Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Gaerne Mythos en Specialized S-works gepast maar nog vragen

dooku
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 apr 2008 16:13

dooku 26 sep 2011 11:42

Afgelopen weekend bij twee fm's de Gaerne Mythos en Specialized S-works schoenen gepast.
De fm's zaten niet echt in de buurt maar voor deze schoenen met bijbehorende prijzen wil ik toch nog even wat vragen m.b.t. ervaringen van forumleden.

Ik zal allereerst mijn bevindingen plaatsen m.b.t. de schoenen zodat andere geinteresseerden er misschien ook wat aan hebben.
Daarna volgen mijn vragen.

Gaerne Myhtos:
1. Absoluut beste hielgrip die ik tot nog toe bij een raceschoen heb waargenomen.
2. Hele goede afwerking met doordachte features zoals een rubberen vertanding onder de velcrobanden zodat er geen spanning op de velcrobanden staat.
3. Echt een knetterstijve carbonzool, maar dit werd ook bevestigd door de laatste test in Tour of Roadbike?
4. Is niet noemenswaardig breder als de gemiddelde Shimano raceschoen, maar wel breder als een Sidi
5. Pasvorm is heel persoonlijk, maar sommige schoenen hebben bij heel veel fietsers dezelfde ervaring (zoals de Specialized S-Works die bekend staat om zijn uitstekende pasvorm). De Gaerne Mythos heeft in ieder geval een hele goede zool en geen flut stukje neopreen zoals in een Sidi.
6. Toe Box van de Mythos is ietsje kleiner dan bij mijn Shimano raceschoen, dus iets minder verticale ruimte voor je tenen.

Specialized S-Works:
1. Absoluut de beste pasvorm die ik tot nog toe heb gezien. Schoen lijkt zich om je voet heen te vormen wanneer je het Boa systeem aantrekt.
2. Hielgrip is goed, maar niet zo goed als bij de Gaerne Myhtos.
3. Zool is goed stijf.
4. Afwerking is voor zo'n licht schoen goed te noemen, maar ik heb hier mijn lichte twijfels over duurzaamheid(zie vraag beneden).
5. Is duidelijk breder dan de gemiddelde Shimano raceschoen.
6. Toe Box is hier minstens zo ruim als bij Shimano schoenen(misschien net iets groter).

Vragen:
1. Heeft iemand problemen ondervonden met het BOA systeem van de S-works schoen?
2. Hoe is de duurzaamheid van de S-Works schoen? De schoen is namelijk erg licht en gebrek aan materiaal is soms reden tot verminderde duurzaamheid.
3. Als de pasvorm van de Specialized Road Pro hetzelfde is dan is dat voor mij ook een alternatief. Iemand ervaring met dit model?

piti
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 10 sep 2007 21:05

piti 26 sep 2011 21:38

Ik ben overgestapt van Sidi naar de Specialized Road Pro schoen en ben zeer tevreden. Ik heb nog nooit zulke fijne schoenen gehad en kan ze je zeker aanbevelen.

Ik heb geen ervaring met de S-works schoen, maar van andere gebruikers heb ik gehoord dat het zeer goede schoenen zijn.

dooku
Forum-lid
Berichten: 85
Lid geworden op: 07 apr 2008 16:13

dooku 27 sep 2011 00:40

Iemand enig idee waar Specialized schoenen voor leuke prijzen te koop zijn?
In de UK heb ik de Specialized Road Pro niet lager dan voor 169 Pond kunnen vinden en de S-Works voor 199 Pond.
Ik was in de veronderstelling dat ze daar beduidend goedkoper waren maar dat valt toch tegen?

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 27 sep 2011 11:48

Op huidige modellen krijg je natuurlijk weinig korting. Specialized heeft sowieso een prijspolitiek waar Neelie Kroes geen brood van lust. Alleen bij cyclestore.co.uk is er wel eens wat in de aanbieding en die zenden ook naar NL (razendsnel bovendien!). CRC heeft wel een aantal 2010 Gaerne modellen met ±50% korting.

marten
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 02 feb 2006 11:04

marten 27 sep 2011 11:51

Ik heb zo'n 2 jaar met specialized schoenen gereden. Type onder het boa systeem en ben daarna overgestapt op Gaerne G Myst, waar ik ook ongeveer 2 jaar op gereden heb.
Qua pasvorm vond ik weinig verschil te merken.
Het draagcomfort van de Gaerne schoenen was voor mij wel een stapje hoger dan de Specialized en tevens de afwerking van de stiksels e.d een stuk beter.
Daarnaast beschadigde bij mijn specialized schoenen het "leer" erg snel waar dit bij Gaerne veel langer mooi bleef en zijn kleur bleef behouden.

Nadeel aan de Gaerne schoenen is dat je de bovenste sluiting niet kunt vervangen waar dat bij Specialized wel kan (de ratel is overigens heel eenvoudig te vervangen).

Mijn persoonlijke voorkeur zou uitgaan naar de Gaerne schoenen, hoewel ik inmiddels overgestapt ben op Shimano maar dit was meer met een economisch motief.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 27 sep 2011 14:27

Ik bezit de G. Mythos plus. Ik kan je vertellen dat de binnenzolen waardeloos zijn. Onder de bal van je voet zit een soort rubber demping. Deze verschuift echter omdat de lijm door de warmte loslaat.
Resultaat: een drukplek door verschuiven.
Verder perfecte schoenen. Als je nog wat meer toe box wilt, dan heb ik nog een tip voor je:
Fizik R1 of R3. Probeer deze een volle maat kleiner dan Sidi of Gaerne.
Sublieme pasvorm, hele mooie afwerking en hele goede zool.
Dit zijn mijn favoriete schoenen.
Afbeelding

honza
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 28 dec 2008 17:39

honza 27 sep 2011 22:24

Ik rij vanaf januari op S-works en die bevallen mij prima. De PRO zat minder lekker (waren iets breder geloof ik) en daarom voor de S-works gekozen, ondanks de forse prijs.

Pasvorm vind van de S-works vind ik erg lekker, maar dat is natuurlijk erg persoonlijk.

Over duurzaamheid kan ik nog niets zeggen, daarvoor gebruik ik ze nog niet lang genoeg. Het BOA systeem bevalt me erg goed, vooral erg makkelijk verstellen tijdens het fietsen. Het is wel kwetsbaarder dan andere sluitsystemen en je moet je schoenen altijd 'netjes' uittrekken. Het systeem is al een keertje vastgelopen. Dat is prima te verhelpen door de BOA ring los te draaien met een speciale schroevendraaier, maar met mijn vorige schoenen (sidi) had ik nooit problemen.

Al moet ik zeggen dat de S-works lekkerder zitten en dat vind ik veruit het belangrijkste.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 03 okt 2011 11:38

lvgh schreef:Op huidige modellen krijg je natuurlijk weinig korting. Specialized heeft sowieso een prijspolitiek waar Neelie Kroes geen brood van lust. Alleen bij cyclestore.co.uk is er wel eens wat in de aanbieding en die zenden ook naar NL (razendsnel bovendien!). CRC heeft wel een aantal 2010 Gaerne modellen met ±50% korting.
Die ervaring heb ik niet. Ik kreeg de nieuwste Specialized S Works mee voor 115 euro. edit: 215 euro

Waar ik echter geen goede ervaring mee had. De schoen was voor mij te breed waardoor mijn voeten niet voldoende ondersteuning kregen. Ik heb alle 3 zooltjes getest maar niets was afdoende. Doordat mijn voeten niet voldoende ondersteuning kregen drukte de zijkant van mijn voeten in de opstaande rand van de schoen, met als gevolg: een pees die constant werd afgekneld. De schoenen heb ik verkocht en Sidi's Ergo 2 gekocht. Perfecte pasvorm voor mij. Los van de slechte zooltjes van Sidi's ogen de schoenen zeer duurzaam, duurzamer dan de Specialized S Works. Ik heb de zooltjes vervangen voor Specialized zolen die er voor zorgen dat de druk op je voet beter verdeeld wordt.

Edit: 215 euro ipv 115 euro
Laatst gewijzigd door Kornuit op 04 okt 2011 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 04 okt 2011 11:07

Waar was dat dan? Dat wil ik ook wel.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5069
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 04 okt 2011 17:12

lvgh schreef:Waar was dat dan? Dat wil ik ook wel.
Ah ik maakte een fout. Het was 215 euro. Naja toch nog korting :)

Plaats reactie