Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Ritchey stuur en pen

thom
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jul 2006 13:54

thom 29 dec 2011 17:55

Ik zag bij Mantel een ritchey wcs logic stuur en wcs 260 stuurpen. Iemand een idee of dit stijve onderdelen zijn, bijvoorbeeld vergelijkbaar met de pro plt onderdelen?

http://www.mantel-bikeparts.nl/ritchey-wcs-logic-ii-wet" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mantel-bikeparts.nl/ritchey-wcs-260-wet" onclick="window.open(this.href);return false;

gr Thomas

prjz
Forum-lid
Berichten: 1505
Lid geworden op: 30 apr 2006 14:41

prjz 30 dec 2011 11:30

Niks mis mee, nog beter dan Pro PLT denk ik. Rijd er zelf ook mee.
prj

Rey953
Forum-lid
Berichten: 773
Lid geworden op: 26 jul 2011 21:02

Rey953 30 dec 2011 11:53

Minstens even goed.

otje2
Forum-lid
Berichten: 397
Lid geworden op: 07 jul 2009 17:24

otje2 30 dec 2011 12:55

Pas wel op met de montage van het stuur in de stuurpen. Ik heb al wat vaker online gezien dat het stuur bekrast wordt door het schuiven. Misschien wat dunne tape plakken op het te schuieven gedeelte. Door de speciale 260 graden voorbouw moet je namelijk je stuur er door schuiven.

Ik heb een wcs 4axis stuurpen en het wcs logic stuur, bevalt goed. Zeker stijf genoeg.

Via duitse webshops trouwens goedkoper als bij mantel.

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 30 dec 2011 13:18

otje2 schreef:Pas wel op met de montage van het stuur in de stuurpen. Ik heb al wat vaker online gezien dat het stuur bekrast wordt door het schuiven. Misschien wat dunne tape plakken op het te schuieven gedeelte. Door de speciale 260 graden voorbouw moet je namelijk je stuur er door schuiven.
Stuurpen is dus niet bepaald handig voor het monteren/uitwisselen van een stuur. Zal theoretisch wel stijver zijn maar vindt dit toch een nadeel.
No pain no gain, no guts no glory!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 dec 2011 12:31

dieseltje schreef:
otje2 schreef:Pas wel op met de montage van het stuur in de stuurpen. Ik heb al wat vaker online gezien dat het stuur bekrast wordt door het schuiven. Misschien wat dunne tape plakken op het te schuieven gedeelte. Door de speciale 260 graden voorbouw moet je namelijk je stuur er door schuiven.
Stuurpen is dus niet bepaald handig voor het monteren/uitwisselen van een stuur. Zal theoretisch wel stijver zijn maar vindt dit toch een nadeel.
Ja deels wel (heb zelf net een MTB combo besteld). Voordeel vind ik wel dat het veiliger zit, er komt veel minder kracht op de bouten.

Ps.
het is niet veel goedkoper hoor bij de duitse webshops paar euro's. Mocht mantel in de buurt zijn zou ik het lekker daar halen

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 31 dec 2011 14:20

Er komt niet minder kracht op de bouten, de klemming van 't stuur zou alleen ronder zijn volgens Ritchey. Ik heb m'n twijfels over 't voordeel. De 4 Axis heeft wel een betere klemming dan de voorganger en is stijver, maar die was een stuk zwaarder geworden. Nu ze de pen weer lichter maken zal de stijfheid ook wel weer wat minder zijn. Stijfheid van de stuurpen is overigens voor mij persoonlijk echt geen issue. De pre 4-Axis stuurpennen zijn wat mij betreft stijf genoeg.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 jan 2012 11:41

amclassic-fan schreef:Er komt niet minder kracht op de bouten, de klemming van 't stuur zou alleen ronder zijn volgens Ritchey. Ik heb m'n twijfels over 't voordeel. De 4 Axis heeft wel een betere klemming dan de voorganger en is stijver, maar die was een stuk zwaarder geworden. Nu ze de pen weer lichter maken zal de stijfheid ook wel weer wat minder zijn. Stijfheid van de stuurpen is overigens voor mij persoonlijk echt geen issue. De pre 4-Axis stuurpennen zijn wat mij betreft stijf genoeg.
Is dat zo? Het stuur drukt door vorm toch ook voor een deel gewoon op de stuurpen en met een kleiner deel op de klem?

thom
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jul 2006 13:54

thom 02 jan 2012 11:43

Ondertussen even bij Mantel geweest en de Pro PLT vergeleken met de ritchey. Pro stuur is aanzienlijk stijver. Beweegt meer wanneer je m zijwaarts induwt..... Niet gekocht dus. Stuurpen weet ik niet. Wel erg mooi setje!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 02 jan 2012 14:43

Hoe kan je zo met de hand voelen welk stuur stijver is? Als je aan een gemonteerd stuur gaat trekken dan komt er ook beweging uit de stuurpen en vorkpijp.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 03 jan 2012 15:52

otje2 schreef:Pas wel op met de montage van het stuur in de stuurpen. Ik heb al wat vaker online gezien dat het stuur bekrast wordt door het schuiven. Misschien wat dunne tape plakken op het te schuieven gedeelte. Door de speciale 260 graden voorbouw moet je namelijk je stuur er door schuiven.
.
Net binnen de c260 wet black. ziet er strak uit 111 gram in 100mm, stuurtje wcs 135gram (MTB)

Nou ik weet niet wie het heeft bekrast door schuiven, ik heb het met het meebestelde WCS stuurtje geprobeert en met mijn syntace racelite.
Maar krassen is bijna onmogelijk, tenzij je misschien de boutjes niet los genoeg draait, twee slagen is al ruim voldoende.

Als je niet kan sleutelen blijf er dan af en verspreid geen verhalen op internet over je eigen onkunde, die goede mooie producten weer in een slecht daglicht plaatsen.

@Thom, stijver is niet altijd beter. Op mijn racer zit een F119, samen met de racelite en de vork, dat is gewoon iets te van het goede.

thom
Forum-lid
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jul 2006 13:54

thom 04 jan 2012 16:58

amclassic-fan schreef:Hoe kan je zo met de hand voelen welk stuur stijver is? Als je aan een gemonteerd stuur gaat trekken dan komt er ook beweging uit de stuurpen en vorkpijp.
Ik had geen koffer met meetappatuur bij me :D maar er was duidelijk verschil merkbaar tussen de sturen bij het naar binnen duwen van het stuur. Ik pakte de sturen vast onder in de beugel. Het verbaasde mij ook. enne het was een los stuur

Plaats reactie