Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

voeding voor en tijdens de rit?

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 22 jan 2012 14:14

Hoi allemaal.

Wellicht is dit onderwerp al eerder langs gekomen in 1 of andere vorm..ik heb ook al iets gelezen hierover maar kan het niet meer vinden.

Ik vroeg me af wat je het beste kan eten voordat je de weg op gaat kwa voedingswaarde/energie en verteerbaarheid.
Ik nam altijd 1 of 2 broodjes kaas of wat anders erop voordat ik de weg op ging .
en een banaan onderweg met een muesli reep van de lidl haha maar of je daar baat bij hebt binnen de 2 uur want langer zat ik niet op de weg :?:

Wat is goed/het beste voordat ik 2 ..max 3 uurtjes in de D1 de weg opga en voor tussendoortje tijdens?

greetz..Erkan

Focus
Forum-lid
Berichten: 735
Lid geworden op: 21 aug 2011 21:48
Locatie: Krimpenerwaard
Contact

Focus 22 jan 2012 14:50

Voor het fietsen geen grote maaltijd korter dan 2,5 tot drie uur om het te kunnen verteren met vooral meervoudige koolhydraten.
Tijdens fietsen na 45 min beginnen met bij eten in porties zodat je 60 gram koolhydraten binnenkrijgt per uur. Voor mij werkt sultana prima maar ieder heeft zijn voorkeur.
Je kunt ook sportdrank combineren, zitten wat meer enkelvoudige koolhydraten (suikers) in als oppepper.
Na de rit koolhydraten aanvullen voor spierherstel en ik neem ook wat magere kwark voor eiwitten maar niet iedereen is overtuigd van de noodzaak daarvan.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 22 jan 2012 15:48

Heb je ene probleem met wat je eet? Want er is eigenlijk niets mis mee. Ik eet soms ook wel een paar bammetjes voordat ik ga fietsen, andere keren niet. Dat laat ik ook wel afhangen van hoe laat het is. Als ik net na de lunch ga fietsen en ik weet dat ik een paar uur rustig ga rondrijden, dan maakt het geen moer uit of ik net een paar boterhammen heb gehad. Maar nodig heb ik ze niet. het is niet zo dat als ik die broodjes niet eet dat ik dan van mijn stokkie ga.
Vuistregel voor mij is om te eten zoals ik altijd doe rondom het fietsen, dus dat op een fietsdag niet te veranderen en op de fiets elk uur wat te eten. Wat Focus zegt met 2,5 uur voor het fietsen niet te eten, dat gaat bij mij op als ik heel intensief ga fietsen, want anders komt het er meteen weer uit. Voor een wedstrijdje eet ik idd 2 uur van te voren niet en vlak voor de start wat snels en lichts. Natuurlijk is het niet fijn fietsen met een zware maaltijd in je buik, dus echt eten-eten dat doe ik wel na het fietsen. Maar ik ben freelancer en kan mijn uren zelf indelen, dus ik hoef niet rond etenstijd na mijn werk te fietsen.
Wat betreft speciale producten als reepjes en sportdrank, ik ben dol op ontbijtkoek van de appie en muesli repen van de lidl, een banaan vind ik lekker na het fietsen, met een beetje yoghurt en muesli. Tijdens gewone rustige trainingen heb ik geen ingewikkelde poedertjes in mijn bidons, als het heel warm is wel omdat ik het idee heb dat ik het dan nodig heb.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 22 jan 2012 16:13

voor een training van 2-3 uur in D1 zou ik me alvast geen zorgen maken over voeding. Normaal gezien zou je niet al te veel suikers mogen verbranden in D1

xxl_shadow
Forum-lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 13 jan 2007 15:27

xxl_shadow 22 jan 2012 16:14

Gewoon eten wat je normaal eet... 2 a 3 uurtjes in D1 is niet echt schokkend voor n getraind lichaam.
Ik eet altijd brinta in de ochtend, en tussen de middag bammetjes met kip en pindakaas of n eitje of zo.
Wat zoetigheid in je bidon en/of n koolhydraatrijke snack als ontbijtkoek (of n speciaal en duur sportreepje) moet ruim voldoende zijn voor rustig duurwerk. Ik ken er ook die niets te eten meenemen, maar dat trek ik zelf niet...
Voeding & recepten voor sporters: http://www.fitnesskeuken.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik fiets best hard voor n sportschool jongen, en ik ben best breed voor een wielrenner....

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 22 jan 2012 19:41

superrose schreef:Heb je ene probleem met wat je eet? Want er is eigenlijk niets mis mee. Ik eet soms ook wel een paar bammetjes voordat ik ga fietsen, andere keren niet. Dat laat ik ook wel afhangen van hoe laat het is. Als ik net na de lunch ga fietsen en ik weet dat ik een paar uur rustig ga rondrijden, dan maakt het geen moer uit of ik net een paar boterhammen heb gehad. Maar nodig heb ik ze niet. het is niet zo dat als ik die broodjes niet eet dat ik dan van mijn stokkie ga.
Vuistregel voor mij is om te eten zoals ik altijd doe rondom het fietsen, dus dat op een fietsdag niet te veranderen en op de fiets elk uur wat te eten. Wat Focus zegt met 2,5 uur voor het fietsen niet te eten, dat gaat bij mij op als ik heel intensief ga fietsen, want anders komt het er meteen weer uit. Voor een wedstrijdje eet ik idd 2 uur van te voren niet en vlak voor de start wat snels en lichts. Natuurlijk is het niet fijn fietsen met een zware maaltijd in je buik, dus echt eten-eten dat doe ik wel na het fietsen. Maar ik ben freelancer en kan mijn uren zelf indelen, dus ik hoef niet rond etenstijd na mijn werk te fietsen.
Wat betreft speciale producten als reepjes en sportdrank, ik ben dol op ontbijtkoek van de appie en muesli repen van de lidl, een banaan vind ik lekker na het fietsen, met een beetje yoghurt en muesli. Tijdens gewone rustige trainingen heb ik geen ingewikkelde poedertjes in mijn bidons, als het heel warm is wel omdat ik het idee heb dat ik het dan nodig heb.
Niets mis met wat ik eet..alleen een paar tips van de kenners/meer ervaren fietsers over wat ik nog meer kan eten en misschien verbeteren of anders kan doen zijn nooit mis toch :)


thnx voor je reactie :)

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jan 2012 19:53

xxl_shadow schreef:Ik ken er ook die niets te eten meenemen, maar dat trek ik zelf niet...
Onder de 150km vlak neem ik niks te eten mee.

rotterdammer77
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 okt 2011 16:37

rotterdammer77 22 jan 2012 19:56

nieuweling schreef:voor een training van 2-3 uur in D1 zou ik me alvast geen zorgen maken over voeding. Normaal gezien zou je niet al te veel suikers mogen verbranden in D1

Ik zat ook na te denken over het feit dat als je maar 2 uur fietst of het lichaam wel baat heeft bij wat je eet 15/30 minuten van tevoren. kwa verteren en omzetten in energie..
Omdat ik voorheen altijd afstanden van 30 tot 50 km reed met snelheid van 28-30 en aan het einde erdoorheen zat vroeg ik me dit af.
Nu was dat volgens mij niet de ideale trainingswijze als beginner gaan tot de pijp leeg was en ik nu weer 5 maanden stil zit en trug bij af ben voor mn gevoel heb ik nu advies gekregen om in D1 op te bouwen en vroeg me ook af welke voedingsmethode erbij past hehe.

maar goed ik denk dat ik teveel nadenk over alles en het te ingewikkeld maak dan eigenlijk nodig is lol

thnx voor je reactie :)

bleek
Forum-lid
Berichten: 463
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:12

bleek 22 jan 2012 20:57

Gastheerg schreef:
xxl_shadow schreef:Ik ken er ook die niets te eten meenemen, maar dat trek ik zelf niet...
Onder de 150km vlak neem ik niks te eten mee.
Zeg 120 á 30 gemiddeld (makkelijk rekenen) dat is dan 4 uur op de fiets. Krijg je dan geen honger?! Als ik 5 uur op kantoor niets eet... Nou, daar ga ik me iig niet beter van voelen :) Of je bent van de vloeibare kcal?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 22 jan 2012 23:10

Als ik 5 uur op kantoor niks eet wordt ik ook chagrijnig maar als ik 5 uur fiets gaat het prima. Maar nogmaals het moet niet een extreem parcours zijn want van klimmen krijg ik honger :-) Als ik een tocht van 150 in de Vlaamse Ardennen rij dan neem ik bij de bevoorradingen het er wel van. Het lukt me zo weinig te eten sinds ik nuchter naar m'n werk fiets (30km). Toen ik dat eenmaal een paar maanden deed kon ik steeds de grens van eten opschuiven.

nieuweling
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 02 dec 2009 15:43

nieuweling 23 jan 2012 17:32

rotterdammer77 schreef:
nieuweling schreef:voor een training van 2-3 uur in D1 zou ik me alvast geen zorgen maken over voeding. Normaal gezien zou je niet al te veel suikers mogen verbranden in D1

Ik zat ook na te denken over het feit dat als je maar 2 uur fietst of het lichaam wel baat heeft bij wat je eet 15/30 minuten van tevoren. kwa verteren en omzetten in energie..
Omdat ik voorheen altijd afstanden van 30 tot 50 km reed met snelheid van 28-30 en aan het einde erdoorheen zat vroeg ik me dit af.
Nu was dat volgens mij niet de ideale trainingswijze als beginner gaan tot de pijp leeg was en ik nu weer 5 maanden stil zit en trug bij af ben voor mn gevoel heb ik nu advies gekregen om in D1 op te bouwen en vroeg me ook af welke voedingsmethode erbij past hehe.

maar goed ik denk dat ik teveel nadenk over alles en het te ingewikkeld maak dan eigenlijk nodig is lol

thnx voor je reactie :)
Ik heb het idd wel over 2-3 uur in D1. zwaarder dan D1 zou ik op een training gewoon zorgen dat je een stevig koolhydraatrijk ontbijt hebt gehad en een koekje meeneemt voor onderweg. niet teveel brol eten die op je maag blijft liggen en de vertering verslechtert ;). Ook is het zeer goed om je voor een training altijd goed te hydrateren door bv 0.5 liter water te drinken voor je gaat vertrekken.

Plaats reactie