Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Profs en SRAM

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 feb 2012 18:54

Tjsa, wat voegt het toe. Dat vroegen we ons bij 11-speed, elektrisch schakelen en BB30 ook af en toch kwijlen de meeste forumleden bij de gedachten aan zulk spul...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 feb 2012 20:19

Bb30 voegt ook niks toe (campa 4kant rules) en electro ook niet. 11sp kun je nog over discussieren. Maar olieremmen mag je toch echt uitleggen. De beperking is niet de remkracht of dosering, maar de techniek vd coureur en de grip vd band.
Less is bore

daj
Forum-lid
Berichten: 712
Lid geworden op: 20 jul 2007 18:50

daj 12 feb 2012 13:28

Wat ik zie als voordeel van hydraulische remmen is toch voornamelijk de remleiding. Zeker bij de achterrem kan je de leiding heel mooi wegwerken. Bij een remkabel die door het frame loopt zijn er toch vaak problemen met extra wrijving, wat je met olie nooit zal hebben.
Tweede voordeel is dat je zonder rare adapters gewoon goede schijfremmen kan gebruiken op een cyclocrosser, daar is betere remkracht toch zeker wel wenselijk.

Luuk_vd
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 06 aug 2011 17:43

Luuk_vd 20 feb 2012 15:26

een ander voordeel wat ik me zou kunnen bedenken, maar niet weet of het ook toegepast wordt, is dat de rem zelfstellend is.
Trek Madone 5.2 Aero - SRAM RED - Mavic Cosmic SL
Giant TCR Comp 2 - SRAM Force - Mavic Cosmic Elite

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37674
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 20 feb 2012 16:14

Wat is daar het voordeel van? Ik heb bij de kabeltjes echt zeer zelden de noodzaak om de boel bij te stellen.
Less is bore

benvdv
Forum-lid
Berichten: 362
Lid geworden op: 05 nov 2008 15:13

benvdv 20 feb 2012 18:45

Er hoeft ook niet meer op de velg geremd te worden wat tot een herontwikkeling van het wiel kan leiden. Wellicht minder gewicht aan de buitenkant van het wiel doordat er geen (dik) remvlak meer hoeft te worden gemaakt? Ik heb te weinig verstand van de techniek van wielen wat er nog meer veranderd kan of moet worden veranderd. Bij een racefiets zie ik het niet zo snel gebeuren tot gewicht een factor wordt. Als ik in de toekomst een nieuwe crosser zou kopen zou ik het zeker overwegen.
"Ik reed lek, maar de rest ging lekker"

tommeke15
Forum-lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 15 aug 2011 23:03

tommeke15 20 feb 2012 21:42

perrush schreef:dat profs op sram rijden is onbelangrijk. Die rijden met alles waarvoor ze betaald worden.

Voor mezelf zijn de handgrepen van sram beter dan deze van shimano (laatste vind ik te groot / te lomp) en schakelt sram directer dan shimano. Je hoort elke keer een 'klak' en dat in in koers wel handig ("heb ik nu geschakeld of niet?"). En tenslotte is sram lichter dan shimano of campa voor hetzelfde geld.
Als je groep normaal is afgesteld voel je wel als je geschakeld hebt ;)
Daarnaast kan je sneaky schakelen zonder dat je concurrentie je hoor ;)
Voorheen Tommeke14

stockie
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 09 okt 2006 19:43

stockie 21 feb 2012 13:53

Wielerg@k schreef:ik geloof maar half dat profs altijd graag rijden met wat ze van de sponsor krijgen. andy schleck verloor zijn tour door misschakelen. of het nu aan slechte afmontage, te gekruiste ketting (en dus eigen fout) of het materiaal zelf lag, het seizoen daarop reed hij met shimano. en de ploeg leopard-trek was volledig rond hem gebouwd. ik ga ervan uit dat hij dus ook zijn zeg heeft gedaan over het materiaal.
Afbeelding

Een jaar later, in de tijdrit in de Ronde van Zwitserland, met DI2, gooide Andy ook zijn ketting van het voorblad…

En enkele jaren geleden trok Betinni op de Eikenmolen zijn Record derailleur in het achterwiel, zonder aanleiding.

Alle grote kampioenen hebben ooit wel eens pech gehad met het materiaal, met eender welk merk. Maar iedereen onthoudt enkel die momenten die in zijn voordeel spreken ;)
Stockie

Plaats reactie