Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

zadelhoogte-probleem

bono
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 dec 2004 10:20

bono 07 dec 2004 10:27

Hey,
Ik sukkel al een tijdje met het probleem. Ik kan gene beweging meer krijgen in mijn zadelstang. Kan ze niet draaien en ook niet van hoogte verstellen.
Ik ben er al mee naar een fietsenmaker geweest, die wist geen raad.Ook een mecanicien van de Lotto-Adecco ploeg wist er niet direct raad mee.
ik heb al anti-block gebruikt, en ook het cola-trukje hielp niet.Vanachter met ene schroevendraaier de buis verder proberen open te zetten had nog geen resultaat.
 
Misschien weten jullie nog betere tips?
 
alvast merci

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 07 dec 2004 12:14

Zeker een alu frame ? Over vastzittende zadelpen is reeds veel gediscussieerd op dit forum. Mijn oudste zoon heeft een MTB (staal) met alu pen en ook die zit muurvast. Fiets 2 dagen op zijn kop gezet en kruipolie, o.a. IMAL via bidonschroefgaatje erin gespoten. Geen beweging in te krijgen. Nu gaat hij hetzelfde nog eens proberen, maar de fiets dan 1 week zo ondersteboven laten staan en regelmatig IMAL erin spuiten.  Als het nog niet lukt dan een oud zadel monteren en dat ergens tussenklemmen en het frame rond zien te draaien en wrikken. Als niets lukt dan pen afzagen en met zaagblad van ijzerzaag de rest van de pen dat nog in het frame zit in de lengte doorzagen. Laat wel een aantal cm uitsteken zodat je dat stuk kan vastpakken met een sterke verstelbare gekartelde sleutel. Ik heb wel de oervast zittende stuurpen van mijn jongste zoon uit de vork (stalen schacht, alu stuurpen) kunnen wrikken. Door gaatje tussen de vorkpoten kruipolie gespoten en dit gedurende een week herhaald. Eindelijk, met veel kracht kwam er beweging in  en kwam de stuurpen eindelijk vrij. Een massa bruine corrosieblubber kwam eruit. Vorkschacht grondig schoongemaakt en pen met copaslip gemonteerd. Ook de carbon zadelpen zat muurvast. Die kregen wij vrij met veel wrikken. Hier was sprake van aluminiumcorrosie. Ook dit met heel fijn schuurlinnen op een ronde stok schoon geschuurd met ronddraaiende bewegingen . Nooit verticaal schuren! Dan kan je pen gaan slippen. Later hoorde ik van de vert. van Cardsport (Pinarello/Campa imp.) dat je carbonpennen met talkpoeder kan monteren.  Voorlopig volgt mijn zoon nu de procedure om min. 2x p/j de pen los te maken en voelen of er nog beweging in zit. Zo ook het stuur. Suc6
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

wimbeau
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 aug 2004 21:34

wimbeau 08 dec 2004 19:54

Hallootjes !
Misschien is het probleem op te lossen door eerst wat WD-40 te laten intrekken. vervolgens zadel demonteren en (frame ondersteboven) de pen vast zetten in een bankschroef. Nu kan je, met eventueel twee man, een pittige draaibeweging maken..........
 
Sterkte!!!!
 
A Ridley rulezz da road (with good legs)

groteplannen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2004 20:14

groteplannen 10 dec 2004 18:53

Hetgeen wij altijd doen is het bovenste stuk van de zadelpen er afslijpen of zagen zodanig dat er nog wel een stuk blijft uitsteken. Dan er een pen insteken van ongeveer de zelfde diameter als de binnenkant van de zadelpen, anders wring je de pen plat en breekt het misschien af. Hetgeheel ondersteboven in de bankschroef zetten en goed wringen eventueel met 2 personen. Heeft bij ons al altijd gelukt, ook met zeer veroeste zadelpennen.
Heb de marmotte uitgereden !!!!!!!

chouchou
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 05 okt 2004 01:19

chouchou 10 dec 2004 22:46

Gebeurd het nooit dat je je hele frame krom trekt ? Lijkt me een risico ....

ChouChou
what you get is what you see

groteplannen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2004 20:14

groteplannen 11 dec 2004 08:46

Is bij ons nog nooit gebeurd, maar als dat dan toch zo is, de pen moet er toch uit dus het frame kan je anders ook niet meer gebruiken.
Heb de marmotte uitgereden !!!!!!!

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 11 dec 2004 19:40

Dan er een pen insteken van ongeveer de zelfde diameter als de binnenkant van de zadelpen, anders wring je de pen plat en breekt het misschien af.
======================================================
Vraag: Die pen die je in de zadelpen steekt, moet die massief zijn of liever een buis van dikwandig ( paar mm) staal?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

robb
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 07 okt 2004 22:45

robb 12 dec 2004 22:00

De klem ven je zadel lossen en regelmatig wat D-grip tussen spuiten. Blijven rijden met een losse zadelpen (veiligst in D1) en normaal gezien lost je zadelpen dan wel.

groteplannen
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2004 20:14

groteplannen 14 dec 2004 07:54

Je moet er toch opletten dat wanneer je die pen er insteekt dat die zeker stevig genoeg is zodanig dat je die niet kan plat krijgen in de bankschroef dus ja massief is beter.
Heb de marmotte uitgereden !!!!!!!

Gebruikersavatar
ts-biker
Forum-lid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 25 jan 2005 14:21
Locatie: Liedekerke
Contact

Gebruikersavatar ts-biker 30 jan 2005 13:35

Quoten: Origineel geplaatst door grote plannen op 14 December 2004

Je moet er toch opletten dat wanneer je die pen er insteekt dat die zeker stevig genoeg is zodanig dat je die niet kan plat krijgen in de bankschroef dus ja massief is beter.


Afhankelijk van de zadelpenknoop verwijder je hem, draai je je fiets om, zet je hem op die knoop in de bankvijs (eerst je fiets nachtje laten staan nadat je er olie op gespoten hebt) en wring je van links naar rechts. Met wat horsepower lukt dit altijd (bankvijs niet op zadelpenbuis zetten maar op de kop !!!)
TS

-snapper-
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2005 18:55

-snapper- 18 apr 2005 19:16

zadel pen warm maken
want ijzer zet uit dan wachten tot de warmte overgaat naar het frame dan trek je hem zo los als het frame de warmte heeft en de zadelpen is afgekoeld (niet het frame warmstoken zonde van je verf als je er direct met de vlam erop zit)
(goh toch nog wat onthouden van natuurschijkunde :P)
 
en als dat niet lukt draai het zadel eraf en pak een moker maar dan moet je na de tijd wel een nieuwe zadel pen kopen als je niet voorzichtig bent :P
 
 

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 18 apr 2005 22:43

Je hebt toch duidelijk geen bal van je natuurkunde begrepen. Als je die zadelpen warm gaat maken zet die ook uit. Er zit theoretisch gezien wat verschil tussen hoeveel de zadelpen uitzet en hoeveel het frame uitzet, dit komt door de verschillende metalen. Maar als je pech hebt zet net de zadelpen meer uit. En met een brander een fiets gaan bewerken lijkt me geen goed idee.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie