loos schreef:Een algemene regel is: 0,885*binnenbeenlengte van hart trapas tot bovenkant zadel.
Beter is op basis van hoeken, omdat niet iedereen dezelfde verhouding bovenbeen/onderbeen heeft.
Een kniehoek van 135 graden geldt als optimale zitpositie.
Hier zijn speciale tools voor om dit te meten; vaak hebben fysiotherapeuten die tot hun beschikking.
+1
Zelf heb ik dit probleem ook gehadt. Je kan idd naar een "fietsanalist¨ gaan wat ik ook had gedaan maar uiteindelijk kan je beter dit zelf oplossen met hulp van anderen zoals hier van het forum.
Uitgangspunt is zadel hoogte berekenen zie bovengenoemde formule
Dan afstand zadel stuurpen. Dit doe je als de cranks verticaal staan. Je plakt dan een sticker op de buitenkant van de knie, zie foto. Via een paslood moet deze gelijk lopen aan je pedaal. Als je niet verder naar voren kan kies dan voor een zadelpen zonder setback.
Als laatste en belangrijkste punt zijn je je pedalen en plaatjes. Als de as van je pedalen versleten zijn en kantelen dan is dit funest voor je knieën. Toen ik dit probleem had bleef ik maar zoeken naar de juiste afstelling. Nadat ik nieuwe pedalen had gekocht was eigenlijk het probleem voor 95% opgelost.
Daarnaast is het ook goed dat je je harmstrings rekt.
Dit heeft bij mij gewerkt
(foto is een voorbeeld, cranks staan niet helemaal verticaal, als de lijn maar verticaal loopt door het bracket)

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein