Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Vork extender overgegaan in balhoofdspeling vraag OPGELOST

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 02 jan 2012 12:31

Ik zie aan deze foto's niet dat de uis te kort is.
Dit is een 'modern' balhoofd met een ahead-set.
Je zet de stuurpen er op (niet vastschroeven), vervolgens de topcap-met-bout. Die moet dus rusten op de stuurpen, en niet op de vorkbuis.
Je draait vervolgens de stelbout aan totdat hij soepel draait, maar geen spelinig heeft. Vervolgens draai je de stuurpen vast en klaar is Dave73nl.

Ik zie het probleem niet.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 02 jan 2012 12:47

+1 zo zie ik het ook, er is wel wat teveel af want normaal houden we 3mm eronder als maat. :geek:
Dus eigenlijk zou het zo moeten kunnen. :ugeek:
cornelli racing cycles Uden

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 02 jan 2012 13:52

Spacer eraf en stuurpen omdraaien zodat het +6 graden ipv de standaard -6 graden is. Dan heb je bijna dezelfde hoogte en past het toch gewoon?
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 02 jan 2012 15:20

Ik zal het inderdaad eens zp proberen... Kan het kwaad als de stuurpen iets boven het einde van de pijp uitsteekt zoals hij op de eerste foto gemonteerd zit dus dat de bovenste schroef van de stern maar een stukje van de buis omklemt?
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 02 jan 2012 22:30

nee volgens mij moet het zo kunnen.
cornelli racing cycles Uden

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 03 jan 2012 10:10

neos schreef:+1 zo zie ik het ook, er is wel wat teveel af want normaal houden we 3mm eronder als maat. :geek:
Dus eigenlijk zou het zo moeten kunnen. :ugeek:
3mm onder de maat met staal kan wel, bij carbon druk ik er trouwens zelf liever een 3mm spacer op de pen om toch die volledige klemming te hebben.
Bij staal kan 3mm natuurlijk zonder enig probleem :ugeek:

(uiteraard komt er nu weer tegengeluid dat het best kan, die 3mm onder de lijn, prof's doen het ook..... Ik voel me zelf prettiger bij een volledige klemming, 't is gewoon net even iets meer, en als de bovenste opening die door de bout naar elkaar toe geklemd wordt met het zelfde moment toch dichter bij elkaar komt door die 3mm dan voel ik me er niet zo prettig bij, ZO... heb ik me daar ook alvast voor ingedekt)

Is iets meer drop geen optie? dan zou je de bovenste hoge cup kunnen vervangen voor een lager model, dan een spacertje erboven zodat je goed uitkomt....

Ciao
mijn Flickr

wolly68
Forum-lid
Berichten: 201
Lid geworden op: 20 jan 2011 22:53

wolly68 03 jan 2012 21:55

de extenders uit de onderstaande link zijn er speciaal voor gemaakt:

http://bbbcycling.com/bike-parts/headset-parts/BHP-22/

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 04 jan 2012 19:38

Nou ik heb de stern eens omgedraait en blijk dan inderdaad pressies de hoogte te halen die ik nodig had en ook de juiste afstand naar mijn zadel in vergelijking met mijn vorige setup te hebben, al met al is het dus gelukt zonder rare sprongen te hoeven maken gelukkig... Afbeelding Nu moet ik alleen nog de speling van het balhoofd afhalen. Nu heb ik al de cap vast gedraaid zoals op veler videotjes als op youtube te vinden staat maar toch blijft het erin zitten.. Is het zop dat het hele stuk pijp wat uitsteekt omsloten moet zijn door spacers of de stern of mag er best een stukje "ijzer" tussen het capje en de stern zitten???
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5744
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 04 jan 2012 19:48

Je vorkpijp moet korter zijn dan de hoogte van je spacersen stuurpen tesamen.
Hierdoor zal de bout in de topcap aan de vorkpijp 'trekken' en daardoor de speling uit het balhoofd halen.

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 04 jan 2012 20:11

nee vandaar die 3 mm dan trek je hem pas goed vast met het kapje,dus +1 voor theov.
cornelli racing cycles Uden

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 04 jan 2012 20:13

Meteen het probleem verholpen! Voor het eerst mijn eigen fiets opgebouwd met behulp van het forum!!!! Dank aan allen!

Afbeelding

Niet de mooiste oplossing maar hij volstaat op het moment. Gaat een iets dunnere spacer op komen in het rood en dan is het acceptabel als eerste klus project :D
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

Plaats reactie