Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Hoelang blijft een helm goed?

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 07 jul 2011 15:50

Goed, wellicht een "blonde" vraag. Maar zag toevallig dat mijn helm uit april 2002 komt. Blijft zo'n helm nu goed (tot je een keer valt uiteraard) of is er een degradatieproces bezig die zorgt dat het absorptieniveau daalt?

Ik hoor graag jullie mening!

eelcoz

eelcoz 07 jul 2011 16:15

Hier ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb wel eens iets gehoord over een jaar of 4/5, maar weet het niet zeker.

Gebruikersavatar
serbak
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 07 aug 2006 15:06
Contact

Gebruikersavatar serbak 07 jul 2011 16:35

Voor een motorhelm geldt doorgaans drie jaar geloof ik. De schaal wordt aangetast door uv, stoten etc. Nog belangrijker is de binnenkant. Deze bestaat uit een soort piepschuim. Hierin zitten 'lucht belletjes' deze zorgen er voor dat de klap wordt geabsorbeerd. Doordat je helm af en toe ergens tegenaan stoot of valt drukken deze lucht belletjes ineen waardoor, als je het nodig hebt, de klap niet meer optimaal wordt geabsorbeerd. De kreukelzone wordt steeds een beetje minder zeg maar:-) Mijn huidige helm is trouwens ouder dan 3 jaar ;)

Gebruikersavatar
alliance_0
Forum-lid
Berichten: 1437
Lid geworden op: 08 aug 2010 02:06

Gebruikersavatar alliance_0 08 jul 2011 08:11

Een zoekopdracht op Google had je een schat aan info opgeleverd. Verstandig is om een helm tussen de drie en vijf jaar (afhankelijk van gebruik) te vervangen en uiteraard ook na een val.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2011 08:40

Volgens mij is die 3-5 jaar zwaar overdreven. Ik zou wel eens wat onderbouwing willen zien.

Uiteraard is het logisch dat fabrikanten dit roepen, dat snappen we allemaal.

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2201
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 08 jul 2011 08:44

Zonder het echt te kunnen onderbouwen en zonder dat ik er echt van overtuigd ben heb ik de volgende motivatie gehoord voor zowel motor als fietshelmen. Kunststof veroudert en door deze veroudering wordt het brosser. Juist door deze verhoogde brosheid is het materiaal minder goed in staat de energie te absorberen bij een impact.
Ach, ik zeg ook maar wat

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 08 jul 2011 09:24

@ alliance_0 Heb je helemaal gelijk in, gisteravond ook even gedaan. Kwam op een mountainbike forum waar links stonden van Giro. Deze stelt dat elke 3 jaar de helm vervangen moet worden. Maar bottom line, het is niet onverstandig mijn 9 jaar oude helm eens om te ruilen... Zit er nou grote verschillen in helmen, zag een aanbieding van de AGU Trabuco. Deze is rond de 70 euro. Koop ik dan kwaliteit of middelmatig spul?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jul 2011 10:02

Agu zal best goed zijn maar heeft IMHO de uitstraling van een Dacia / Lada.

En als je dan toch een nieuwe koopt, neem er dan één waar je een beetje stijlpunten mee verdient ;) Giro, Bell, Met hebben allemaal leuke modellen.

Dat verhaal over broos wordend kunststof is volgens mij gewoon onzin. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van zowel hard plastic als piepschuim dat echt decennia meegaat.

justeltjo
Forum-lid
Berichten: 232
Lid geworden op: 18 aug 2008 15:35
Locatie: Heenvliet

justeltjo 08 jul 2011 10:08

Haha, mag Agu kleding wel van je? :lol:
Maar idd, het is een standaad helm. Zal van het weekend maar eens gaan kijken!

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2011 10:15

Nee, want de meeste Agu kleding heeft de pasvorm van een juten zak
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
Puffdaddy
Forum-lid
Berichten: 1798
Lid geworden op: 08 jan 2008 23:58

Gebruikersavatar Puffdaddy 08 jul 2011 10:40

Een paar maanden eerder ongeveer hetzelfde topic geopend.
Helm: hoe oud mag ie worden? (wanneer vervangen).
Kun je verder lezen:

http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?f=13&t=1012" onclick="window.open(this.href);return false;
Bikers are not alone

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 08 jul 2011 11:16

ophetkantje schreef:Zonder het echt te kunnen onderbouwen en zonder dat ik er echt van overtuigd ben heb ik de volgende motivatie gehoord voor zowel motor als fietshelmen. Kunststof veroudert en door deze veroudering wordt het brosser. Juist door deze verhoogde brosheid is het materiaal minder goed in staat de energie te absorberen bij een impact.
Door het UV licht lossen de weekmakers in het kunstof op. Deze weekmakers zitten erin om het kunstof flexibel te houden, en zijn nodig voor de verwerking.
Kijk bv. ook maar eens naar kuipwerk van oude motoren, deze scheuren ook allemaal bij de ophangpunten van de kuip omdat het bros geworden is door het UV licht.
Je buitenste schaal van je helm is er voor bedoeld om de eerste impact van de klap te doen omzetten in een schuifbeweging (hoe harder je hoofd tot stilstand komt hoe meer je hersenen in je hoofd tegen de schedel aan ketsen), en natuurlijk om de polystyreen bij elkaar te houden.

En ach, voor die 60 euro voor een modieus KOI helmpje kun je het haast niet laten om om de zoveel jaren een nieuw helmpje te halen. (als die pasvorm tenminste bij je hoofd past)
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie