Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Barstje balhoofd (foto) - Veilig? - Update

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 dec 2011 10:18

Tijdens het kuisen van mijn vrouw haar fiets merkte ik een barstje op in het balhoofd.
Het is een Scott Speedster Contessa/105, aluminium frame dus. Fiets is bijna 2 jaar oud.
Ik ben hiermee naar de fietsenwinkel geweest en die heeft een er een dossiertje van gemaakt voor Scott, volgens hem doet Scott hier meestal niet moeilijk over en zal het frame dan ook waarschijnlijk in garantie vervangen worden. De kans dat het frame identiek hetzelfde zal zijn is echter vrij klein en ook over kleur en type kan er niet veel onderhandeld worden. Hangt een beetje af van met wat Scott op de proppen komt. Als we het frame niet mooi vinden zou het volgens de fietsenmaker mogelijk zijn om met het gebarsten te blijven rijden. Volgens hem is de kans klein dat dit verder zou scheuren. Hij heeft me ook verzekerd dat ermee rijden, totdat het nieuwe frame er is, absoluut niet onveilig is.
Wat denken jullie daarvan?

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door lugosi op 02 feb 2012 12:45, 2 keer totaal gewijzigd.

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 02 dec 2011 10:21

Het zal niet zomaar uiteen vallen, maar op den duur wordt het zeker erger natuurlijk..
Garantie opeisen.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 dec 2011 10:23

Garantie zou volgens fietsenmaker geen probleem zijn. Alleen weet je niet wat voor frame je in de plaats krijgt natuurlijk. De vork van dit frame is zwart met blauw. Als je daar een wit met groen of roze (het zijn vrouwenmodellen) frame voor in de plaats krijgt...Tja....

cobra427
Forum-lid
Berichten: 383
Lid geworden op: 11 nov 2009 01:23
Locatie: Druten

cobra427 02 dec 2011 11:01

Natuurlijk kies je liefst zelf je kleur, maarja.
Ik heb liever een frame wat niet stuk is, dan 1 die wel stuk is.
Mag best een beetje pijn doen.

Cervélo Soloist Carbon, Campa Record, Zipp 404, Deda Elementi
Cervélo S5, Campa Chorus, Zipp 404, 3T Team
Koga Roadchamp, Ultegra, Easton EA50SL, Pro Gear
Xtrail MUD 9.0 29-er, XT, Magura, Reba

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 02 dec 2011 11:07

krijg je bij een nieuw frame niet meestal een nieuwe vork ook dan???

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 dec 2011 11:12

Weet niet, veronderstel van niet.
Persoonlijk zou ik ook voor een nieuw frame kiezen, maar vrouwen vinden kleurtjes wel erg belangrijk......

johoop
Forum-lid
Berichten: 321
Lid geworden op: 20 sep 2009 20:59
Locatie: Duiven

johoop 02 dec 2011 11:21

Denk het wel ,ik heb twee keer nieuw frame door breuk gekregen ,en beide keren ook de voorvork.
Succses
Afbeelding

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 02 dec 2011 11:22

Het is hier al vaker gezegd en iedere fietsenmaker speekt het zo maar toch, je hebt in feite niets met Scott te maken je hebt bij de fietsenmaker gekocht en die vereleent de garantie, dat hij die vervolgens weer bij Scott verder legt is zijn probleem niet het jouwe. Zo werkt consumenten garantie en niet anders. Fietsenmakers proberen het echter altijd zo eerst via de fabrikant en moet eerlijk toegeven ook ik heb mijn fietsenmaker wel eens deze tijd/kans geboden, maar wettelijk ligt het anders. Inhoudelijk, hier zou ik niet mee doorfietsen. Je vork wringt in je frame en dit gaat zeker verder. Ook zul je het voelen. Verder zou ik in deze eens een serieus gesprek met mijn fietsenmaker hebben over hoe hij lagers en voorvork in het frame heeft gezet, want dit lijkt me echt een montage foutje. Succes met de oplossing.
Ach, ik zeg ook maar wat

mj
Forum-lid
Berichten: 295
Lid geworden op: 08 aug 2007 14:22

mj 02 dec 2011 11:29

Ik vind het ook een vreemde breuk........ daaronder zit je lager die volgens mij de krachten verdeelt..........

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15959
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 02 dec 2011 11:40

Krijg je altijd een volledig nieuw frame voor.
Inclusief de bij het frame horende vork.

Volgens de garantiebepalingen moet je wel de werkuren van je fm betalen voor het overbouwen.

Succes.

PS: beter een perfect frame in een lelijke kleur dan een kapot frame in een mooie kleur.
En gelukkig mag iedereen zelf bepalen wat mooi en lelijk is :)
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 02 dec 2011 11:50

Met een goed gesprek is er echt wel eea mogelijk mbt het vervangende frame. Als de FM daar niet voor in is, weet je ook hoe klantgericht hij is....
Less is bore

lugosi
Forum-lid HC
Berichten: 4692
Lid geworden op: 06 aug 2009 23:19

lugosi 02 dec 2011 12:20

Ik moet zeggen dat de fietsenmaker me tot nu toe correct behandeld. Hij heeft gezegd dat Scott dit normaal gezien vervangt (Scott vertegenwoordiger was toevallig op dat moment aanwezig en die zei hetzelfde). Moest het vervangende frame ons niet bevallen dan zou hij een oplossing voorstellen, maar hij wou eerst de actie van Scott afwachten vooraleer daar op in te gaan.

Wat die balhoofdcups betreft, volgens de fietsenmaker worden die in de fabriek geperst. Volgens hem is het inpersen van de balhoofdcup ook de oorzaak van de breuk.

Plaats reactie