Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tourmagazin bandentest

be.rt
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 19 mei 2004 16:53

be.rt 23 sep 2010 00:03

Vertel eerst eens of die "veloflex,challenge, dugast etc" opgenomen zijn in de test. Tour doet naar mijn weten vooraf een rondvraag bij de verschillende merken of ze willen meedoen aan de test.
Verder heeft elk blad zijn manier van testen en beoordelen, deels gericht op een bepaald type renner. Bij Tour is dat een Duitse bonk van 80 kg die graag strak afdaalt, bij Le Cycle is dat een Frans rennertje van 65 kg, die al eens aan een bergcyclo deelneemt en graag een "vergevingsgezinde" fiets berijdt.
Tour hecht veel waarde aan gewicht en stijfheid. Le Cycle weegt de fietsen niet en beschrijft uitgebreid het "rijgevoel".
Canyon en Red Bull "tunen" hun fietsen naar de Tourstandaards. Als hun exemplaar voor dezelfde prijs dan uitgerust is met Red ipv Ultegra en een kilo minder weegt, is de zege makkelijk weggekaapt. Vandaar ook dat enkele Italiaanse imagomerken weigeren deel te nemen.
Canyon scoort trouwens ook prima in Le Cycle, net als die Continentalbandjes.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 23 sep 2010 02:21

Tour test de rolweerstand in ieder geval op een machine: Van Continental en van Schwalbe en overal met hetzelfde binnebandje op dezelfde druk (trouwens toevalig is dit de aangeraden druk bij Conti). Lijkt eerlijk maar dat gaat alleen op als iedere band bij dezelde druk en met de zelfde biba optimaal zou presteren en dat is nu net niet het geval.
Je kunt de condities voor een test makkelijk zo maken dat het product wat jij wilt dat wint het best uit de test komt.
Afbeelding

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 23 sep 2010 02:35

ericpeters schreef:Tour test de rolweerstand in ieder geval op een machine: Van Continental en van Schwalbe en overal met hetzelfde binnebandje op dezelfde druk (trouwens toevalig is dit de aangeraden druk bij Conti). Lijkt eerlijk maar dat gaat alleen op als iedere band bij dezelde druk en met de zelfde biba optimaal zou presteren en dat is nu net niet het geval.
Je kunt de condities voor een test makkelijk zo maken dat het product wat jij wilt dat wint het best uit de test komt.


Waar baseer je dat op? Je maakt mij niet wijs dat op 7,5 bar de ene band veel beter presteert en op 8,5 bar helemaal niet. Bovendien is de juiste druk afhankelijk van het gewicht van de berijder en niet van de eigenschappen van een band. Een soort van synergie tussen bepaalde binnen en buitenbanden gaat er bij mij al helemaal niet in.

perrush
Forum-lid
Berichten: 404
Lid geworden op: 21 nov 2007 21:22

perrush 23 sep 2010 04:41

eric69 schreef:Hallo,

Conti's in wat voor een uitvoering dan ook verbleken bij een veloflex of een dugast. Of het nu gaat om clinchers/open tubulars/tubes. Pak eens een conti in je handen bekijk hem goed(echt goed) en voel eens aan het produkt. Dan idem met een veloflex of dugast. Over het rijgedrag wil ik het niet eens hebben...
Mij interesseert het niet hoe zo'n bandje voelt, ruikt of eruit ziet. Zelfs niet als het een gele tuinslang zou zijn. Ik ben enkel geïnteresseerd in de rij-eigenschappen. En persoonlijk vind ik de GP4000(s) best doenbaar, zou niet weten waarom ik een andere zou willen om te trainen / toeren.
http://www.wielertoerist.be/perrush3/" onclick="window.open(this.href);return false;

roger
Forum-lid
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 mei 2004 20:17

roger 23 sep 2010 09:37

Conti zal zeker aardige bandjes maken maar een Conti tube kom in de verste verte niet in de buurt van een Dugast,Veloflex of FMB Tube.
Conti is gewoon een stugge tube waarvan het comfort(lees tubegevoel)ver te zoeken is kan je idd beter met goede bandjes rijden.
Daar tegenover maken ze wel goede autobanden daar rij ik wel graag mee.
I live to ride,I ride Passoni

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 579
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 23 sep 2010 11:16

We kunnen nu allemaal wel lekker lopen 'bashen' op de testmanier van Tour, maar het is wel één van de weinige bladen die de boel tenminste eens doormeten. Beter iets gemeten dan helemaal niets gemeten, dan heb je tenminste nog enige houvast. Alleen maar een beschrijving van het 'gevoel' vind ik helemaal niets. Als de ene band bij 33km/u van de testbaan afschuift en de ander bij 29, dan geeft dat toch wel wat aan. En ze geven er meestal ook nog wel een gebruikerservaring (het 'gevoel' bij).

Gebruikersavatar
johnwx
Forum-lid
Berichten: 324
Lid geworden op: 31 mei 2010 11:08
Locatie: Baarn

Gebruikersavatar johnwx 23 sep 2010 11:30

Nespresso schreef:We kunnen nu allemaal wel lekker lopen 'bashen' op de testmanier van Tour, maar het is wel één van de weinige bladen die de boel tenminste eens doormeten. Beter iets gemeten dan helemaal niets gemeten, dan heb je tenminste nog enige houvast. Alleen maar een beschrijving van het 'gevoel' vind ik helemaal niets. Als de ene band bij 33km/u van de testbaan afschuift en de ander bij 29, dan geeft dat toch wel wat aan. En ze geven er meestal ook nog wel een gebruikerservaring (het 'gevoel' bij).


+1


een heel goed punt
"Arno van Boeijen" 15/09/1968 - 02/04/2003

Gebruikersavatar
nespresso
Forum-lid
Berichten: 579
Lid geworden op: 06 dec 2008 23:52

Gebruikersavatar nespresso 24 sep 2010 00:12

LOL, ik heb het artikel vanavond gelezen. En ik heb medelijden met tester die op zijn testfietsje net zo lang moet doorrijden en versnellen tot die "auf Maul" gaat.

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 sep 2010 01:07

Hoi,
havana schreef:Het is algemeen bekend dat Tour een voorkeur heeft voor spullen uit Duitsland. Ze zijn ook altijd helemaal lyrisch over Red Bull en Canyon.

Daarnaast is het inderdaad zo dat wie betaalt bepaalt. Zo heeft Voetbal International ooit een kritisch verhaal over AZ moeten schrappen omdat DSB / Lenen.nl een grote sponsor in het blad was. Veel bladen claimen wel onafhankelijk te zijn, maar zijn dit in de praktijk niet.

In algemene zin:

Een testwinnaar is in iedere test, dus niet alleen een Tour, de winnaar van het algemeen klassement - een compomis dus.

Veloflex e.d. zullen wel beter scoren op rolweerstand, maar juist veel lager op lekbestendigheid.

Swoosh schreef:
eric69 schreef:Hoi,

Het ging zich met name om rolweerstand!!!
Vreemd dat deze zgn. topper nooit in het internationale peloton gesignaleerd wordt...
Duitsers overtuigen blijft lastig(lees: onmogelijk)

Grtz, Eric


Ik heb de test niet gezien maar ik neem aan dat het hier gaat om de beste allround band. Dat is totaal wat anders dan de beste wedstrijdband.

Als je naar een test kijkt moet je die wel juist interpreteren.
En discussieren over een test terwijl die bij de meesten niet eens bekend is is niet zo zinvol denk ik.


Veloflex e.d. zullen wel beter scoren op rolweerstand, maar juist veel lager op lekbestendigheid

Tja, en in praktijk merk ik keer op keer dat Veloflex het buitengewoon goed doet qua lekbestendigheid en dat ik van de lekbestendigheid van een Conti Comp helemaal niet onder de indruk ben, wel in tegendeel.
Zo zie je maar.

Inderdaad, je moet een test op de juiste manier kunnen interpreteren en als je een test naar je hand kan zetten komt tot slot bovendrijven wat je zelf wil.
Het grappige is wel dat als je die boel eenmaal doorhebt, je al die testverslagen gewoon links laat liggen.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 sep 2010 01:15

Hoi,
ponsteen schreef:Overigens is de GP4000 niet getest. Het ging hier over de peperdure RS uitvoering. Was dit ook niet het model waarmee ook nog eens niet gestunt kan worden qua prijs? 120 euro voor een setje dus. Bij de tubes doen ze hetzelfde. Peperdure Conti van 100 euro tegenover concurrentie van rond de 70.

In ieder geval testen ze nu bij 7.5 en bij 9 bar en bouwen de heren van Tour de boel om naar hun eigen standaard (geen Conti standaard dus). Dit deden ze voorheen volgens mij. Je ziet ook het verschil... Maar het Franse Michelin bandje is altijd de lul. Komt er nooit echt goed uit (behalve in de testen van de Franse bladen he).

Overigens zie je best wel eens gewone bandjes in het profpeleton. De beste gewone bandjes rollen tegenwoordig aanzienlijk lichter dan tubes. En voor zover het gewicht van een tube set (met wielen) lichter is, doet dat gezien de 6.8 kg regel niet ter zake. Je ziet ze meestal in bergetappes, wellicht vanwege de remwerking... Ik schat zo dat tubes het beter doen op ruw tot slecht asfalt.


De beste gewone bandjes rollen tegenwoordig aanzienlijk lichter dan tubes.

Heb je daar ook cijfers van?
Als je de rolweerstand kent van een band zal die met de laagste rolweerstand altijd die ranking behouden of je nu op glad wegdek rijdt of niet.

De laagst gemeten rolweerstanden blijven nog altijd het terrein van de beste tubes. Sommige bandjes (met name "Open Tubulars") komen daar dicht bij of evenaren die waardes op voorwaarde dat er getest wordt met een latex biba.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 24 sep 2010 01:27

Hoi,
perik schreef:
ericpeters schreef:Tour test de rolweerstand in ieder geval op een machine: Van Continental en van Schwalbe en overal met hetzelfde binnebandje op dezelfde druk (trouwens toevalig is dit de aangeraden druk bij Conti). Lijkt eerlijk maar dat gaat alleen op als iedere band bij dezelde druk en met de zelfde biba optimaal zou presteren en dat is nu net niet het geval.
Je kunt de condities voor een test makkelijk zo maken dat het product wat jij wilt dat wint het best uit de test komt.


Waar baseer je dat op? Je maakt mij niet wijs dat op 7,5 bar de ene band veel beter presteert en op 8,5 bar helemaal niet. Bovendien is de juiste druk afhankelijk van het gewicht van de berijder en niet van de eigenschappen van een band. Een soort van synergie tussen bepaalde binnen en buitenbanden gaat er bij mij al helemaal niet in.


Je maakt mij niet wijs dat op 7,5 bar de ene band veel beter presteert en op 8,5 bar helemaal niet.

Nee?
Dus voor jou zijn alle banden gelijk als ze maar de zelfde bandenspanning en biba hebben?

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

perik
Forum-lid
Berichten: 2998
Lid geworden op: 14 jan 2007 17:40
Locatie: Rotterdam

perik 24 sep 2010 01:46

Dat zeg ik helemaal niet. Ik geloof alleen niet dat je door de bandendruk bij een bandentest iets aan te passen ineens een andere testwinnaar krijgt. Het is een reactie op de stelling van ericpeters dat je door een bepaalde druk en binnenband te kiezen de "gewenste" uitslag zou krijgen.

Plaats reactie