Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

piepende ketting/derailleur

pimm
Forum-lid

pimm 20 sep 2011 10:53

Sinds kort piept mijn ketting (of voorste derailleur , daar ben ik nog niet helemaal uit).
Het piepen begint wanneer de ketting voor op mijn middenblad zit, en tegelijkertijd achter op de laatste drie kleine bladen zit.
Oftewel: hoe schuiner de ketting staat hoe erger het piepen wordt. Is dit een kwestie van derailleur afstellen, of moeten er onderdelen gesmeerd worden?
Laatst gewijzigd door pimm op 20 sep 2011 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.

scottpch
Forum-lid HC

scottpch 20 sep 2011 10:53

Smeren!

thestudent
Forum-lid HC

Gebruikersavatar thestudent 20 sep 2011 11:11

Eerst maar een helemaal netjes schoonmaken en ontvetten en dan opnieuw smeren. Dan kijken of er nog wat afgesteld moet worden aan de derailleur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Mr. R
Forum-lid

Mr. R 20 sep 2011 11:16

Zijn het niet je derailleur wieltjes? Smeren is inderdaad vaak de oplossing. of nieuwe wieltjes kopen.
In the end cycling is easy. Just pedal and see where it ends.

pimm
Forum-lid

pimm 21 sep 2011 15:52

Bedankt voor de reacties, ga vanavond maar eens in de weer met het smeren van derailleur wieltjes. Mocht dat niet helpen dan ga ik de afstelling controleren.
Heb meedere filmpjes op Youtube gevonden hoe dat te doen, dus moet lukken.

skimons
Forum-lid

skimons 21 sep 2011 18:19

vergeet niet de ketting te smeren :)

pimm
Forum-lid

pimm 22 sep 2011 09:48

skimons schreef:vergeet niet de ketting te smeren :)
Dat had ik al gedaan 8-)

villian
Forum-lid

villian 22 sep 2011 10:15

kan je niet een klein tikklie tegen je shifter geven zodat je voor derailleur een klein stukje naar rechts gaat (maar niet de ketting op het grote blad legt!)?

als het de derailleurwieltjes waren geweest zou ik zeggen dat het geluid ook bij andere verzetten te horen is ipv alleen het middenblad en de 3 kleinste kransjes.

pimm
Forum-lid

pimm 28 sep 2011 15:49

Het is nu ook te horen bij het schakelen zelf. Telkens wanneer ik schakel, hoor ik het gepiep. Welke onderdelen van het dereilleur moeten eigenlijk gesmeerd worden? Ik heb nu alleen de wieltjes gesmeerd.

pimm
Forum-lid

pimm 17 okt 2011 12:00

Om toch nog even op het piepen terug te komen: ik heb de ketting, plus scharnierende delen van het dereilleur gesmeerd.
Het dereilleur piept alleen op het tweede voorblad onder het rijden, en bij het buitenblad alleen wanneer ik schakel. Dus ik kan 'pieploos' rijden op het buitenblad.

Misschien toch tijd om even langs de FM te gaan?

razenderoeland
Forum-lid

Gebruikersavatar razenderoeland 17 okt 2011 12:16

mrr schreef:Zijn het niet je derailleur wieltjes? Smeren is inderdaad vaak de oplossing. of nieuwe wieltjes kopen.
Hoe lang cq. hoeveel kilometer gaan derailleur wieltjes mee?
Hoe sterk is de eenzame fietser...

slomo
Forum-lid

slomo 17 okt 2011 20:42

pimm schreef:Om toch nog even op het piepen terug te komen: ik heb de ketting, plus scharnierende delen van het dereilleur gesmeerd.
Het dereilleur piept alleen op het tweede voorblad onder het rijden, en bij het buitenblad alleen wanneer ik schakel. Dus ik kan 'pieploos' rijden op het buitenblad.

Misschien toch tijd om even langs de FM te gaan?
Hoi pimm, als het piept dan staat er iets droog en het kan bijna niets anders dan de ketting of de derailleurwieltjes zijn.
Bij het schakelen komt er zijdelingse druk op zowel de ketting als de derailleurwieltjes en als het droog staat dan gaat het inderdaad piepen.
Ik verdenk nog altijd de derailleurwieltjes en mijn vraag is dan ook hoe heb je ze gesmeerd?
Je moet ze demonteren, de busjes eruit halen, reinigen en dan met lagervet (geen olie) smeren.
Als het "vaste lagers" met afdichting zijn dan moet je met de punt van een scherp mesje aan één kant het afdichtingsringetje er voorzichtig uitwippen en daarna het lager vol vet duwen en dan de afdichting er terug op duwen (natuurlijk)...

Plaats reactie