Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Vorkbreuken

beta
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 01 jul 2011 17:36

beta 20 nov 2011 18:33

Gisteren tijdens de veldrit te Hasselt reed Simunek met zijn Stevens-crossfiets pal tegen een boomstam aan, die als hindernis over het parcours was gelegd. Resultaat: vork volledig afgebroken ter hoogte van het kroonstuk. Ongetwijfeld ging het om een volledige carbonvork (dus met carbon vorkbuis).

De spontane commentaar van Michel Wuyts bij dit voorval luidde:"Zo gemakkelijk breken frames tegenwoordig". Co-commentator Paul Herreygers merkte wijselijk enkel op dat zo'n boomstam geen mm beweegt wanneer je er vol tegenaan knalt.

Dit voorval zet toch weer even aan het denken over de stevigheid van hedendaagse frames/vorken. Persoonlijk denk ik dat het resultaat minstens identiek was geweest indien de vorkbuis uit alu had bestaan. Wel vermoed ik dat een stalen voorvork niet was afgebroken, maar wel zou zijn verwrongen en dus ook goed was geweest voor de schroothoop. Men kan zich wel afvragen of de kroonstukken bij carbon voorvorken niet steviger moeten worden gemaakt, ook al gaat dat ten koste van het gewicht.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 20 nov 2011 18:49

beta schreef: Dit voorval zet toch weer even aan het denken over de stevigheid van hedendaagse frames/vorken.
Welnee, shit happens, hoe vaak rijd je nou frontaal ergens tegenaan?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

vw
Forum-lid
Berichten: 263
Lid geworden op: 06 okt 2010 11:06

vw 20 nov 2011 19:27

Als de vork sterker is breekt het frame. Bij mijn volledig stalen crossert brak er niets toen ik een iets te diepe plas in reed, maar de wielbasis was wel iets korter. Ik heb de vork nooit gecontroleerd, maar het frame was duidelijk geknikt. Leuke klus om je wielbasis weer wat te moeten verlengen omdat je nog 25km moet rijden.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2011 20:26

Simunek reed ook wel erg hard tegen een boomstronk. Die kwam tot boven de as van zijn wiel waardoor alle kracht direct op de vork stond. Vorken zijn niet gebouwd op krachten in die richting. Een alu vork was geknikt en ook niet berijdbaar. Een stalen vork gebogen. En je moet niet vergeten dat die vorken echt wel sterk zijn. Ze zijn perfect in staat om de krachten van bijvoorbeeld het springen te weerstaan.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 20 nov 2011 21:32

Ik zou blij zijn als ik zo ergens op zou knallen en de enige schade een nieuwe vork zou zijn. Beter dan dat je hele frame op krult. Ik reed toen ik klein was eens tegen een stilstaande auto. Vork krom, balhoofd gebroken. 1500 gulden schade bij de auto. Toen waren de frames ook veel sterker. Ze wogen ook 2 keer zoveel.

fizik
Forum-lid
Berichten: 2262
Lid geworden op: 20 feb 2008 21:16
Locatie: Staphorst

fizik 20 nov 2011 21:43

Afbeelding

abdousjaparov
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 13 okt 2011 13:52

abdousjaparov 20 nov 2011 22:21

tege deze impact is niet veel opgewassen,
misschien nog wel goed da zijn vork afbrak of de valpartij had veel ergere lichamelijke gevolgen kunnen hebben.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5385
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 20 nov 2011 22:30

Is het wiel trouwens nog intact? Dat zou wel een klein wonder zijn maar misschien dat hij het door het afbreken van de vork overleefd heeft.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 20 nov 2011 22:38

Reken maar dat bij zo'n klap je frame ook een dusdanige klap heeft gekregen (balhoofd) dat die ook afgeschreven is. Dat je vork breekt is alleen maar goed, is in ieder geval een deel van de impact afgevangen (wat je niet meer met je eigen lijf hoeft te doen).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 nov 2011 10:11

Als je met een auto met 25km/h frontaal op een muur rijd is ie ook totallos waarom zou een fiets dan heel blijven, zo raar vind ik het niet dat het breekt. Zoals hier al staat, staal en alu buigt, dan moet je ook nieuwe spullen hebben.

hiermee rijd je iig niet door is ook een stuk minder gevaarlijk.

NoChain
Forum-lid
Berichten: 1270
Lid geworden op: 04 sep 2011 20:18

NoChain 21 nov 2011 10:58

thestudent schreef:Is het wiel trouwens nog intact? Dat zou wel een klein wonder zijn maar misschien dat hij het door het afbreken van de vork overleefd heeft.
Bij frontale botsingen overleeft het voorwiel het redelijk vaak, het is de vork die de klap opvangt.

Bij een alu was de boel ook voor de schroothoop, daar brak het misschien niet en stak je met je edele delen op het stuur :)

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 21 nov 2011 11:09

Brekende voorvorken. Ik weet dat toen Gazelle aan haar wielerploegen nog voorvorken leverde met alu balhoofdbuis en carbon vork er per seizoen een x aantal kapot terugkwamen. Sinds ze met full carbon vorken rijden (sinds enkele jaren) is het aantal kapotte voorvorken met 90% afgenomen.

Alles is dus relatief en erg afhankelijk van de wijze van impact.
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

Plaats reactie