Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Schroefdraad in voorvork kapot

Gebruikersavatar
patrickcorbee
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 aug 2010 17:40

Gebruikersavatar patrickcorbee 19 dec 2011 21:05

Hoe groot is mijn probleem?

Bij het inkorten van mijn voorvork kwam ik tot de constatering dat het schroefdraad voor het topkapje van de voorvork te hoog zat. Deze heb ik er uit proberen te krijgen, maar is daarbij beschadigd en niet meer te gebruiken. De voorvork kan ik nu niet meer klemmen tegen de stuurpen aan.

Is dit een onderdeel dat bij de fm te koop is, of rest mijn niets ander dan een nieuwe vork (voor zo ver mogelijk) te kopen?
"Shut up legs and do as I tell you" - Jens Voigt

gamiel
Forum-lid
Berichten: 788
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:02

gamiel 19 dec 2011 21:37

Jammer, maar volgens mij kan je dit wel oplossen: de ster (waar het "schroefdraad voor het topkapje" (= ster) inzit) er diep inslaan mbv hamer en passende buis of oude schroevendraaier oid, en een nieuwe ster (door je FM laten) monteren. Succes!
Canyon Ultimate CF SLX, Cannondale CAAD10, Niner RLT9, Cube Reaction.

Gebruikersavatar
patrickcorbee
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 aug 2010 17:40

Gebruikersavatar patrickcorbee 19 dec 2011 21:39

Even googlen en je weet het:

Het kapotte onderdeel is de stermoer die in vork geslagen wordt om voorspanning op het balhoofdstel te krijgen bij het monteren van de stuurpen. Na het monteren van de stuurpen verliest het min of meer zijn functie.

Van de week toch maar een nieuwe er in laten slaan, omdat Bontrager bij mijn XXX race lite stuurpen adviseert een spacer van 5 mm bovenop de stuurpen te monteren voor extra stijfheid.
"Shut up legs and do as I tell you" - Jens Voigt

Gebruikersavatar
patrickcorbee
Forum-lid
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 aug 2010 17:40

Gebruikersavatar patrickcorbee 19 dec 2011 21:41

Gamiel bedankt voor je reactie. Van de week maar een nieuwe er in laten slaan bij de FM. Overigens zijn er voor de weight weenies onder ons ook uitwisselbare carbon headlocks in de handel.

Zelf behoud ik graag met topkap met het Bontrager logo omdat het mooi smoelt:-)
"Shut up legs and do as I tell you" - Jens Voigt

Plaats reactie