piepende ketting/derailleur
Sinds kort piept mijn ketting (of voorste derailleur , daar ben ik nog niet helemaal uit).
Het piepen begint wanneer de ketting voor op mijn middenblad zit, en tegelijkertijd achter op de laatste drie kleine bladen zit.
Oftewel: hoe schuiner de ketting staat hoe erger het piepen wordt. Is dit een kwestie van derailleur afstellen, of moeten er onderdelen gesmeerd worden?
Het piepen begint wanneer de ketting voor op mijn middenblad zit, en tegelijkertijd achter op de laatste drie kleine bladen zit.
Oftewel: hoe schuiner de ketting staat hoe erger het piepen wordt. Is dit een kwestie van derailleur afstellen, of moeten er onderdelen gesmeerd worden?
Laatst gewijzigd door pimm op 20 sep 2011 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- thestudent
- Forum-lid HC
Eerst maar een helemaal netjes schoonmaken en ontvetten en dan opnieuw smeren. Dan kijken of er nog wat afgesteld moet worden aan de derailleur.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!
kan je niet een klein tikklie tegen je shifter geven zodat je voor derailleur een klein stukje naar rechts gaat (maar niet de ketting op het grote blad legt!)?
als het de derailleurwieltjes waren geweest zou ik zeggen dat het geluid ook bij andere verzetten te horen is ipv alleen het middenblad en de 3 kleinste kransjes.
als het de derailleurwieltjes waren geweest zou ik zeggen dat het geluid ook bij andere verzetten te horen is ipv alleen het middenblad en de 3 kleinste kransjes.
Om toch nog even op het piepen terug te komen: ik heb de ketting, plus scharnierende delen van het dereilleur gesmeerd.
Het dereilleur piept alleen op het tweede voorblad onder het rijden, en bij het buitenblad alleen wanneer ik schakel. Dus ik kan 'pieploos' rijden op het buitenblad.
Misschien toch tijd om even langs de FM te gaan?
Het dereilleur piept alleen op het tweede voorblad onder het rijden, en bij het buitenblad alleen wanneer ik schakel. Dus ik kan 'pieploos' rijden op het buitenblad.
- razenderoeland
- Forum-lid
Hoe lang cq. hoeveel kilometer gaan derailleur wieltjes mee?mrr schreef:Zijn het niet je derailleur wieltjes? Smeren is inderdaad vaak de oplossing. of nieuwe wieltjes kopen.
Hoe sterk is de eenzame fietser...
Hoi pimm, als het piept dan staat er iets droog en het kan bijna niets anders dan de ketting of de derailleurwieltjes zijn.pimm schreef:Om toch nog even op het piepen terug te komen: ik heb de ketting, plus scharnierende delen van het dereilleur gesmeerd.
Bij het schakelen komt er zijdelingse druk op zowel de ketting als de derailleurwieltjes en als het droog staat dan gaat het inderdaad piepen.
Ik verdenk nog altijd de derailleurwieltjes en mijn vraag is dan ook hoe heb je ze gesmeerd?
Je moet ze demonteren, de busjes eruit halen, reinigen en dan met lagervet (geen olie) smeren.
Als het "vaste lagers" met afdichting zijn dan moet je met de punt van een scherp mesje aan één kant het afdichtingsringetje er voorzichtig uitwippen en daarna het lager vol vet duwen en dan de afdichting er terug op duwen (natuurlijk)...