Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Hoge Velgen...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2010 18:03

litespeed schreef:
perik schreef:
Lincity schreef: Ik heb het gevoel dat ik wat over het hoofd zie, of klopt dit verhaal?


Dit zijn geen carbon velgen met alu remrand, maar alu velgen met een faux-carbon laagje.

Dat zijn ze toch bijna allemaal? De Cosmic's, Kuipers, FFWD's, etc, etc.


Nee bij de Kuiper en FFWD's zitten de spaken echt in het carbon bevestigd. Deze wielen zijn volledig van aluminium en hebben een enkel een cosmetisch laagje carbon.
Bij de Cosmics zitten de spaken bevestigd aan het aluminium deel van de velg en is de carbon kap minder structureel dan bij bijv de Kuipers.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

kaj1500
Forum-lid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 25 apr 2008 14:43

kaj1500 16 nov 2010 18:12

Zouden die velgen kwaltitatief de vergelijking met Open Pro's aankunnen, buiten het feit dat het heel verschillende velgen zijn? M'n gevoel zegt dat dat in de verste verte niet het geval is.

Ik vind ze trouwens ook niet om aan te zien, waar een setje 'klassieke' wielen mij altijd wel bekoren.
Jens Voigt has four heart rate training zones: anger, rage, fury and breakaway.

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15953
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 16 nov 2010 18:53

kaj1500 schreef:Zouden die velgen kwaltitatief de vergelijking met Open Pro's aankunnen, buiten het feit dat het heel verschillende velgen zijn? M'n gevoel zegt dat dat in de verste verte niet het geval is.

Ik vind ze trouwens ook niet om aan te zien, waar een setje 'klassieke' wielen mij altijd wel bekoren.


Als je twijfels hebt over de fabricagekwaliteit en je vindt ze ook niet om aan te zien.
Dan doe je toch geen moeite om deze aan te kopen en koop je toch gewoon een setje Open Pro velgen.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 nov 2010 19:16

Amclassic-fan schreef:Nee bij de Kuiper en FFWD's zitten de spaken echt in het carbon bevestigd. Deze wielen zijn volledig van aluminium en hebben een enkel een cosmetisch laagje carbon.
Bij de Cosmics zitten de spaken bevestigd aan het aluminium deel van de velg en is de carbon kap minder structureel dan bij bijv de Kuipers.

Ok, ik wist niet dat daar verschil tussen zat. Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Dus die Kuiper-variant is geen heel lage alu velg met daarop een carbonnen profiel? Het velgbed is van alu en de remvlakken uiteraard, maar waar(in) gaan de Kuipers over in carbon, waar de Cosmics dat niet doen?

lincity
Forum-lid
Berichten: 203
Lid geworden op: 31 mei 2006 22:36

lincity 16 nov 2010 19:24

litespeed schreef:
Amclassic-fan schreef:Nee bij de Kuiper en FFWD's zitten de spaken echt in het carbon bevestigd. Deze wielen zijn volledig van aluminium en hebben een enkel een cosmetisch laagje carbon.
Bij de Cosmics zitten de spaken bevestigd aan het aluminium deel van de velg en is de carbon kap minder structureel dan bij bijv de Kuipers.

Ok, ik wist niet dat daar verschil tussen zat. Maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Dus die Kuiper-variant is geen heel lage alu velg met daarop een carbonnen profiel? Het velgbed is van alu en de remvlakken uiteraard, maar waar(in) gaan de Kuipers over in carbon, waar de Cosmics dat niet doen?


Cosmics zijn letterlijk een carbonnen kap. Dat zijn alu velgen, met daarin ook de spaken bevestigd. Het carbon is een kap die erover zit, die je ook prima weg zou kunnen laten.

Bij de kuipers is het een aluminium velgbed waaraan een carbon velg gemonteerd is. De nippels zitten in het carbon en hebben ook een dragende functie...
Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd...

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 nov 2010 19:40

Thx. Maar dan is het enige verschil de manier waarop de spaken bevestigd zitten. En daarvoor zou ik nu juist alu geschikter vinden, dan carbon. Wat lokale krachtsinleiding betreft.

Maar aangezien de carbonnen kap bij de Cosmics naar mijn weten niet losscheurd bij belasting doet tie constructief gewoon mee. Hoe dun het ook is. De carbonnen velg van de Kuipers is wellicht wel dikker en heeft daardoor een grotere bijdrage aan de stijfheid.

Of zie jij / zien jullie dat anders?

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 16 nov 2010 19:41

Amclassic-fan schreef:
Nee bij de Kuiper en FFWD's zitten de spaken echt in het carbon bevestigd. Deze wielen zijn volledig van aluminium en hebben een enkel een cosmetisch laagje carbon.
Bij de Cosmics zitten de spaken bevestigd aan het aluminium deel van de velg en is de carbon kap minder structureel dan bij bijv de Kuipers.


Een ffwd velg met alluminium rand is geen wrap hoor!
Je hebt gewoon een soort lage aluminium velg waar een carbon "kap" aan bevestigd zit, alleen is deze wel dragend wat mij mavic niet zo is.



litespeed,

Nee, bij de cosmics is de alluminium velg waar de carbon kap overheen valt de stevigheid van het wiel
Stel je een alluminium wielset voor met lage velg, dat is hoe een cosmic set ook in elkaar zit, het enige verschil is dat daar nog een kap over is geplaatst voor de aerodinamica.

Onderschat de kwaliteit van de carbon velgen van nu niet! zo was het voorheen bijna onmogelijk een clincher in full carbon te maken, nu gaan ze als warme broodjes over de toonbank! ;)


Jasper
mijn Flickr

stefan
Forum-lid
Berichten: 972
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 16 nov 2010 20:11

Zo ziet een Cosmic er van binnen uit.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 16 nov 2010 20:45

Als er een spaak uit de velg getrokken is ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

materialist
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 05 sep 2010 12:12

materialist 16 nov 2010 21:42

en dan sta je wel even vreemd te kijken....Mavic was het toch?
Do kin der mar druk mei weze

jaapieo
Forum-lid
Berichten: 3173
Lid geworden op: 19 feb 2007 19:53

jaapieo 16 nov 2010 21:47

Ziet er goed uit :D
mijn Flickr

Gebruikersavatar
litespeed
Forum-lid
Berichten: 3299
Lid geworden op: 24 jan 2007 09:32

Gebruikersavatar litespeed 16 nov 2010 21:58

jaapieo schreef:Je hebt gewoon een soort lage aluminium velg waar een carbon "kap" aan bevestigd zit, alleen is deze wel dragend wat mij mavic niet zo is.
En hoe weet het carbon vd Cosmic dat hij niet mee mag doen...? ;)

Plaats reactie