Voor de nachtbrakers, als het niet meer over fietsen hoeft te gaan.

De grote wielren quiz!

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 jan 2012 20:05

In Reims finishen was niet zomaar een Idée, want voor de tweede keer was er in de hel geen doorkomen aan. Gelukkig ging vanaf het jaar daarop alles weer normaal.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 12 jan 2012 20:07

farelli schreef:Ik dacht nog, dat lijkt Hinault wel.... :)
Ik dus ook :mrgreen: Wel een gave foto! Niet omdat ik hem goed had maar was ook een goed en misleidende vraag :mrgreen:

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jan 2012 13:26

Gastheerg schreef:In Reims finishen was niet zomaar een Idée, want voor de tweede keer was er in de hel geen doorkomen aan. Gelukkig ging vanaf het jaar daarop alles weer normaal.
Ik had het idee dat met de tip voor Idée iemand van jullie wel een idee zou hebben. Geen idee?

Eigenlijk staat het antwoord gewoon in de vraag. Alleen het jaartal nog. En een toelichting waarom zou ook leuk zijn :mrgreen:

Zal er eerdaags eens een verhaaltje aan wagen. Is best een leuk stukje historie.

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 13 jan 2012 14:43

Gastheerg schreef:In Reims finishen was niet zomaar een Idée, want voor de tweede keer was er in de hel geen doorkomen aan. Gelukkig ging vanaf het jaar daarop alles weer normaal.
Omdat het noorden van Frankrijk in de periode 1940-1942 nog onder het door Duitsland bezette deel van Frankrijk viel werd er Le Mans-Parijs ('40) en Parijs-Reims ('41-'42) verreden met Emile Idée als winnaar in 1942. In 1940 won Joseph Sofietti en in 1941 Jules Rossi, de koers werd in die jaren overigens Trophée Duralumin genoemd las ik. Waarom was dat?
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 13 jan 2012 17:03

Helemaal goed! Ik zocht dus 1942 (jaar erop weer normale editie) waar Parijs-Reims als alternatief werd gereden voor Parijs-Roubaix.
Tweede keer geen doorkomen in de hel is dus een aanwijzing voor de TWEEDE wereldoorlog
Vanaf 43 ging het weer normaal dus zocht ik 42

Hoewel heel Noord Frankrijk bezet was door de Duitsers waren er allerlei zones. Dit maakt het lastig om koersen die over een grote afstand gingen door te laten gaan.
Sponsors zoals Duralumin hadden er belang bij dat de koers doorging. Zo zie je maar. Parijs-Roubaix wacht op niemand......zelfs niet op een Duitse bezetting!

Winnaar van de Trophee Duralumin in 1942 was dus Emile Idee die ook nog een abonnement had op het Criterium International wat hij maar liefst vijf keer wist te winnen.

Jules Rossi (eigenlijk Giulio Rossi) heeft als enige een echte Parijs-Roubaix en een vervangende koers gewonnen! Rossi was Italiaan maar woonde in Parijs en liet zich Jules noemen omdat dat beter bekte in Frankrijk.

timofietst mag :-)

Gebruikersavatar
timofietst
Forum-lid
Berichten: 357
Lid geworden op: 29 dec 2009 00:23
Locatie: Hoogerheide

Gebruikersavatar timofietst 15 jan 2012 12:24

Duclos-Lassalle is hier 39 jaar oud (!) maar wint hij de wedstrijd? En wat is er zo bijzonder op deze foto?

Afbeelding
Groeten,

Timo
Good Times!!
YT Jeffsy AL comp 2
Canyon Grand Canyon AL
http://www.mellowbikers.nl

tennisser
Forum-lid
Berichten: 746
Lid geworden op: 05 sep 2010 19:00

tennisser 15 jan 2012 13:20

Duclos-Lassalle wint de wedstrijd niet, tenminste, als dit een foto van Parijs-Roubaix is, ...hij wordt 7e. Het jaar ervoor (1993) won ie 'm wel (en wel voor de 2e keer), nadat ie, zich meer dood dan levend veinzend, smekend aan Ballerini vroeg eervol in zijn wiel te mogen meerijden naar de streep. Daar aangekomen drukte hij stiekem zijn band voor die van de juichende Ballerini over de meet.
Btw, wat er zo bijzonder is op deze foto? .....geen idee.

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jan 2012 13:30

Voor een tennisser goeie kennis van Parijs-Roubaix :-) Foto is idd van de editie die Tchmil heeft gewonnen in 1994 na een solo van 60 kilometer. Bijzonder is de geveerde voorvork van Duclos-Lasalle en de dames-mtb (Bianchi) waar Museeuw op rijdt. Museeuw kwam trouwen tot een paar meter bij Tchmil maar deze kraakte niet en reed een weergalzoe solo in een van de mooiste editie van de laatste 25 jaar.

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 15 jan 2012 14:26

Helemaal goed.. Was het niet zo dat Johan Museeuw de fiets vervloekte nadien? Hier wat beelden http://nos.nl/l/tcm:5-502964/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

Rush Silver
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 jan 2012 13:57

Rush Silver 15 jan 2012 16:29

Welke man zou z'n fiets nou niet vervloeken?!
http://mrnochain.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 15 jan 2012 17:00

Rush Silver schreef:Welke man zou z'n fiets nou niet vervloeken?!
IK! Wat zou ik het gaaf vinden om met die fiets een keer de toereditie van PR te rijden :mrgreen:

Daarnaast: renners die verliezen geven graag materiaal, parcours, ploegmaten, ploegleiders, publiek, pers, weer, eten de schuld.

Overigens is er ook een keer een renner geweest die wel wist te winnen in Roubaix en toch knap op z'n fiets liet te klagen. Ook een Bianchi! Maar nu ging het vooral over het versnellingssysteem. Coppi won in 1950 met overmacht maar was niet blij met de geëvolueerde versie van de Cambio Corsa.
Campagnolo was er wel blij mee zeker toen Coppi er mee won en noemde vanaf toen het systeem naar Parijs-Roubaix

DE VOLGENDE VRAAG

Ik zal geen Parijs-Roubaix doen :mrgreen:

Een Belg geen (ik zeg nog zo NIET over Parijs-Roubaix) winnaar van Parijs-Roubaix terwijl deze niet op z'n erelijst zou misstaan is een van de inspiraties tot de naam van een heel aardig drankje. Dat drankje wordt vooral geschonken in een plaats die recent (laatste half jaar) in het nieuws is gekomen en alles te maken heeft met de erelijst van deze renner!
Voor Belgische wielerkenners zal het erg lastig zijn om dit te drinken zonder aan hem te denken.

Misschien had ik de vraag moeten bedenken VOOR ik een glaasje whisky inschonk. Whisky is het niet hoewel dat ook een leuke vraag is en notabene is daar dezelfde plaats bij betrokken. Toeval?

Gebruikersavatar
Gastheerg
Forum-lid HC
Berichten: 6165
Lid geworden op: 28 okt 2011 20:51
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 16 jan 2012 18:13

De whisky is pas in Oudenaarde gepresenteerd. 2 soorten en de vernoeming moet jullie toch op het juist spoor zetten :-)

Plaats reactie