Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Belang fietsmeting

JRoelofsma
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2011 19:16

JRoelofsma 17 aug 2011 19:46

Beste fietsforum,

Ik ben een beginnende fietser en wil graag mijn eerste racefiets kopen. Ik zie dat er veel zijn zoals mij, dus hopelijk zijn jullie ons beginnelingen nog niet zat. Ik zit met het volgende dilemma en vroeg mij af of jullie eens jullie licht over de zaak zouden kunnen schijnen. Ik heb goed op het forum rondgekeken, maar nog geen helder antwoord gevonden en vandaar dit nieuwe topic.

Ik heb mijn oog laten vallen op een instapmodel van Trek. Ik vind dit zeer mooie fietsen, die tevens (heb me verdiept in de onderdelen op dit forum) een relatief goede prijs/kwaliteit verhouding hebben in de prijsklasse waarin ik aan het kijken ben. Mijn vraag gaat nu echter over het belang van metingen en in het bijzonder de heel gedetailleerde metingen waarbij men heel veel meet om zo tot een perfecte framemaat uit te komen.

Ik vroeg mij af in welke mate zo'n complete meting, die vaak rond de 35 euro kost, strikt noodzakelijk is voor een beginnende fietser. Ik heb al eens bij de lokale FM een simpele meeting verricht die aangaf dat ik een maat 58 fiets nodig heb. Nu heb ik de Trek fiets voor een goede prijs zien staan bij een andere FM en ik ga me daar natuurlijk weer laten meten en de fiets goed laten afstellen als ik hem zou kopen. Als ik daar de framemaat laat bepalen en de fiets ga proefrijden is dit dan voldoende, of is het noodzakelijk dat ik ergens een uitgebreide meting laat verrichten? Zoja wat betekent zo'n meting dan, kan daar uit komen dat een Trek fiets niet bij mij past en dat ik een ander type fiets moet kopen? En hoe interpreteer je zo'n meting? De meeste FM's verkopen maar een beperkt aantal fietsen (waar ik de fiets wil kopen verkopen ze bijna alleen Trek fietsen) en ondanks dat de meting objectief is, is het daaruit volgende advies dat natuurlijk niet.

Alvast dank voor jullie hulp en geduld.

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 17 aug 2011 20:45

Zo'n meteing van 35 euro waarbij je wordt gemeten terwijl je niet op de fiets zit? Stelt weinig voor, schande als ze daar zoveel voor vragen.
Een goede meting is zeker de moeite waard en kan blessures voorkomen, maar een goede meting is terwijl je op de fiets zit.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

JRoelofsma
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 aug 2011 19:16

JRoelofsma 17 aug 2011 21:57

Bedankt voor het advies. Het gaat inderdaad om metingen zonder fiets, waarbij aan de hand van een apparaat enkele metingen van het lichaam worden gemaakt die daarna resulteren in een advies voor een specifiek frame. k had zelf ook het idee dat zo'n meting vrij prijzig was ten opzichte van de opbrengst, tevens doordat de metingen ook simpelweg thuis kunnen worden uitgevoerd en hetzelfde frame-advies dan via websites gewonnen kan worden. Het frame advies zegt echter niet direct welk merk fiets het best geschikt is, dus dat zelf doen zou voor mij als beginner geen duidelijkheid geven.

Ik ben wel metingen op de fiets tegengekomen, waar met gebruik van video en andere hulpmiddelen advies wordt gegeven over houding, zadelhoogte, frame etcetera. Voor zover ik heb gezien zijn deze metingen echter vrij prijzig en lijken mij daarom meer voor ervaren rijders dan voor beginners. Dit temeer omdat ik als beginnende renner nog geen eigen houding op een racefiets heb, omdat ik niet langer dan enkele proefritten op een dergelijke fiets heb gezeten.

Leidt dit dan tot de conclusie dat het voor een beginner met een beperkt budget voor de fiets het simpelweg het beste is om metingen (grotendeels) links te laten liggen en bij een FM advies in te winnen, proefrit te maken en de fiets bij koop goed af te laten stellen? Dit was de conclusie waar ik zelf naar aan het bewegen was, maar wil geen kat in de zak kopen en voor een beginnende renner is het vanzelfsprekend lastig om in een korte proefrit te bepalen of een fiets echt geschikt is tijdens een korte proefrit waarin de pijntjes die bij langere ritten op kunnen treden nog niet hun kop opsteken.

eelcoz

eelcoz 17 aug 2011 22:24

.
Laatst gewijzigd door eelcoz op 21 nov 2011 10:25, 1 keer totaal gewijzigd.

MooMoo
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:34

MooMoo 17 aug 2011 22:38

Hmmm, dit vind ik wel een lastige... Ja een meting is van belang, absoluut. Maar het gaat er uiteindelijk om hoe je op de fiets zit. Wat dat betreft kan ik je een FM waar ze maar één of twee merken verkopen afraden. Dan kun je moeilijk vergelijken. Een meting kun je naar mijn mening het beste als leidraad gebruiken. Je komt er daarbij achter of je geschikt bent voor een echt sportieve fiets of juist een comfort bike. Of er tussenin. Als je dat weet kun je naar bepaalde fietsen op zoek gaan met een overeenkomende geometrie. Wat je uiteindelijk zelf fijn gaat vinden kun je helaas pas bepalen als je langer rijdt. Daarom kun je ook het beste gaan voor een fiets waarbij je zonder 'rare' kunstgrepen al een goede zit op hebt. Dan heb je daarna nog marge om dingen te veranderen. Want, geloof me, dat ga je zeker doen als je aan het fietsen gaat :)

Gebruikersavatar
Daantje92
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 02 aug 2011 22:12

Gebruikersavatar Daantje92 17 aug 2011 22:53

Ik heb me enkel laten meten toen ik mijn mountainbike kocht,bij de aankoop van mijn race fiets geen meting laten doen,enkel door de FM gekeken welke maat ik nodig had. Als ik voel dat ik niet goed op mijn fiets zit verander ik thuis de hoogte van de zadel of stuur.
Wilier Cento1Air (2017)
Specialized Crave (2013)

E.Giovanni
Forum-lid
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 jul 2011 10:41

E.Giovanni 18 aug 2011 09:18

Een goede fietsmeting is zeker belangrijk. Ik denk dat het die paar 10tjes extra waard is bovenop je aankoopbedrag van je racefiets. Er rijden genoeg mensen op vaak een te grote fiets namelijk. Zo'n meting in een winkel zonder fiets voor 35eu zou ik nooit doen. Ik weet dat Lucas Bos ook onafhankelijke maatadviezen geeft. Ik heb goede ervaringen met zijn fietsbewegingsanalyse iig.... http://www.fietsbewegingsanalyse.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 aug 2011 09:55

het is zo grappig dat men wel duizenden uit wil geven aan een mooie fiets maar niet honderd voor een goede fietsmeting. Juist voor een beginner is het goed je echt te laten meten want dan kan je jezelf niet zo'n foute houding aanleren, het beteer meten kan ook al voor 75 euro heh. Er zijn bepaalde hoeken waar je rekening mee moet houden, als je lichaam in die hoek zit kan het optimaal bewegen. Er zijn fietsenmakers die dat op het ook redelijk inschatten, dat is ervaring, maar het merendeel kan dat niet.
Het nadeel van net niet goed op je fiets zitten? Blessures! En als beginner denk je snel dat een pijntje erbij hoort en herken je het nog niet als een mogelijk blijvende klacht door een verkeerde houding. Kan je een maand niet fietsen in de zomer, staat je dure racefiets daar. Zonde.
Iemand die al langer fietst voelt of ie wel of niet in zijn houding zit, herkent het als de beweging niet lekker gaat.
Voor wedstrijdrenners is het wel interessant om met een meting te kijken of de houding het meest efficient is.

Anyway, een goede meting is er ook voor 75 euro, het is aan jou.
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15958
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 18 aug 2011 10:16

Er gaat niets boven een goed meting, VOOR je een fiets koopt.
Weet echter wel dat je van tevoren goed moet weten wat je wil bereiken.
Je kan met de meting alle kanten uit.
- Wil je comfortabel fietsen?
- Wil je meer prestatiegericht fietsen?
- Heb je medische klachten, nek, rug,....?

De eting op zich is dus niet zaligmakend, er moeten ook de correcte conclusies getrokken worden.

Succes.
I know myself like no one else
Nothing to defend

Peter K
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 aug 2011 16:01

Peter K 18 aug 2011 11:22

Ik zou het vertikken om voor de meting te betalen. Wie wil er nou een fiets verkopen ?!? Schande dat hij daar geld voor durft te vragen. Vraagt hij ook entree-geld als je de winkel binnen loopt?

Gebruikersavatar
superrose
Forum-lid
Berichten: 3276
Lid geworden op: 02 sep 2009 00:36
Locatie: Amsterdam totdat ik terug de provincie in ga
Contact

Gebruikersavatar superrose 18 aug 2011 11:48

een goede meting gebeurd bij een meter niet bij de fietsenmaker
Een paar uur op de fiets, het maakt alles zo simpel.

website: http://stoerevrouwensporten.nl/
twitter: @wijsporten

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 18 aug 2011 12:43

Peter K schreef:Ik zou het vertikken om voor de meting te betalen. Wie wil er nou een fiets verkopen ?!? Schande dat hij daar geld voor durft te vragen. Vraagt hij ook entree-geld als je de winkel binnen loopt?
Aangezien men ook tijd in die handelingen stopt is het vrij logisch dat men dat in eerste instantie niet gratis doet.
Als men het gratis zou doen dan zouden veel mensen daar misbruik van maken, zich laten meten en dan elders op marktplaats of online een fiets kopen. Veel fm's hanteren het principe dat je betaald voor een meting maar dat de meting gratis is als je daar een fiets koopt.
Afbeelding

Plaats reactie