Fietsvrouwen aan het woord. Tips, ervaringen en adviezen.

fietsvrouwen

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 14 aug 2004 20:23

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 10 Augustus 2004


Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 07 Augustus 2004


Daar ben ik dan! Sinds vandaag actief op het Fiets-forum. Jazeker, ik ben een vrouw, maar dat hadden jullie al aan mijn (eigen) naam kunnen zien.
En wat bereft afwijkende maten van dames: Ik ben 1.84 en mijn binnenbeenlengte is 97 cm!! Ik fiets op een De Rosa Team van 59 cm en hij zit (en fietst) geweldig. De zadelpen zit wel wat aan de hoge kant en ik heb een vrije korte stuurpen maar ik zou niets anders meer willen.
Mijn vorige fiets was er een van 64 cm. Dat had ik zelf bedacht. Bij mijn huidige fiets heb ik me laten adviseren door de vakman. Hij heeft hem voor mij afgesteld en ik zat direct goed. En dit alles zonder meetsystemen, gewoon op het oog.
 




Hallo Trudy. Welkom op dit forum. Tjee!!! Als ik de gebruikelijke berekening van 0,66x97 cm= 64,02 cm toepas dan was je vroegere fiets van 64 cm eigenlijk de juiste. Tegenwoordig zie je echter dat er lagere frames worden aangeraden en dat die "oude " formules beter de prullenmand in kunnen. Heb je geen probleem met de hoogte van je stuur? Of eigenlijk, de 'laagte '? Je schrijft dat je vrij korte stuurpen hebt. Bedoel je de voorbouw? Of de hoogte ?


Die 64 cm had ik ook berekend en zou eigenlijk goed moeten zijn. Ik schreef al dat mijn binnenbeenlengte 97 cm is maar dat ik totaal 1.84 ben. Geen verhouding dus!! De stuurpen= voorbouw is vrij kort, maar niet zo kort dat het er niet uitziet. Ik denk een cm of 8. Wat betreft de hoogte: ik heb er een stuk of 6 vulringen op zitten. Binnenkort zal ik een foto van mijn fiets plaatsen. Dan kunnen julie het geheel aanschouwen.
Zoals ik al schreef ben ik erg tevreden over mijn fiets. Hij stuurt veel minder nerveus dan mijn vorige fiets.

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 14 aug 2004 23:09

Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 14 Augustus 2004


Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 10 Augustus 2004


Quoten: Origineel geplaatst door Trudie op 07 Augustus 2004


Daar ben ik dan! Sinds vandaag actief op het Fiets-forum. Jazeker, ik ben een vrouw, maar dat hadden jullie al aan mijn (eigen) naam kunnen zien.
En wat bereft afwijkende maten van dames: Ik ben 1.84 en mijn binnenbeenlengte is 97 cm!! Ik fiets op een De Rosa Team van 59 cm en hij zit (en fietst) geweldig. De zadelpen zit wel wat aan de hoge kant en ik heb een vrije korte stuurpen maar ik zou niets anders meer willen.
Mijn vorige fiets was er een van 64 cm. Dat had ik zelf bedacht. Bij mijn huidige fiets heb ik me laten adviseren door de vakman. Hij heeft hem voor mij afgesteld en ik zat direct goed. En dit alles zonder meetsystemen, gewoon op het oog.
 




Hallo Trudy. Welkom op dit forum. Tjee!!! Als ik de gebruikelijke berekening van 0,66x97 cm= 64,02 cm toepas dan was je vroegere fiets van 64 cm eigenlijk de juiste. Tegenwoordig zie je echter dat er lagere frames worden aangeraden en dat die "oude " formules beter de prullenmand in kunnen. Heb je geen probleem met de hoogte van je stuur? Of eigenlijk, de 'laagte '? Je schrijft dat je vrij korte stuurpen hebt. Bedoel je de voorbouw? Of de hoogte ?


Die 64 cm had ik ook berekend en zou eigenlijk goed moeten zijn. Ik schreef al dat mijn binnenbeenlengte 97 cm is maar dat ik totaal 1.84 ben. Geen verhouding dus!! De stuurpen= voorbouw is vrij kort, maar niet zo kort dat het er niet uitziet. Ik denk een cm of 8. Wat betreft de hoogte: ik heb er een stuk of 6 vulringen op zitten. Binnenkort zal ik een foto van mijn fiets plaatsen. Dan kunnen julie het geheel aanschouwen.
Zoals ik al schreef ben ik erg tevreden over mijn fiets. Hij stuurt veel minder nerveus dan mijn vorige fiets.



Heb die foto gezien en een commentaartje geschreven. Heel gave fiets hoor! Stuurt minder nerveus he? Nou, ik rijd nog op een heel oude Gazelle Champion Mondial AA Special. Die moet je heel goed in toom houden, want dat is ook een vrij nerveuze bike. Eigenlijk niet geschikt voor relaxed toeren. Meer een stratenkoersfiets. Met handen van het stuur fietsen is erg riskant. Niet dat ik dat doe, maar het geeft wel aan dat de rechtuitloop onrustig is. Mijn Koga die ik hiervoor had leek meer op een bakfiets vergeleken met die Gazelle. Veel meer naloop. Veel plezier met je De Rosa! Keep'em rolling!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

harrieh
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2004 11:19

harrieh 20 aug 2004 15:18

Die formule is nog gebaseerd op de oude, korte Shimano en Campagnolo pennetjes, die een cm of 10 a 15 uit de zadelbuis van het frame staken.
Met de huidige, lange (MTB) pennen hoef je niet persé meer zo'n  "drankhek" te kopen, maar kun je dus ook met een kleinere framemaat (of evt met een "sloping" frame) uit.
Helemaal een uitkomst als je eigenlijk wel de hoogte nodig hebt, maar niet direct de lengte van een grote framemaat.
<i>It\'s not all about speed.....</i>

harrieh
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 15 apr 2004 11:19

harrieh 20 aug 2004 15:22

Deze maand (september nummer) een aardig artikel in de Duitse "BIKE" over MTB's voor vrouwen.
Helaas geven ze een erg scheef beeld omdat zoals zo vaak gebeurd een fiets van € 1500 met een van € 3500 vergelijken en dat kan natuurlijk niet.Ook alleen maar dual duspensions.Het leuke is dat heel duidelijk blijkt dat een goede, passende, "mannenfiets" het wint van de speciale "dames" modellen.
<i>It\'s not all about speed.....</i>

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 17 okt 2004 22:17

Quoten: Origineel geplaatst door pakhaas op 24 April 2004


complimenten voor de redactie van Fiets, een heldere vrouwenspeciaal
smaakt naar meer!



Nou, waar blijven die vrouwen nu ? Zitten die weer bij een naaikransje? ;-)
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 20 okt 2004 23:29

Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 17 Oktober 2004


Quoten: Origineel geplaatst door pakhaas op 24 April 2004


complimenten voor de redactie van Fiets, een heldere vrouwenspeciaal
smaakt naar meer!




Nou, waar blijven die vrouwen nu ? Zitten die weer bij een naaikransje? ;-)

Naaikransje? Volgens mij doet de moderne vrouw daar niet meer aan hoor, Marconi ;-p
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 21 okt 2004 23:32

Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 20 Oktober 2004


Quoten: Origineel geplaatst door Marconi op 17 Oktober 2004


Quoten: Origineel geplaatst door pakhaas op 24 April 2004


complimenten voor de redactie van Fiets, een heldere vrouwenspeciaal
smaakt naar meer!




Nou, waar blijven die vrouwen nu ? Zitten die weer bij een naaikransje? ;-)


Naaikransje? Volgens mij doet de moderne vrouw daar niet meer aan hoor, Marconi ;-p


Haha! Nu, right now, geeft mijn vrouw naailes aan 4 dames thuis. Ik noem het de "chickenfarm "omdat er vaak meer gekwekt wordt dan genaaid. Maar ze hebben wel lol en maken mooie kleding , en op maat! maar zoals je al vermeldde Race1d, dat is niets voor de moderne vrouw. Hier zitten alleen 50+sers. As ge maor leut heit. Maar, leuk dat je weer op het forum bent teruggekeerd!
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 22 okt 2004 23:36


Helaas is de tijd wat schaars de laatste weken en als ik dan tijd heb dan gaat het fietsen zelf toch wel voor het forum ;)
Maar in deze donkere dagen ...
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 23 okt 2004 00:49

Quoten: Origineel geplaatst door race1d op 22 Oktober 2004



Helaas is de tijd wat schaars de laatste weken en als ik dan tijd heb dan gaat het fietsen zelf toch wel voor het forum ;)
Maar in deze donkere dagen ...



In deze donkere dagen ben jij een licht in de duisternis. Laat het schijnen.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 21 dec 2004 19:28

Hallo allemaal,
Bij deze nog een nieuwe fietsvrouw op het forum. Ik fietste tot dit voorjaar nog op een Peugeout Aubisque. Heb dit jaar voor het eerst Limburgs mooiste gefietst. Plan was 100 km (oranje) maar dat werd 130 km door slechte bewegwijzering. Dit heeft me echter niet geremd maar gemotiveerd om nog meer te fietsen en nu een zgn echte fiets te kopen. Ik heb een fiets op maat laten maken bij Jo Geurts en laten spuiten volgens eigen ontwerp. Ik heb maatje 51 en de kleuren zijn zwart, grijs en geel. Ik heb de Campagnolo Veloce 10 groep er op zitten (nooit meer afstappen op de IJzersebosweg!) en meer technische details moet je mij niet vragen daar heb ik mijn fietsemaker voor.
See you!
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 21 dec 2004 22:23

Cool, welkom op het forum !

Of mogen hier alleen vrouwen posten ??

Any, leuk nog een vrouw erbij !

Sjoerd
what you get is what you see

Gebruikersavatar
levensnevel
Forum-lid
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2004 23:41

Gebruikersavatar levensnevel 21 dec 2004 22:39

Fitseflitser,

Ook vanuit de zuidelijke Randstad een warm welkom op dit forum van crankheads.
Enne, vergeet dit draadje niet
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch,of juist daarom,wil ik het beleven ....
.

Plaats reactie