Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

klein tikje eruit laten halen

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 23 okt 2011 13:53

Hallo

Ik heb veltec speed 6.0 wielen ( 58 mm hoog )

nu zit er in mijn achterwiel een heel klein slagje, ik voel het totaal niet met het rijden maar het viel me op toen ik aan het schoonmaken was en hij in de montagstandaard hing..

Kan het en is het verstandig om dit er uit te laten halen en heeft iemand tips voor iemand die dit goed doet in de buurt van almere en wat zijn de kosten hiervan

capt.obvious
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19

capt.obvious 23 okt 2011 14:50

Hoi,

Gaat het hier om een zij of een hoogteslag?

En, indien het een zijslag betreft; wijkt de velg uit naar de tandwielzijde(drive-side) of juist van de tandwielzijde(non-drive-side) af?

Wanneer het een zijslag betreft die naar de drive-side gaat is 99/100 keer een klein klusje; slechts enkele non-drive-side spaken aandraaien.

Wanneer het een zijslag betreft die van de tandwielzijde af gaat is het al iets moeizamer;
snel en makkelijk is enkele van de non-drive-side spaken zeer beperkt iets losser draaien.
Deze optie is alleen logisch/mogelijk als je niet al een lage spaakspanning hebt.
Wat eerder gedaan wordt is álle non-drive zijde 3 á 4 slagen losdraaien; waardoor de velg in zijn geheel naar rechts uit het midden gaat.
Dit wordt gevolgd door het iets strakker aandraaien van de drive-side spaken(terwijl de rondheid van het wiel bewaard blijft) om vervolgens weer
meer spanning op de non-drive-side spaken te plaatsen en de velg weer recht en in het midden te spaken.

Wanneer het een hoogteslag betreft worden de non-drive-side spaken eerst 4 á 5 slagen losser gedraaid
en vervolgens de driveside spaken gebruikt om de hoogteslag weg te werken.
Vervolgens weer de velg in het midden van de naaf krijgen m.b.h. de non-drive-side spaken.

Ik woon in Almere en spaak zelf al een jaar of 7 mijn eigen wielen en voor vrienden;
in het geval van een kleine zijslag van de eerste categorie wil ik best kosteloos het slagje verwijderen.
Een zijslag van de 2de categorie en hoogteslag wil ik ook wel verhelpen dat gaat echter meer tijd/moeite kosten en dus een kleine financiële bijdrage.

Mvg
Capt. Obvious to the rescue

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 23 okt 2011 16:44

Het gaat om een zijslag voor zover ik kan zien.....

moet nog wel even goed kijken aan welke kant de slag zit ( je ziet een natuurlijk aan twee kanten.... )

ik had een potloodje aan de tandwielzijde langs mijn remblok gehouden op de zelfde afstand van de velg, dan is er een stukje van 15 a 20 cm dat het potlood tegen de velg aankomt, en de rest loopt die dan vrij.


Het is geen probleem dat het een velg is met carbon kap ???

Als er kosten aan verbonden zijn is dat geen probleem, wil alleen dat het goed gebeurt natuurlijk.


Bedankt alvast voor het aanbod

Voor de duidelijkheid het gaat om dit wiel:

Afbeelding

capt.obvious
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19

capt.obvious 24 okt 2011 18:54

Hoi,

Het klinkt als een 'routineklus', om het zeker vast te kunnen stellen zou je dit weekend even langs moeten komen met het wiel.
Ik ben, al zeg ik het zelf, pietepeuterig als het gaat om slagen verwijderen en het rechtmaken van een wiel
en kan je wel wat van mijn wielen laten zien wat rechtheid betreft.

Er gebeurt in ieder geval niets zonder duidelijk overleg, al kan er niet veel misgaan (maar zodra het een ander zijn spullen zijn ben je wat behoedzamer. ;) )
En als het echt zo is als het nu lijkt kan ik in enkele minuten onder toeziend oog het slagje eruit halen;
anders neem ik daar liever in de avond rustig de tijd voor.
Evt. heb ik zelfs wel een, heel simpel, vervangend shimano achterwiel zodat je kan blijven fietsen.

Laat maar weten of stuur een PB voor mijn adres/telefoonnummer.

Mvg,

Chiron
Capt. Obvious to the rescue

marcelca
Forum-lid
Berichten: 153
Lid geworden op: 09 jun 2011 15:37
Locatie: Almere

marcelca 24 okt 2011 18:58

Dank je wel, ik stuur een PB

marchisiocorsa
Forum-lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 15 feb 2009 12:51

marchisiocorsa 24 okt 2011 20:51

Oh, je. Weer iemand die zonder spaakspanningsmeter aan spaken gaat draaien. Daar gaat je garantie. Gelukkig bekort dit soort acties de levensduur van een wielset. Zeker als de spaak in een carbon velgbed ligt. De gebruiker heeft er dan niet al te lang last van.

Gelukkig dat al deze zelf benoemde professionals beroepshalve geen aansprakelijkheid hebben. Want ja ze doen het gewoon "gratis" voor de ander.

- gelukkig weet de persoon welke spaakspanning maximaal toelaatbaar is!
- Natuurlijk heeft hij bij de fabrikant nagevraagd welke spaakspanning hij bij zijn type spaakspanningsmeter moet gebruiken!


Of toch niet?
Gazelle SPR Gazelle FCC pro Gazelle R531 Team Gazelle Silhouet Marchisio Campagnolo Look

capt.obvious
Forum-lid
Berichten: 101
Lid geworden op: 21 mar 2010 22:19

capt.obvious 25 okt 2011 16:36

@Marchisiocorsa

Wat betreft het wiel in kwestie; het gaat hier om een 24 spaaks zonder 'hip' spaakpatroon, met een hoge velg met een kleine >niet voelbare< zijslag.
Dit zal dus betekenen dat er, aan een verder goed wiel, hooguit 4/5 spaken een kleine draai krijgen van, gemiddeld, nog geen achtste slag.
Nu mag je mij gerust uitleggen hoe een dergelijke aanpassing van 4/5 minder gespannen spaken de desastreuze gevolgen gaat hebben die je voorschotelt.

Zou het hier gaan om een lage velg met nog minder spaken met een bedenkelijk spaakpatroon (clusters van 3/4 spaken bijv.)
dan zou ik mijzelf niet 1/2/3 hebben aangeboden om te helpen.
Sterker nog; wanneer het wiel een dergelijk kleine zijslag heeft en wel meer dan eerder aangegeven werk behoeft is er met het wiel in de basis iets mis.

Wat betreft het gebruik van een spaakspanningsmeter betreft; inderdaad die gebruik ik (nog?) niet.
Het ideale wiel wordt gezien als perfect rond een waarbij elke spaak 'dezelfde' spanning heeft.
Om dat te behalen moet de velg zelf in de eerste plaats 'perfect' zijn; en de mate van 'perfectie' verschilt dus per merk en type velg.
Je raadt het al, de spanning kan dan nog zo perfect gelijk wezen; het wiel is dan niet 'perfect' recht.
Een correct opgebouwd wiel dat recht is zal in de regel ook 'redelijk' gelijke spaakspanningen hebben.

Wanneer bij het opbouwen van een wiel na elke zoveel handelingen verschillende spaken rondom het wiel worden samengeknepen worden,
herverdeelt de spanning zich over de spaken en rekken de spaken tevens.
Doe je dat dus consequent tijdens de bouw dan heb je een wiel waarvan de spanning in de basis goed is verdeeld
en de spaken de eerste 'rek' al hebben gehad.
Dit laatste zorgt er dus voor dat de spaken zich niet in de eerste km's nog hoeven te 'zetten' en oprekken met als gevolg dat
al na een paar kilometer de spanning over het gehele wiel lager wordt en het wiel door de herverdeling van de spanning krom.

En om het af te maken; stel, in het gekke geval, er moet een hoogteslag worden verwijderd...
zelfs dán kan ik nog rekening houden met de originele spaakspanning.
Immers de spaken aan de non-drive-side worden losser gedraaid waardoor de velg naar de driveside gaat
en de drive-side spaken minder spanning hebben om zo de hoogteslag te verwijderen zonder nippels te strippen.
In het geval van een niet voelbare hoogteslag zal dit dus wéér inhouden dat het vaster en losser draaien minimaal is.
De spanning die vervolgens op de non-drive-side spaken moet worden gezet om de velg weer in het midden van de naaf te krijgen
zal nagenoeg dezelfde wezen als de spanning die er van meet af aan op stond; immers alle spaken hebben hun 'koude rek' al gehad.

Om terug te komen op maximale spaakspanningen en doorscheurende velgen:
De non-drive-side spaken staan in een normaal wiel al onder een lagere spanning
en zetten dus minder druk op de spaakgaten dan de spaken van de drive-side al doen;
Als je al met 'maximale' spaakspanningen in aanraking komt is dat dus wel aan de drive-side.
En 4/5 spaken non-drive-side minimaal aandraaien heeft i.m.o. geen effect op de overall spaakspanning
(en dus ook aan de driveside).

Wat betreft garantie; daar heb je hoogstwaarschijnlijk wél gelijk; die vervalt volgens mij.
Echter; of ik een paar slagen aan het wiel draai of Frieke(weeral om maar een naam te noemen) dat maakt voor de dealer in de eerste instantie niets uit;
die willen/moeten in de regel alles eerst zelf bekijken/oplossen.
Uiteraard zou ikzelf al terug zijn gegaan naar de winkel; dergelijke wielen met dergelijke prijskaartjes moeten gewoon recht zijn en blijven, simpel.

Verder:
'Zelfbenoemde professionals', heb ik dat ook maar ergens beweerd of laten doorschijnen? Nee.
Sterker nog, zelfs Ernie Frieke is een zelfbenoemde professional, ik heb geen fietsenmakersopleiding teruggevonden op bikeboosting.nl?
(Niets ten nadele van Frieke, van wat ik gelezen heb verstaat hij zijn vak meer dan 'prima' en de rest van zijn opleidingen/CV getuig(en/t) van zijn kunnen)

Verder vind ik de algehele toon van je bericht, al dan niet onbedoeld, vervelend overkomen; alsof ik de beste man bewust wil bedonderen.

Mvg,
Capt. Obvious to the rescue

Plaats reactie