Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoge Velgen...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 17 nov 2010 14:25

Amclassic-fan schreef:De laatste generaties zijn echter fors afgevallen, de plastic kap is vervangen door een carbon kap. Je kan de extrusie niet lichter maken, zonder de boel te verstevigen. Dus zal de kap nu veel meer stijfheid aan het wiel moeten toevoegen.
Hoe verhoudt dit zich tot je eerdere post?
Amclassic-fan schreef:Bij de Cosmics zitten de spaken bevestigd aan het aluminium deel van de velg en is de carbon kap minder structureel dan bij bijv de Kuipers.
Ze zijn even structureel volgens mij. Wellicht dat de 1 dikker dan de ander is en dus meer stijfheid bijdraagt, maar een wezenlijk verschil is er dan niet meer. (afgezien van die bevestiging van de spaken zoals al eerder genoemd, waar ik nog steeds nieuwsgierig naar ben)

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 17 nov 2010 14:50

litespeed schreef:
LVGH schreef:Maar hoe draag die kap bij aan de stijfheid als de spaken er met millimetersruime marges doorheen lopen? De kap krijgt dan toch alleen wat indirecte torsiekrachten door de vervorming van de structurele aluminium velg te verduren?

Dit blijft het moeilijkst om te begrijpen, merk ik. Kap en alu velg zijn simpelweg met elkaar verbonden. Als de alu velg vervormt, moet de kap mee en andersom. Nog beter: er is geen alu velg of een carbonnen kap. Er is enkel een alu/carbonnen velg.

Waar die kracht van de spaak ingeleid wordt, maakt dan ook enkel zeer lokaal uit voor welk materiaal daar heel lokaal piekspanningen moet verduren. Het alu of het carbon. Voor het vervormingsgedrag van de gehele velg en dus wielset, maakt het aangrijpingspunt niet of nauwelijks uit.

Ik snap wat je bedoelt. Je wordt onbewust een kant op gestuurd omdat je denkt "wat kan zo'n stukje karton aan de stijfheid toevoegen" maar als je dat carbon in gedachten zou vervangen door beton dan is het makkelijk voor te stellen dat de totale velg knalstijf wordt zonder dat de spaak aan hoeft te grijpen bij het beton. De carbon kap mág dun zijn omdat de nippel nu eenmaal niet door lokale piekkrachten door de carbon velg heengetrokken kan worden i.t.t. bij Gigantex velgen.

danny1407
Forum-lid
Berichten: 3273
Lid geworden op: 13 aug 2009 20:27

danny1407 17 nov 2010 15:55

Zo heel moeilijk is het je niet voor te stellen toch?

Neem een stukje papier, een A5 je ofzo.
Die kan je alle kanten op bewegen, geen probleem en zonder moeite.
Vouw je aan 1 kant het papier haaks om, ben je ineen je beweeglijkheid van je papiertje kwijt.
Dat is zo ongeveer wat je doet met het aanlijmen van een (carbon) kap op een velg.
Het carbon heeft geen/weinig rek in het materiaal om mee te buigen met eventuele vervorming van de alu velg en maakt er dus een stijvere constructie van.
FacebookS3RSSite

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15962
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 17 nov 2010 18:00

danny1407 schreef:Zo heel moeilijk is het je niet voor te stellen toch?

Neem een stukje papier, een A5 je ofzo.
Die kan je alle kanten op bewegen, geen probleem en zonder moeite.
Vouw je aan 1 kant het papier haaks om, ben je ineen je beweeglijkheid van je papiertje kwijt.
Dat is zo ongeveer wat je doet met het aanlijmen van een (carbon) kap op een velg.
Het carbon heeft geen/weinig rek in het materiaal om mee te buigen met eventuele vervorming van de alu velg en maakt er dus een stijvere constructie van.

+1
Erg heldere vergelijking.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Plaats reactie