Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Pinarello

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 20 feb 2012 09:58

kiekeboeboe schreef:Ben van plan me een Pinarello aan te schaffen, een 2012 model, nu vroeg ik me af, de Dogma 60.1, Paris en FPquattro hebben dezelfde geometrie.
Ik als gewone sterveling - wielertoerist, die zo een 15K km in een jaar fietst, zou ik het verschil merken tussen een Paris en een FPquattro (met dezelfde wielen eronder). Over de Dogma wil ik het niet hebben, want die is toch way out buiten mijn budget.
Het gewichtsverschil tussen een FP4 en een Paris is slechts 60gram (1040 voor de Paris, tegenover 1100 voor de FP4, in maat 54).
Ik zou ook voor de Paris gaan, mits je het kan/wil betalen. Het verschil in de carbon structuur merk je wel, als jij er 15000km per jaar op rijdt dan zou ik niet beknibbelen op het frame.
Daarnaast, gewicht is m.i. hier niet het grootste issue. Ik zou eerder zeggen kijk naar afwerking, type carbon/stijfheid en design van de fiets. Baseer daar je keuze op.

Succes met je keuze.

[Off topic]
Ps. Ik heb nog een mooie Dogma te koop, wellicht past die wel in je budget? ;-)
[/On topic]
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 feb 2012 10:34

Ben nog even op onderzoek geweest, en de Paris zal toch wel een flink stuk duurder uit vallen als de FP4.
Tenzij ik een 2011 model neem van de Paris.
Ik wil echter een Pinarello met geïntegreerde kabels, dus ook die van de derailleur, en dat hebben de 2011 modellen niet.
De fiets ziet er zo veeeeel mooier uit, wanneer de kabels mooi weggewerkt zitten, dat vind ik althans.
Als ik een 2011 Paris neem, zal ik het gevoel krijgen, dat ik op een "ouderwetse" aan het rijden ben.
Denk dat ik toch voor de FP4 2012 zal gaan, die is zo veel mooier dan een Paris 2011, en de FP4 zal ook wel stijf genoeg zijn en leuk rijden.

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 20 feb 2012 11:04

Waar ga je hem mee afmonteren?
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 feb 2012 11:14

hij zal afgemonteerd zijn met een 11sp Athena.
Ik heb hier nog een paar Zonda's liggen, dit ipv de Most Wildcat wielen.
Denk trouwens dat ik mijn huidig Ritchey WCS stuur en stuurpen, ga overzetten op de FP4, en de most onderdelen ga gebruiken op de andere fiets dan.

Gebruikersavatar
boswielrenner
Forum-lid
Berichten: 3042
Lid geworden op: 29 nov 2004 10:08

Gebruikersavatar boswielrenner 20 feb 2012 11:36

Als je 15k per jaar rijdt, kan jezelf best een mooie fiets cadeau doen hoor!!! kortom; volg je hart en koop die Dogma.
Tarmac SL7 S-works Disc
Tarmac SL6 Pro Disc
Tarmac SL6 S-works
Specialized Epic 29

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 20 feb 2012 11:39

Okay, netjes. Dat wordt een mooie fiets.
Ik ben zelf niet zo weg van die MOST onderdelen, zeker die wielen zou ik ook links laten liggen.Heb zelf ook jaren gereden met een Zonda wielset en dat zijn toch super wielen en lekker bombproof....
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 20 feb 2012 12:02

kiekeboeboe schreef:hij zal afgemonteerd zijn met een 11sp Athena.
Ik heb hier nog een paar Zonda's liggen, dit ipv de Most Wildcat wielen.
Chorus schakelt echt wel veel fijner, m.n. het op en afschakelen gaat in beweging over meerdere tandjes (3 up, 5 down) i.t.t. Athena.
Voor 15k per jaar mag dat wel, toch?
Die Zonda's zijn voorlopig prima, dat scheelt weer.
Afbeelding

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2012 12:03

MOST = Deda met hele lelijke logo's.
Het enige van MOST wat wel echt goed is is het stuur uit 1 stuk (ben de naam ff vergeten). Wat een enorm fijn stuur is dat.

Als je nog een oude Athena hebt merk je weinig verschil met Chorus (ik voel het amper met SR), maar de nieuwe Athena is idd gedowngraded :(
Less is bore

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 feb 2012 12:59

Ik dacht altijd dat Most wielen gewoon Campagnolo waren. Wildcat = Khamsin.

nicovandijk
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 23 feb 2010 20:02
Locatie: Mierlo

nicovandijk 20 feb 2012 13:02

lvgh schreef:Ik dacht altijd dat Most wielen gewoon Campagnolo waren. Wildcat = Khamsin.
Dan zou ik ze zeker links laten liggen als je er 15000km per jaar op rijdt.
Ik gebruik de khamsim voor de tacx en heel slecht weer, overigens wel in de CX vorm.
-aka Morpheus-
Ik kan het altijd zeer goed met mezelf eens zijn.

Afbeelding

My gear:
DeRosa KING RS (zomer), Stevens Vuelta (winter) & Cube Reaction R1

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37620
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2012 13:07

+1
15.000 per jaar verdient een beter setje. Zou gewoon Zonda's pakken; IMHO beste compromis tussen prijs-gewicht-kwaliteit.
Less is bore

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2436
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 20 feb 2012 13:31

de zonda's heb ik liggen, die hoef ik dus niet te kopen, maar wat me nu zorgen baart is dat de Athena groep "gedowngrade" zou zijn.
Ik dacht dat deze 11sp groep, net zo goed schakelde als een Chorus groep. De pion en de ketting die in de Athena groep wordt gebruikt is dezelfde al deze van de Chorus groep. Maar ik heb dus net ontdekt op de campa site dat de Ergopowers van Athena inderdaad niet over het "EXCLUSIVE ULTRA-SHIFT™ MECHANISM: 3-sprocket upshifting, and 5-sprocket downshifting in one single stroke" systeem beschikken.
Een complete Chorus groep, maakt de fiets weer een stuk duurder. En ik ben ook niet van plan om mijn oude 10sp record op de Pinarello over te zetten. Misschien gewoon nog wat uitstellen en sparen, lol.

Plaats reactie