Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

nieuwe fiets voor mijn pa

franks
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2006 20:33

franks 19 jul 2011 15:26

Hallo,
Het is alweer enkele maanden geleden dat ik als 'nieuwe' fietsliefhebber hier op het 'oude' forum terecht gekomen ben en heb al wat zitten grasduinen in de informatie maar heb toch enkele vragen voor de aanschaf van nieuwe fiets.

Zoektocht fiets voor mijn pa:
Ruglijder (hernia)
65jaar/1,69m/~70kg

7000-9000 km per jaar (ritjes van 50km-150km)
Vooral Voerstreek en Ardennen in België, zuiden van Limburg in Nederland
Nu racefiets 7-9 jaar oud, Monoc TC2 alu fiets, shimano 105 9 speed dubbel, 13-27 (denk ik)

Hij wil nog graag zo lang mogelijk zijn hobby uitoefenen en wil een nieuwe racefiets kopen
Graag wat advies.

Wat staat vast:
Alu fiets (carbon te fragiel)
Budget tss 1100-1500€
Groep min shimano 105
Volgend jaar zouden we naar Vogezen/Saurland of Eifel gaan voor enkele dagen => compact of triple???
Belangrijk: comfort
Belangrijk goede kwaliteit/prijs verhouding
Minder belangrijk: looks
Nooit een degelijke ‘fietsmeting’ laten doen maar voelt zich wel lekker op zijn huidige fiets. Geometrie onvindbaar.

Ik heb al gemerkt dat je in die prijsklasse wel naar degelijk materiaal kan (incl wielen, zadel, crank, enz...) bij een alu fiets
Dus vragen:
Compact of triple (voor- of nadelen): als ik zoek vind ik steeds meer compact
Is 105 ok en/of is ultegra of SRAM Force beter? Wat is beter? Slijtage, makkelijker schakelen?
In welke mate is gewicht fiets belangrijk voor een wielertoerist?
Wielen? Rijden bijvoorbeeld ksyrium elite wielen veel beter dan Aksium?

Fietsen die mij in het oog springen zijn en hiervan graag jullie bedenkingen (niet over de looks maar prijs/kwaliteit):
trek 2.5
alu, ultegra/105 mix, crank ultegra, bontrager wielen =>1440€

giant TCR comp 1
composite, ultegra/105 mix, crank ultegra, dt swiss R1900 wielen => 1520€

beone mistral race
alu, ultegra, crank FSA gossamer BB30, easton ? wielen => 1499€

cube streamer
alu, 105/ultegra mix, crank 105, easton EA30 wielen => 1440€

Cannondale Caad 8
alu, 105, crank FSA gossamer BB30, alex RC24 wielen => 1199€

Cannondale Caad 10
alu, ultegra, crank FSA SL-K BB30, aksium => (1799)

Rose Pro SL 3000
alu, ultegra, crank ultegra, easton EA50 aero (of DT swiss R1500) => 1399(1599)

Rose Pro SL 4400
alu, Sram force, crank force, easton EA50 aero => 1449

Canyon roadlite 7
alu, ultegra, crank ultegra, aksium wielen => 1199

Canyon ultimate 8.0 (9.0)
alu, anthene 11s (ultegra), crank athene (ultegra), ksyrium equipe wielen => 1499 (1599)

Alvast bedankt,
Frank

Gebruikersavatar
Foonpet
Forum-lid
Berichten: 117
Lid geworden op: 10 jun 2011 20:38

Gebruikersavatar Foonpet 19 jul 2011 15:47

@franks (carbon te fragiel) ....wat bedoel je hiermee?

edo
Forum-lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 14 nov 2008 11:14
Locatie: Den Haag

edo 19 jul 2011 15:49

Frank,

Voor iemand die al wat ouder is, last van zijn rug heeft en graag comfort zoekt, zou ik van achter de PC niet zo goed advies durven geven. Ik zou me in elk geval goed voorbereiden, dus toch een goede meting laten doen, een keer aan de (sport)arts vragen of die nog belangrijke tips weet, etc.

Toch drie dingen; ten eerste geef je aan dat er vooral in heuvelachtig gebied gefietst gaat worden. Dan zou ik zelf voor een triple gaan. Ten tweede; 105 is ok, maar ultegra is wel gewoon beter. Als je 8000 kilometer per jaar fietst denk ik dat het een goede investering is. Het verschil zit inderdaad in duurzaamheid en beter schakelen. Tot slot: het gewicht van de fiets zou ik als wielertoerist niet zo belangrijk vinden. Sterker nog, aangezien carbon te fragiel wordt gevonden kan je misschien beter voor een fiets gaan die een kilootje meer is.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 19 jul 2011 16:04

Ik zou vooral zoeken naar een fiets met een hoog balhoofd, om minder diep te hoeven zitten.

Specialized secteur, Trek (in H2 of H3 geometrie), zijn hier goede voorbeelden van.

franks
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2006 20:33

franks 19 jul 2011 16:06

Alvast bedankt voor jullie snelle reactie.

Met fragiel bedoel ik dat er sneller scheurtjes, barstjes en dergelijke kunnen optreden. Ik heb me laten vertellen dat een goedkoop carbon frame meer 'plastic' is en dat een investering van 1500-2000€ wel nodig is om goede carbon in huis te halen. Daarbij moet ik ook toegeven dat mijn pa niet pietje precies is en zijn fiets wel al een keertje valt als hij niet stevig tegen een muurtje staat ofzo.

Over opmeting: De arts heeft hem verteld dat hij MOET blijven fietsen. Versterkt zijn gestel (vooral benen) zodat zijn rug minder belast wordt. Hij heeft sinds enkele jaren sinds hij fietst) ook veel minder last van zijn rug. Maar arts vertelde ook dat een goede opmeting zeker belangrijk is en welke houding bij hem past heel persoonlijk is.
Toen ik mijn fiets wou aankopen ben ik bij 3 fietsenmakers geweest en 3 maal ander resultaat bij opmeten. Eéntje bbl van 83, anderen 85 en 86... Tja, wat ben je er dan mee?
Mijn pa is gisteren bij een andere fietsenmaker geweest om eens te zien of er geen overstockmodellen waren en na opmeting had de fietsenmaker een 54 staan ofwel een andere en zijn woorden waren: Kan perfect maar dan moet je de zadel op laagste stand zetten.... wel, dan weet ik het wel hoor.

Alle suggesties blijven welkom...
misschien ook wachten tot de koopjes bij Rose?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 19 jul 2011 18:04

Bij die lengte een mt 52 wanneer hij niet te diep wil zitten, maar Frank, een carbonnen achtervork icm een dunne zadelpen(27,2) geeft meer comfort dan een alu fiets. Kijk vooral naar de comfortracers, dus met een langer balhoofd icm een niet te lange bovenbuis.
Veel van de modellen die je opgenoemd hebt zijn geen comfortracers,(vanaf cannondale naar beneden, alleen de roadlite is comfortabeler), meet de bovenbuis en de balhoofdbuis vanzijn huidige fiets op en ga vandaar uit op zoek naar een passend frame.
Goekoop carbon frame is meestal net zo zwaar als een alu frame, waardoor de meerwaarde van carbon, nl lichter, te niet wordt gedaan. Er is echter niets mis met goedkoper carbon en is de achtervork wel comfortabeler dan een alu achtervork.

franks
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 jul 2006 20:33

franks 20 jul 2011 07:58

Ik heb de geometrietabellen gevonden van zijn huidige fiets om een idee te geven
Is dit een 'race'-geometrie of eerder een 'comfort' racer? Welke frames zouden in de buurt kunnen zitten. Waar moet ik op letten?

Afbeelding

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 20 jul 2011 09:02

Wanneer ik deze tabel vergelijk met m'n Cervelo R3 SL in mt S heeft de fiets van je vader dezelfde bovenbuis- en balhoofdlengte. Ook de Scott Addict heeft bijna dezelfde lengte bovenbuis,scheelt 0,5 cm bij eenzelfde lengte van de balhoofdbuis. De R3SL en de Addict zijn beide echte raceframes, kijk bij de nieuwe fiets zeker naar de balhoofdbuis, wanneer die iets langer is ga je richting de comfortframes.

Ridley-Wilier
Forum-lid
Berichten: 84
Lid geworden op: 12 aug 2011 13:25
Locatie: Weesp

Ridley-Wilier 12 aug 2011 13:33

Fietsen van Rose Versand een idee? De aluminium modellen zijn comfortabel en stijf. Ook hebben ze een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.
Niet zeuren, gewoon doorfietsen

josvtec
Forum-lid
Berichten: 230
Lid geworden op: 27 mei 2009 21:04

josvtec 12 aug 2011 19:01

Ridley-Wilier schreef:Fietsen van Rose Versand een idee? De aluminium modellen zijn comfortabel en stijf. Ook hebben ze een zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.
Deze fietsen hebben een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Bij veel merken ben je duurder uit met dezelfde afmontage.
Mijn vrouw wil ook een racefiets en hebben al aardig wat FM afgelopen maar het zal wel een Rose fiets gaan worden.

swoosh
Forum-lid
Berichten: 868
Lid geworden op: 31 mei 2010 23:55

swoosh 12 aug 2011 22:08

Is wel iets boven je budget maar de Colnago Ace lijkt me een prima fiets voor je vader.
Afbeelding

galileo2
Forum-lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: 01 aug 2011 22:18
Locatie: Belgie

galileo2 12 aug 2011 22:25

Ik heb begin dit jaar een Cube Agree gtc race triplle gekocht.
Volledig Ultegra
Licht carbon kader
kostprijs: ongeveer 1950 EUR
Ik ben er heel tevreden over.
Ik heb ook nog een nieuwe Pinarello FP6 van vorig jaar, maar ik betrap er mezelf op dat ik meer met de Cube fiets.
Als je echt zoveel km doet per jaar, dan zou ik wat meer uitgeven.
Bij Cube wel oppassen met de maat:
Ik heb een maat 58 en een Pinarello maat 55.
Beiden hebben dezelfde lengte van bovenbuis.
Als uw pa 70 kg licht is, dan is een lichte fiets toch zeker wel zo aangenaam.

Plaats reactie