Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

reparatiesetje MTB

fransoos
Forum-lid
Berichten: 190
Lid geworden op: 17 jun 2007 00:16

fransoos 13 nov 2011 15:28

heb me mijn 1e MTB aangeschaft (een specialized stumpjumper comp, model van vorig jaar (2011 wel et verstaan) met flinke korting)...
1e ritje beviel prima, maar ik ben nog niet pechbestendig en vermits niet alle ritjes even vlot zullen verlopen als dat 1e...

Wat hoort er allemaal in het pech-onderweg-setje van een mtb te zitten? en kan dit setje beter in een camelbag die meteen als bidon dienst doet of toch beter bidon aan het frame en zadeltasje (of TAS) onder de kont.

Ik kwam al aan dit lijstje:

- bandlepeltjes (ik blijf dit zo noemen want vroeger deed m'n vader dat met koffielepeltjes)
- reserveband (beter 2)
- multitool (met kettingpons of neem je beter een aparte pons?)
- kettingschakeltjes (welke heb je nodig bij een SRAM 10 speed ketting?)
- pomp (best zo een met CO2-cartouches, op m'n racefiets heb ik een pompje naast m'n bidon hangen, maar dit riskeert allemaal wat meer (los) te schudden)

Is dit het zo wel ongeveer of ben ik iets elementairs vergeten?

tosstheboss
Forum-lid
Berichten: 339
Lid geworden op: 08 jan 2011 08:21

tosstheboss 13 nov 2011 18:01

bandlepeltjes (ik blijf dit zo noemen want vroeger deed m'n vader dat met koffielepeltjes)

Das lache, ik pak altijd een paar vorken, moet je me vrouw eens horen.
Ik ga ze vanaf nu dan ook bandvorkjes noemen.

Ik rij meeastal met mijn pompje in me achterzak maar dat is persoonlijk.
Voor een kettingschakeltje zou deze de juiste moeten zijn.
http://www.bike2build.nl/product/CH1002 ... speed-gold" onclick="window.open(this.href);return false;

Je lijstje is redelijk compleet, er zijn rijders die nog meer meenemen maar zo zou het moeten lukken.
op een waterfiets kom je ook vooruit

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 15 nov 2011 11:55

Wat heb ik bij me op de MTB

extra binnenband
plakspullen ( heb ze nog nooit nodig gehad )
multitool , incl kettingpons
minipomp ( geen co2 )
High pressure pomp van mijn vering
paar ti-wraps
1 snelverbandje met tape
kettingschakeltje

Dit alles heb ik in een camelbag M.U.L.E, dit is een 3L camelbag.


Ik vind een camelbag op de mountenbike eigenlijk een must, als ik een parcour rijd ( en zeker op snelheid ) laat ik liever niet het stuur los om uit een bidon te drinken, slangetje in je mond doen is een seconde, plus je drinkt hierdoor ook regelmatiger, bij intensief rijden en warm weer drink ik ongeveer 1 liter per uur op de MTB.

Ik rijd nog wel is een rondje posbank, na dit rondje is de camelbag meestal schoon leeg ( 3 liter )

Plaats reactie