Alles over vakanties op én met de fiets

Mont Ventoux beklimmen

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 aug 2005 20:24

Quoten: Origineel geplaatst door Remi op 08 Augustus 2005


ik kon lekker veel pedaalslagen maken met mijn 30-25 !

JUIST. Dat soort ervaringen moeten we hebben. Iedereen aan de triple!!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37366
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 aug 2005 21:05

Leffe Dubbel smaakt mij beter eigenlijk.... :D
Less is bore

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 08 aug 2005 21:54

Ik denk dat Bartje Dockx gisteren wel aan een tripletje toe was...

ilko
Forum-lid
Berichten: 1237
Lid geworden op: 23 aug 2004 12:53
Locatie: Arnhem

ilko 09 aug 2005 11:23

Quoten: Origineel geplaatst door Remi op 08 Augustus 2005


Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 08 Augustus 2005

Nou ik vind het een prachtige prestatie hoor, gefeliciteerd. Wat voor de kant van Malaucene spreekt is de grotere onregelmatigheid en het iets steilere maximumpercentage. Hij is echter wel 300 meter korter en 35 meter minder hoog. Met 12 km per uur rij je die in anderhalve minuut. Zit je dus nog onder de anderhalf uur.

idd, en ik had ook nog last van windkracht 5 tegen !! er waren veel stukken die niet beschut zijn en daar had ik dus veel last van de wind! ene ik was voor het eerst blij met mijn triple-tje! ik kon lekker veel pedaalslagen maken met mijn 30-25 !


Tsja, bij die laatste paar haarspelden heb je de wind altijd wel een paar keer tegen. Maar ook in mijn geval had ik het meeste wind tegen, da's niet lekker. Ik had maar wat graag nog wat soepeler kunnen draaien, dus wellicht voor mij ook in de toekomst een triple! 30-25 klinkt beter dan 39-28! Maar ik ben boven gekomen, daar gaat het om (voor mij dan)!
En wat betreft de discussie over welke kant nou meer bikkelen is... Ik heb nog even mijn trainingslog erop nageslagen:
Bedoin - 1.57 - Geen wind - Gem. hartslag 164.
Malaucene - 1.52 - Veel wind - Gem hartslag 159.
Ik zou dus geneigd zijn om te zeggen dat Malaucene iets makkelijker is, maar gevoelsmatig vond ik Bedoin beter. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent: continu steil. Aan de kant van Malaucene wordt je af en toe helemaal fris als je een stukje 5% hebt om vervolgens weer genadeloos afgestraft te worden met 10,9!!
 

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 09 aug 2005 15:50





Tsja, bij die laatste paar haarspelden heb je de wind altijd wel een paar keer tegen. Maar ook in mijn geval had ik het meeste wind tegen, da's niet lekker. Ik had maar wat graag nog wat soepeler kunnen draaien, dus wellicht voor mij ook in de toekomst een triple! 30-25 klinkt beter dan 39-28! Maar ik ben boven gekomen, daar gaat het om (voor mij dan)!
En wat betreft de discussie over welke kant nou meer bikkelen is... Ik heb nog even mijn trainingslog erop nageslagen:
Bedoin - 1.57 - Geen wind - Gem. hartslag 164.
Malaucene - 1.52 - Veel wind - Gem hartslag 159.
Ik zou dus geneigd zijn om te zeggen dat Malaucene iets makkelijker is, maar gevoelsmatig vond ik Bedoin beter. Dan weet je tenminste waar je aan toe bent: continu steil. Aan de kant van Malaucene wordt je af en toe helemaal fris als je een stukje 5% hebt om vervolgens weer genadeloos afgestraft te worden met 10,9!!
 


het is voor iedereen persoonlijk voor wie welke kant zwaarder is, ik hoor ook veel mensen die liever bedoin rijden omdat het heel regelmatig is (1ste 5 licht omhoog, daarna 10 steil en daarna weer wat lichter) bij malaucene is het om de kilometer anders en moet je steeds een nieuw ritme vinden, ik geef de voorkeur aan malaucene omdat ik daar elke bocht en boom ken en zo dus goed mijn krachten kan verdelen!
ieder z'n eigen kant, sault is duidelijk niets vergleken bedoin en malaucene maar om malaucene nou " veel minder zwaar , telt niet etc" te noemen vind ik nergens op slaan...

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37366
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 aug 2005 18:28

Een mooi verhaal en een knappe prestatie (dat zal ik nooit ontkennen!!!) maar DE klim is nu eenmaal uit Bedoin. Of je het leuk vindt of niet.
Net als dat DE Marmotte over de Croix de Fer gaat en niet over de Glandon. Het scheelt slechts enkele minuten en 150 hm, maar het is niet DE Marmotte.
Oja, en waarom is Sault nu weer een eitje? (stelt niets voor....). Je moet toch nog steeds de hoogtemeters maken?
 
Less is bore

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 09 aug 2005 19:20

Quoten: Origineel geplaatst door Daniel1975 op 09 Augustus 2005


Een mooi verhaal en een knappe prestatie (dat zal ik nooit ontkennen!!!) maar DE klim is nu eenmaal uit Bedoin. Of je het leuk vindt of niet.
Net als dat DE Marmotte over de Croix de Fer gaat en niet over de Glandon. Het scheelt slechts enkele minuten en 150 hm, maar het is niet DE Marmotte.
Oja, en waarom is Sault nu weer een eitje? (stelt niets voor....). Je moet toch nog steeds de hoogtemeters maken?
 

nee want in sault begin je vanaf 750 meter ongeveer en bedoin en malaucene 300, is groot verschil want sault is ook langer dus heb je de 1ste 20 km ofzo alleen 2-3 % geloof ik.

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 09 aug 2005 19:47

Verslag beklimming Mont Ventoux
 
Op 2 augustus gingen we, mijn broer en ik, de Mont Ventoux beklimmen, vanuit Malaucene.
Na de voorbereiding, (500 km ervoor gefietst in dat gebied in 3 weken en 800 in Nederland vanaf 1 januari) en 2 dagen ervoor vroeg naar bed en in die 2 dagen 3x pasta eten hadden we de nodige energie verzameld. We stonden om 7 uur op en zouden om half 9 beginnen aan de klim. We hadden een goede dag uitgekozen omdat de Mont Ventoux in de wolken lag en het licht regende, zodat we het niet te heet kregen! Wel wisten we dat we wind tegen hadden en dat wel wat tijd zal zou kosten. Na wat vertraging vertrokken we om kwart voor 9 aan de klim. Na 3 kilometer kwam al de volgauto om te kijken hoe het ging maar duidelijk was wel dat ik al een heel stuk voor lag om mijn broer. Na 5 kilometer lag ik al 7 minuten voor.
Het begon toen ook te regenen maar gelukkig niet zo hard. Ik trapte op de steile stukken 30-25 en dat ging heel goed, ik kon mooi rond draaien en had de tempo er goed in. Na skistation Mont Serein verdween ik wel in een wolk en was het zicht niet meer dan 10 meter. Ik vond het totaal niet erg dat het zo slecht weer was alleen dat we pech hadden met de windrichting, want op de meeste stukken hadden we hem recht tegen. Ik was al een kilometer op het kale stuk aan het fietsen zonder dat ik het door had omdat het zicht maar 5-10 meter was! Na nog nooit zo hard afgezien te hebben en helemaal dood bovengekomen zette in mijn stopwatch stil en klokte ik 1.26”46’, mijn doel was 1:30” dus het was goed gelukt!!! Ik was super blij en verdween snel het winkeltje in om op te warmen want het voelde alsof het –5 daarboven was! Hier had ik het hele jaar voor getraind, weliswaar niet zoveel (in totaal 1400 km) maar toch. Mijn broer kwam boven in 1:54.
Mijn doel van het jaar is gelukt! Mijn plan was eerst Malaucene en 3 dagen erna Bedoin maar ik kon het moraal niet meer opbrengen om weer 3 dagen vroeg naar bed pasta eten af te zien etc etc. Ik heb hem dan wel niet van de “echte” kant gedaan maar ik ben dik tevreden en het was tijd voor een welverdiend feestje!!! Ik kom heus nog wel een keer terug om onder de 1:30 te rijden vanuit Bedoin…
 
Groeten Remi







colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 09 aug 2005 22:37

Remi prima prestatie en leuke foto's.
 
 
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 10 aug 2005 00:27

Schitterende prestatie Remi, ondanks zoweinig kilometers!

remi
Forum-lid
Berichten: 379
Lid geworden op: 09 aug 2004 17:29

remi 11 aug 2005 18:58

nog meer mensen die deze zomer de ventoux hebben bedwongen!?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 11 aug 2005 21:06

Proficiat Ilko en Remi. Hele mooie tijden, voor beiden...
1u26' vanuit Malaucène is echt knap.
 
En over dé kant van de Ventoux... ja, de Bédouin-kant is gewoon legendarischer en heeft meer geschiedenis! Langs die kant zijn de bochten bekend, hebben ze namen, etc.  Alpe d'Huez bereiken via de Col de Sarenne zegt immers ook niemand iets, al is de Malaucène-klim ook wel bekend.
Ik denk echt dat de Bédouin-klim zwaarder is, omdat je geen enkel recuperatiepunt in de hele klim (vooral in het bos) hebt. Dit is vanuit Malaucène wel anders, waar er een platte 500m in zit waarop je buitenplaat draait.
 
Desalniettemin een hele knappe prestatie uiteraard!
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie