Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Advies nieuwe wielset + of -

patrick_vn
Forum-lid
Berichten: 90
Lid geworden op: 24 sep 2009 00:24

patrick_vn 11 mei 2011 10:22

Tot welk gewicht kunnen de RS80's dan ? Op de futurumsite staat geen max gewicht.
http://www.twitter.com/patrickvn88" onclick="window.open(this.href);return false;

Gitane Definitive Full carbon

remcobr
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007 13:55

remcobr 11 mei 2011 10:24

@ patrick futurumshop geeft aan dat 100kg moet kunnen op deze set.

Daarbij geven ze ook aan dat de fulcrums een max gewicht hebben tot circa 90kg. Wat ze zelf ook aan geven. vanaf 82 vaker controleren.

Als dit echt nodig is. Hoef ik geen fulcrums. Ik wil niet na elke rit moeten kijken of ik schade heb gereden.

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 11 mei 2011 12:14

Maak voor je over deze gewichtsclaims een oordeel velt wel even onderscheid tussen wat Futurumshop je aanraadt, en wat Fulcrum als officiële richtlijnen meegeeft:

Fulcrum: boven 82kg: vaker controleren dan iemand die minder dan 82kg weegt (hoe vaak wordt overigens niet vermeld). Boven de 109 kg, afgeraden het product te gebruiken. Dit is een door de fabrikant uitgevaardigd advies.
Futurumshop geeft expliciet aan dat Shimano geen advies geeft t.a.v. het berijdersgewicht, en komt zelf met de claim dat deze wielen het tot maximaal zo'n 100kg wel aankunnen.

Ter overweging het volgende: Ik ga er van uit dat Fulcrum haar wielen in principe voor elke soort sporter aanbiedt (Voorbeeld segmentatie: Racing 7 voor beginners, Racing 3 en hoger voor gevorderden). Voor het gemak stel ik even dat vrijwel iedereen in Nederland kan fietsen, waarmee Fulcrum haar wielen aan potentieel iedere Nederlandse man en vrouw zou kunnen verkopen.

Het CBS stelt in haar Database het volgende: Als voorbeeld pak ik de NLse man. In 2009 woog % van de Nederlandse man 83kg of meer:

25-45 jaar: 52,3% (in de categorie 83-98kg valt 36,3% v/d totale NL mannelijke bevolking)
45-65 jaar: 56,3% (in de categorie 83-98kg valt 39,2% v/d totale NL mannelijke bevolking)
> 65 jaar: 43,5% (in de categorie 83-98kg valt 33,2% v/d totale NL mannelijke bevolking)
(bron: CBS Statline)

Het advies wat Fulcrum geeft om de wielen vaker te controleren (of zelfs niet te gebruiken) geldt dus pak em beet voor de helft van de Nederlandse mannelijke bevolking.

Los van het feit dat Fulcrum niet zegt hoe vaak je die wielen dan vaker moet controleren, doet het die claim natuurlijk ook vanuit aansprakelijkheidsafwegingen en met het doel om minder vaak claims te moeten afhandelen van berijders die > 109 kg wegen.

Natuurlijk is het aan te raden om die wielen vaker te laten controleren op slagjes, spaakspanning, etc, maar dat geldt net zozeer voor de Shimano's als voor de Fulcrums. Het feit dat Shimano niets over gewichtslimiet roept en Fulcrum wel hoeft dus niet te betekenen dat de Fulcrum wielen voor minder gewicht geschikt zijn!

Als laatste, nog een (uiteraard subjectieve) review van de RS80 CL-24 wieltjes, waarin de reviewer ook een vergelijking maakt met de Fulcrum Racing 3: oordeel:

"At 1486g without skewers, this is a light wheelset for under £400, comfortably lighter than the Gipiemme Tecno 1.55 lights that we tested, and the Fulcrum Racing 3s that have been our benchmark £400 wheel for a while in terms of all-round performance. And do the stiffness claims hold up? Well, that's a bit of a muddy issue. In the lab (for 'lab' read 'shed') they don't - our standard test is to apply a lateral force to the rim and measure the deflection, and the RS80's 5mm deflection for 15kg load is higher than both the Gipiemme (4mm) and the Fulcrum (3mm).

Normally this is a pretty good indicator of how the wheel will perform, stiffness-wise, out on the road, and I was expecting noticeable flex and brake rub under effort. I didn't get it though – the RS80s were very well behaved most of the time. I could get them to touch the blocks if I really tried, but that's true of nearly every wheel I've ever ridden. They're not as stiff as a set of Fulcrum 3s, but they're stiff enough, and a good deal lighter for the same money. If you're an average-weight rider (I'm not, sadly) you probably wouldn't notice the difference in flex." (http://road.cc/content/review/1216-shim ... 0-wheelset)

Als je rond de 100kg weegt, kunnen die Shimano wieltjes volgens mij net zo snel een spaak breken als de Racing 3's, ongeacht claims vanuit fabrikanten. Kijk voor jezelf of je wellicht een keer met beide wieljtes kunt testen, om wat gevoel te krijgen voor stijfheid en rij-eigenschappen.

remcobr
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007 13:55

remcobr 11 mei 2011 13:38

@ camu. Duidelijk verhaal.
Bedankt.

Ik ga eens kijken of er een mogelijkheid bestaat de wielen te testen.

Misschien dat ik dan ook nog wat duurdere setjes kan proberen. Iemand daarin nog advies.

Ik zat zelf te denken aan de rs80 c50 en Fulcrum zero. Ik weet totaal verschillende wielen vandaar dat ik ze ook graag eens allebei test.

cmc24
Forum-lid
Berichten: 127
Lid geworden op: 25 jun 2010 18:03

cmc24 11 mei 2011 14:26

remcobr schreef:
Als dit echt nodig is. Hoef ik geen fulcrums. Ik wil niet na elke rit moeten kijken of ik schade heb gereden.


Volgens mij is het toch normaal dat je na elke rit je fiets controleert of iig. voor iedere nieuwe rit.
E.e.a. moet je natuurlijk zelf weten...
BeOne Rosso

remcobr
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007 13:55

remcobr 12 mei 2011 00:55

Dat klopt ik kijk best wat dingen na.
Maar om nou elke 200 km spaken te controleren vind ik overdreven.

Dus ik vraag me af wat fulcrum voor advies daarin geeft.

camu
Forum-lid
Berichten: 199
Lid geworden op: 28 feb 2008 00:34

camu 12 mei 2011 02:35

Fulcrum roept niets over de frequentie waarmee je de wielen moet controleren, alleen dat als je meer dan 82kg weegt je dat vaker moet doen dan iemand die minder dan 82kg weegt, kortom, advies waar je niets wijzer van wordt.

Ik rijd zelf met een setje Racing 5´s, die krijgen hetzelfde advies mee. De wielen hebben inmiddels ruim 7000 km gelopen, ik controleer wel regelmatig bij het onderhouden of het wiel nog recht is, er zit nog geen noemenswaardig slagje in. Ik weeg 90 kg, gebruik die wielen gemiddeld 4-5 keer per week, en heb niet het gevoel dat ik beperkt wordt door de claim van Fulcrum en ben zeer tevreden over de set, geeft geen krimp!

Controleer je wielen eventjes tijdens het reguliere onderhoud, dat kost je 1 minuut werk, en als je merkt dat er een slagje in komt ga je langs een specialist die het wiel voor je kan richten. Of je nu de Shimano's, de DT Swiss wielen, de Fulcrums of een andere set koopt maakt daarbij niet uit.

Voel je vooral niet verhinderd om Fulcrums te rijden, alleen omdat Fulcrum je het advies geeft die wielen vaker te controleren als je meer dan 82kg weegt dan iemand die minder dan 82kg weegt. Wat een duivels dillemma zouden alle 80-85kg wegenden dan wel niet moeten overwinnen ;) ...

remcobr
Forum-lid
Berichten: 86
Lid geworden op: 22 jun 2007 13:55

remcobr 22 mei 2011 13:04

Bedankt voor alle adviesen uiteindelijk heb ik het besluit genomen dat ik de racing 3 van fulcrum ga kopen. Misschien nog tips waar ik deze het goedkoopst kan kopen.

Gebruikersavatar
bmwpower
Forum-lid
Berichten: 598
Lid geworden op: 28 apr 2011 17:34
Locatie: Alphen aan den Rijn

Gebruikersavatar bmwpower 21 aug 2011 22:21

Ik ben wel benieuwd hoe de Fulcrum Racing 3 set bevalt icm je gewicht?
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 21 aug 2011 23:29

Hoi,
Fulcrum roept niets over de frequentie waarmee je de wielen moet controleren, alleen dat als je meer dan 82kg weegt je dat vaker moet doen dan iemand die minder dan 82kg weegt, kortom, advies waar je niets wijzer van wordt.
Hoe had je dan wel uitsgespeld gewild? Het is toch niet meer dan logisch dat je bij zulke belasting je wielen regelmatiger dient te onderhouden? Naven, spaken en velgen zien gewoon meer af en dan dien je frequenter te gaan servicen wil je de levensduur niet nodeloos de dieperik in jagen. Geldt voor elk wiel.

Shimano maakt enkele goede wielen maar die zitten dan ook in een duidelijk hogere prijsklasse. Fulcrum en bij uitbrieding Campa heeft geen enkel wiel in het gamma dat geen zware rijder aankan. Spaaksbreuken? Zelden of nooit. Slag in het wiel? Idem ditto. Enz.

Nu weet ik niet met zekeheid dat het lagere Fulcrum wiel, zoals voordien aangehaald, effectief meer aero is maar het kan best. Zo is er ook bij Shimano een nog lager wielsetje wat echt wel meer aero is dan vele hogere velgen.
Overigens zijn de meeste middenhoge velgen nauwelijks aero te noemen. Om dat nu in je wielkeuze te laten meespelen?

Kortom, qua robuustheid en levensduur gaat mijn voorkeur blindelings uit naar Fulcrum.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie