Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Algemene klachten Garmin Edge 800

kennya
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 okt 2009 15:34

kennya 15 feb 2012 14:46

timper schreef:
toontje68 schreef:Hier ook geen klachten, alleen een ding mag verbetert worden namelijk de kleur van het scherm tijdens navigeren, want die is bij de Edge 705 stukken beter. Je ziet de te volgen lijn van een course matig , zeker met zonnig weer.. Verder top apparaat!
Heb daar eigenlijk geen last van, integendeel... de kleur van de lijn kun je kiezen en daarmee lukt het wel ;)
Hmm.. interessant, hoe doe je dat dan? Op mijn edge 800 blijft 'ie gewoon paars, wat ik ook doe.

Verder heb ik in het begin 3x een freeze gehad tijdens het scrollen over de kaart. Daarna een dik jaar niet meer, maar ik zie net dat dit een bekend probleem was en met de update naar 2.40 verholpen is. Ik heb er al veel lol en nut van gehad. Heeft ook tijdens het schaatsen van afgelopen week weer zijn nut en plezier bewezen.

toontje68
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 07 dec 2006 21:55

toontje68 15 feb 2012 21:52

timper schreef:
toontje68 schreef:Hier ook geen klachten, alleen een ding mag verbetert worden namelijk de kleur van het scherm tijdens navigeren, want die is bij de Edge 705 stukken beter. Je ziet de te volgen lijn van een course matig , zeker met zonnig weer.. Verder top apparaat!
Heb daar eigenlijk geen last van, integendeel... de kleur van de lijn kun je kiezen en daarmee lukt het wel ;)
Klopt ;) Dat scheelt, ben ik met je eens, maar de 705 is net wat duidelijker. Vooral in de zon.
S-Works Tarmac Sram E-tap Mavic Pro Carbon slc

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 15 feb 2012 21:57

toontje68 schreef:
timper schreef:
toontje68 schreef:Hier ook geen klachten, alleen een ding mag verbetert worden namelijk de kleur van het scherm tijdens navigeren, want die is bij de Edge 705 stukken beter. Je ziet de te volgen lijn van een course matig , zeker met zonnig weer.. Verder top apparaat!
Heb daar eigenlijk geen last van, integendeel... de kleur van de lijn kun je kiezen en daarmee lukt het wel ;)
Klopt ;) Dat scheelt, ben ik met je eens, maar de 705 is net wat duidelijker. Vooral in de zon.
klopt, het scherm was feller. Maar de 800 is veeeeeeeeeeeeeeel beter qua gebruiksgemak ;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 jan 2013 15:18

Ik sta op het punt om een Edge 800 te bestellen. Reed met een Rox maar gebruikte de logfunctie niet (vergat hem aan te zetten, geen fan van de software, grafieken niet aan een kaart gekoppeld), daarbij is de GPS van mijn telefoon niet zo goed (gebruik altijd Strava) en heb ik sinds kort een Powertap wiel. Die combinatie maakt dat ik bijna niet meer om een Edge 800 heen kan. Ik ben een behoorlijk kritische consument en ontdek aan bijna elk apparaat wel dingetjes die verder nergens in reviews te vinden zijn. Kunnen ervaring Edge 800 gebruikers eens hun licht laten schijnen over de grootste nadelen en kleine irritaties in het praktische gebruik van de 800? Even afgezien van de vormgeving, het formaat en de accuduur want daarvan weet ik al dat ik het moet accepteren. ;) Ik ga hem gebruiken op ten minste drie fietsen waaronder een crossfiets.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2013 15:23

Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het laten navigeren vrij slecht werkt. Maar persoonlijk vind ik dat geen nadeel, want die functie gebruik ik toch niet.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 05 jan 2013 15:27

Ik verwacht die functie ook niet of nauwelijks te gebruiken. Qua kaarten hoop ik voldoende te hebben aan de gratis OpenStreetMap.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2013 15:29

Als je courses rijdt dan maakt het weinig uit welk kaartmateriaal je hebt. Zelfs als je kaart een weggetje niet kent leidt de Garmin je er feilloos overheen. Sterker nog, zelfs zonder kaart kun je een course rijden. Ik gebruik zelf ook OSM.

Gebruikersavatar
oldandslow
Forum-lid
Berichten: 657
Lid geworden op: 29 apr 2007 19:11

Gebruikersavatar oldandslow 05 jan 2013 15:49

Op de MTB werk het bij mij beter zonder kaart. De track die je volgt heeft nagenoeg dezelfde (rode) kleur als sommige wegen, en dat brengt je aan het twijfelen bij kruisingen. Eigenlijk moest je de kaart zwart-wit kunnen maken, en alleen de track in kleur. r zijn wel programma's voor (http://www.gps-info.nl/software/custom-maps-vector/" onclick="window.open(this.href);return false;) maar dan moet ik nog eens een keer heel veel tijd hebben.
Benotto>Alan>vanTuyl780>Bianchi SL3> Cube Litening>Cube Agree GTC>FM028>C-Works

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2013 15:52

Leesbaarheid van de lijn is inderdaad een veelgehoorde klacht. Het schijnt dat je de kleur en dikte kon instellen op de 705, op de 800 kan dit niet. Persoonlijk heb ik daar nooit last van, maar ik hoor het wel van andere gebruikers.

Het is dieptriest dat Garmin niks doet met die klachten, zoiets inbouwen in een firmware lijkt mij een uurtje werk voor een programmeur.
Laatst gewijzigd door havana op 05 jan 2013 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 05 jan 2013 15:53

Ik heb mijn Edge 500 verpatst en een Edge 800 aangeschaft twee weken geleden. En tot op heden nog geen seconde spijt van gehad. Ik heb alleen geen Citynavigator licentie aangeschaft, die heb ik namelijk al voor mijn Streetpilot 2820. Helaas werkt die licentie maar op 1 Garmin device. Geen nood aan de man, na wat zoekwerk op het internet op openmtbmap.org & velomap.org voor 2 tientjes een licentie aangeschaft (met voor een groot gedeelte van de wereld kaartmateriaal). Heb er inmiddels all een paar mtb routes mee gereden en ik vind het perfect werken. Ik pas wel elke keer de kleur van de route aan (van Garmin paars naar rood) waardoor je de boel wat beter ziet op het scherm.
Ik was al bekend met de werking en eigenaardigheden van Garmin Basecamp (de Mac tegenhanger van Mapsource) maar dat vind ik geen probleem.

Eigenlijk niets te klagen (batterij, scherm, gebruikersvriendelijkheid, configureerbaardbeid) ...
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jan 2013 15:54

CityNavigator kaarten kun je ook zo downloaden van de bekende piratensites. Unlocked en al. In de gebieden waar ik veel fiets (Utrecht, Groningen, Tecklenburg, Eifel en Ardennen) is CN eigenlijk alleen in de Ardennen beter.

martijncervelo
Forum-lid
Berichten: 250
Lid geworden op: 20 jul 2012 17:00
Locatie: Den helder

martijncervelo 05 jan 2013 15:57

havana schreef:Leesbaarheid van de lijn is inderdaad een veelgehoorde klacht. Het schijnt dat je de kleur en dikte kon instellen op de 705, op de 800 kan dit niet. Persoonlijk heb ik daar nooit last van, maar ik hoor het wel van andere gebruikers.

Het is dieptriest dat Garmin niks doet met die klachten, zoiets inbouwen in een firmware lijkt mij een uurtje werk voor een programmeur.
De kleur van de route kun je wel degelijk instellen op de 800, heb het van de week nog gedaan onderweg. Ga als volgt te werk:

- Kies een te rijden koers.
- Kies in het infoscherm van de koers de knop met het "Steeksleuteltje".
- Kies voor "Kaartweergave".
- En dan kun je met de 2e knop (daar staat een rechte lijn op) een kleur kiezen voor de koers op de kaart.

Voila!
Cervélo S3 & Cannondale F29 Team replica.

Plaats reactie