Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Trainen met harde wind

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 21 sep 2011 09:27

Van constant beuken en diepgaan wordt je niet beter. Ja, tijdelijk... Je zult eerst voor een degelijke basis moeten zorgen en die krijg je door veel duurtrainingen met een rustige hartslag. Dus inderdaad met een pielverzetje tegen de wind in zonder op je snelheid te letten. Uren maken op souplesse. Als de basis er ligt, ga je specifieke trainingen doen: kort en lang intervalwerk, krachttraining... Maar ook dan blijven de duurtrainingen belangrijk. Evenals rust....
De snelste manier om een bepaald vormpeil te bereiken is veel in D2, D3 trainen. Maar je zult zien dat die vorm dan heel broos is en kort duurt. Als je de geleidelijke weg kiest, blijft je vorm langer en constanter. Je hartslag is belangrijker dan je gemiddelde snelheid.

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 11:25

edwin01 schreef:Van constant beuken en diepgaan wordt je niet beter. Ja, tijdelijk... Je zult eerst voor een degelijke basis moeten zorgen en die krijg je door veel duurtrainingen met een rustige hartslag. Dus inderdaad met een pielverzetje tegen de wind in zonder op je snelheid te letten. Uren maken op souplesse. Als de basis er ligt, ga je specifieke trainingen doen: kort en lang intervalwerk, krachttraining... Maar ook dan blijven de duurtrainingen belangrijk. Evenals rust....
De snelste manier om een bepaald vormpeil te bereiken is veel in D2, D3 trainen. Maar je zult zien dat die vorm dan heel broos is en kort duurt. Als je de geleidelijke weg kiest, blijft je vorm langer en constanter. Je hartslag is belangrijker dan je gemiddelde snelheid.
+1
Waar zit hier de 'I Like'- knop? ;) :D
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 23 sep 2011 12:28

Die zit hier gelukkig niet, al lijkt Google wel degelijk al precies te weten wat ik like want ik krijg bij wijze van spreken op elke site fietsgerelateerde advertenties te zien.

Het simpele principe "wind tegen kracht trainen, wind mee souplesse" werkt natuurlijk niet. Als het een beetje waait heb je zeker 80% van de tijd last van de wind. En waaien doet het regelmatig in dit land. Dan wordt elke training veel te intensief, zeker in de herfst/winter. Je moet juist proberen de wind niet van invloed te laten zijn op je training.

Gebruikersavatar
TrainSlimmer
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 23 sep 2011 10:02
Locatie: Amsterdam
Contact

Gebruikersavatar TrainSlimmer 23 sep 2011 12:45

@lvgh: agree! Alleen kun je wel de wind gebruiken in trainingen door te intervallen op een parcours waar de wind op staat. Wil je niet intervallen, moet je niet de wind van invloed laten zijn op je training en gewoon niet naar de teller kijken!
Bewegingswetenschapper, inspanningsfysioloog, wielerliefhebber, TrainSlimmer

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 23 sep 2011 13:34

Wat een adviezen allemaal. Het is wel duidelijk dat iedereen regelmatig met de wind te maken heeft. Wat ik nog niet lees is dat je de wind ook opzij kunt pakken. Meestal doe ik dat, ik rijd dan een driehoek waarbij ik eerst 2 stukken zij tot zij tegen rijd en dan heb ik het laatste stuk nog pal voor terug. Je hebt langer last van de wind, maar wel minder als met pal tegen.

Gebruikersavatar
stephan68
Forum-lid
Berichten: 1483
Lid geworden op: 12 jun 2008 22:36

Gebruikersavatar stephan68 23 sep 2011 19:49

Vind het zelf ook "vervelend om of eerst een stuk mee wind te hebben en terug tegen of andersom.
Als het echt hard waait ga ik altijd lekker draaien en keren, waarbij ik steeds een stukje verder van huis wegrijd.
Het Westland en Delfland zijn daar uitermate geschikt voor. Ik probeer dan zo hard en zo lang mogelijk tegen de wind in te rijden.
Om dan tijdens het stuk wind mee lekker te herstellen.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 24 sep 2011 11:48

Bedankt voor alle adviezen tot nu toe!

Begrijp ik het goed dat je met harde wind het beste op een rondje je interval kan doen? Beuken tegen de wind in en dan herstellen voor de wind. Bijvoorbeeld eerst uurtje rustig fietsen naar het parkoers toe. Dan je interval sessies en dan weer uit fietsen...

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 24 sep 2011 12:34

Nee het is iets wat je kan doen, maar als het week in week uit veel waait zul je je toch echt rustig moeten houden en gewoon d1 in de wind moeten gaan doen.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 25 sep 2011 21:56

superrose schreef:Nee het is iets wat je kan doen, maar als het week in week uit veel waait zul je je toch echt rustig moeten houden en gewoon d1 in de wind moeten gaan doen.
Dat begrijp ik. Maar ik bedoel dat wanneer ik een interval training WIL doen, ik het beste naar een parkoers kan gaan zodat ik voor/tegen wind kan afwisselen.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 26 sep 2011 09:05

Ja inderdaad
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Plaats reactie