensor en gecombineerde snelheids/cadanssensor. Ik ga er vanavond wel even mee spelen maar diverse reviews op het web geven aan dat de GSC-10 van Garmin werkt. ANT+ is een redelijk standaard, open protocol en elke ANT+ sensor van welke fabrikant dan ook die zich 'bekend maakt' als snelheid, cadans of hartslag zou moeten werken.

@NuitKor: als je dat betrouwbaar genoeg (met name de snelheid bij vele tempowisselingen en bochten) vindt hoeft het inderdaad niet, maar een GPS signaal valt nog wel eens weg en Garmin levert niet voor niets zo'n sensor die dan vanzelf boven de GPS gaat bij de Edge 800 voor snelheid en afstand

Voor wat betreft hartslag weet ik niet of dat getest is, de Tacx trainers werken met ANT+ of analoog, als de Bryton alleen met ANT+ werkt en niet ook met analoog werkt het niet.

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 06 mar 2012 12:14

Ik gebruik de Garmin GSC-10 icm de Bryton en dat werkt prima.

Gebruikersavatar
riktenwolde
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2010 12:12
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar riktenwolde 06 mar 2012 12:50

8 maart klopt inderdaad niet, de mijne wordt vandaag bezorgd.

Bij Futurumshop beweren ze bij hoog en laag dat de sensor van Bryton zowel cadans als snelheid kan meten. Maar als een Garmin sensor het sowieso kan dan houd ik me daar ook zeker voor aanbevolen. Hoe werkt dat? Heb je 1 sensor en 2 magneetjes (1 voor het wiel en 1 voor de crank?)

Als ik het nu goed begrijp krijg ik de versie van Conrad met HD-kaarten. Dit betekent dat ik bijv. Benelux kan activeren. Hoe moet ik dat doen als ik in Duitsland wil fietsen? Kan ik de oude kaarten ook nog ergens (gratis) krijgen? Zodat ik met 2 SD-kaartjes toch overal kan fietsen?
Cannondale CAAD5 R600

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 06 mar 2012 14:45

De sensor van Bryton kan inderdaad beidemeten maar niet tegelijk. De sensor van Garmin kan dat wel en idd met 2 magneetjes. BBB heeft ook losse sensors voor trapfreq en snelheid en deze zijn ook compatible.

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 06 mar 2012 14:54

De sensor van Bryton kan allebei, maar niet tegelijk. Dit in tegenstelling tot de GSC van Garmin die dat door middel van 2 magneetjes (1 aan de crank, 1 in het wiel) wel kan.

Afbeelding
It is not a lie if you believe it...

UniMatrixOne
Forum-lid
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 dec 2011 13:40

UniMatrixOne 06 mar 2012 15:00

bepe heeft de vraag over de GSC-10 al beantwoordt.

Voor wat betreft de kaarten, ik ben bang dat je dan de OSM DVD van Bryton of de HD SD kaart moet kopen.

Gebruikersavatar
riktenwolde
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 14 okt 2010 12:12
Locatie: Utrecht

Gebruikersavatar riktenwolde 06 mar 2012 15:24

mmm dat is toch wel een tegenvaller. Ik had erop gerekend om met de OSM kaarten in ieder geval op minder detailniveau heel Europa te doorkruisen.
Cannondale CAAD5 R600

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 06 mar 2012 16:34

Volgens mij is OSM een Open Source kaart. Het is puur service van Bryton om daar een DVD van aan te bieden maar er zijn ook andere manieren om een dergelijke kaart te bemachtigen.

Plaats reactie