Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Koffie !!!

pino
Forum-lid
Berichten: 3380
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 26 mar 2005 22:52

Op de homepagina van Fiets staat dat koffie geen goed idee is. Dit in het kader van een Amerikaanse bekerhouder.
Als er iets is dat ik mis bij de verschillende toertochten in veld of weg, dan is het wel een goed bakkie pleur op de stops. En dan wil ik er nog wel voor betalen ook.
Ik ga me maar weer eens orienteren op een goede thermoskan die op de fiets meegevoerd kan worden.
Niet zijken maar reiden !

fietsfanaat
Forum-lid
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 jan 2005 00:03

fietsfanaat 27 mar 2005 14:01

Volgens mij bedoelt Fiets met:

koffie tijdens de MTB tocht is geen goed besluit dat je tijdens het fietsen in het bos geen koffie moet drinken...
be Special, ride a Special

colnagog
Forum-lid
Berichten: 939
Lid geworden op: 09 mar 2005 17:21

colnagog 27 mar 2005 14:40

Quoten: Origineel geplaatst door FietsFanaat op 27 Maart 2005

Volgens mij bedoelt Fiets met:koffie tijdens de MTB tocht is geen goed besluit dat je tijdens het fietsen in het bos geen koffie moet drinken...

Maar moet je nu wel of niet koffie drinken?
Wie het laatst lacht is traag van begrip.......

fitseflitser
Forum-lid
Berichten: 690
Lid geworden op: 21 dec 2004 19:14

fitseflitser 27 mar 2005 15:00

nou, het lijkt me niet handig. Moet om het half uur achter een struik als ik koffie drink....
I want to ride my bicycle, I want to ride it where I like.. (Queen)

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 27 mar 2005 15:37

Quoten: Origineel geplaatst door fitseflitser op 27 Maart 2005

nou, het lijkt me niet handig. Moet om het half uur achter een struik als ik koffie drink....

Yep same for me, loop echt gelijk door, bovendien kan mn maag er ook niet zo erg goed tegen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

_pfw_
Forum-lid
Berichten: 1164
Lid geworden op: 01 aug 2004 16:18

_pfw_ 27 mar 2005 16:00

Een lekker bakje koffie tussendoor kan echt lekker zijn, vooral als het weer niet echt meezit.
Afgelopen LBL was het echt kutweer, in Bastogne was koffie te krijgen bij de tussenstop, was echt heerlijk. Overigens ben ik onderweg wel 10x gestopt om te pissen, achteraf veel te veel gedronken.
 

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 29 mar 2005 17:37

Sinds een week of twee terug heb ik koffie afgezworen. Het gebeurde me te vaak dat ik na een of twee bakken koffie ineens heel erg misselijk werd. Dan was ik de rest van de dag geen cent meer waard.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 29 mar 2005 19:01

25 kopjes koffie is doping. Hier zit namelijk net zoveel cafeine in als de grens van het maximum aantal volgens de UCI dopingsregelementen.
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

diamant
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mar 2005 21:12

diamant 29 mar 2005 19:30

Ik was van mening dat caffeine voorig jaar van de lijst was gegaan.

coulthard
Forum-lid
Berichten: 803
Lid geworden op: 07 okt 2004 17:41

coulthard 29 mar 2005 20:00

Quoten: Origineel geplaatst door diamant op 29 Maart 2005


Ik was van mening dat caffeine voorig jaar van de lijst was gegaan.


Dat zou zomaar kunnen, ik ken ze niet helemaal uit mijn hoofd, weet alleen dat in de tour van vorig jaar een renner huis was gestuurd met een te hoog cafeine gehalte en dat hij vertelde at hij 26 kopjes koffie had gedronken. De naam schiet me even niet te binnen.
Iemand?
Trainen met je hoofd
Fietsen met je hart
Afzien met je ziel

erikvd
Forum-lid
Berichten: 237
Lid geworden op: 11 aug 2004 04:12

erikvd 29 mar 2005 20:25

26!?

veeteetje
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 16 mar 2005 14:35

veeteetje 30 mar 2005 12:23

Quoten: Origineel geplaatst door diamant op 29 Maart 2005


Ik was van mening dat caffeine voorig jaar van de lijst was gegaan.


Dat klopt zie onder:
Cafeïne en pseudo-efedrine van dopinglijst per 1 januari 2004
(26-09-2003)
Het Wereld Anti-Doping Agentschap (WADA) heeft besloten om cafeïne en pseudo-efedrine per 1 januari aanstaande van de dopinglijst te halen. Dit is een direct gevolg van de nieuwe wind die door de dopingwereld waait en hopelijk een voorbode van meer gunstige ontwikkelingen.
Cafeïne en pseudo-efedrine, allebei behorend tot de groep stimulantia, maken reeds van oudsher deel uit van de lijst van verboden stoffen en methoden. Beide stoffen hebben een stimulerende werking, maar strikt genomen horen ze niet thuis op een dopinglijst. Het WADA heeft dit bekend gemaakt door middel van een persbericht. De volledige nieuwe dopinglijst wordt volgende week openbaar. Cafeïne stimuleert het centraal zenuwstelsel en beïnvloedt op die manier diverse lichamelijke functies. Het is bewezen dat cafeïne het vermoeidheidsgevoel kan verminderen, de concentratie kan verhogen, de reactietijd kan verkorten, de spierkracht kan versterken en de energievoorraden in het bloed kan vergroten. Met andere woorden: cafeïne verbetert op allerlei manieren de sportprestatie. Maar om deze effecten te verkrijgen, is reeds een kleine hoeveelheid cafeïne voldoende. Bij deze hoeveelheden is cafeïnegebruik ongevaarlijk, en juist de combinatie van prestatieverbetering en gezondheidsschade maakt een stof echt tot een dopinggeduide stof. Bij grotere hoeveelheden begint cafeïne wel de gezondheid negatief te beïnvloeden, maar bij die doseringen draait het effect op de sportprestatie juist om en werkt het negatief. Het WADA erkent dit, en stelt bovendien dat het gebruik van cafeïne dusdanig ingeburgerd is in de huidige maatschappij (het zit in koffie, thee, chocolade en frisdranken), dat het onpraktisch is om het verbod te handhaven. Dit betekent overigens niet dat sporters die recentelijk bestraft zijn door het gebruik van cafeïne, zoals Laetitia Vriesde, nu alsnog vrijuit gaan. Op dit moment staat cafeïne nog steeds op de dopinglijst en dit zal tot en met 31 december 2003 het geval zijn.Pseudo-efedrine behoort tot de groep sympathicomimetica, net als efedrine, fenylefrine en synefrine. Ook deze stoffen stimuleren het centraal zenuwstelsel, maar over de vraag of zij ook in de sport een prestatieverhogend effect hebben, is in de loop der jaren veel twijfel ontstaan. Fenylefrine en synefrine zijn vorig jaar reeds van de dopinglijst afgehaald, en ook over pseudo-efedrine bestaan op dit moment dusdanige twijfels dat het verbieden ervan als niet noodzakelijk wordt gezien. Hierbij wordt ook meegewogen dat pseudo-efedrine in vele landen (overigens niet in Nederland) als medicijn tegen verkoudheden wordt gebruikt. Het WADA stelt hiernaast dat hoewel er ook over efedrine twijfels bestaan of het wel echt prestatieverhogend kan werken, het in ieder geval duidelijk is dat efedrine samen met cafeïne zowel de kortdurende als de langer durende sportprestatie kan verbeteren en daarom als doping zal worden blijven beschouwd. Overigens heeft een recente studie gevonden dat efedrine wel degelijk op zichzelf de spierkracht kan verhogen en is al langer bekend dat efedrine een probaat middel is om af te vallen (met de nodige color=#0000ffbijwerkingen, dat wel), wat voor sommige sporten ook als prestatieverhogend kan worden gezien.De veranderingen gaan in per 1 januari aanstaande. Het is de verwachting dat vrijwel alle sportbonden de nieuwe WADA dopinglijst vanaf die datum ook zullen toepassen bij de door hen uitgevoerde dopingcontroles. In hetzelfde persbericht waarin het WADA aankondigde om cafeïne en pseudo-efedrine van de dopinglijst te halen, werd namelijk ook vermeld dat reeds 62 internationale sportbonden en 81 landen de nieuwe anti-doping code, met daaraan vastgekoppeld de door WADA vastgestelde dopinglijst, hebben ondertekend dan wel overgenomen. Dit is de eerste keer dat het WADA verantwoordelijk is voor het vaststellen van de nieuwe dopinglijst; vroeger was dit een taak vanhet Internationaal Olympisch Comité. Het is ook de eerste keer dat er een wereldwijde commentaarronde is geweest op de color=#0000ffvoorstellen van WADA. Het Nederlands Centrum voor Dopingvraagstukken (NeCeDo) juicht deze ontwikkelingen toe, aangezien deze bijdraagt aan een helderder en (dus) doeltreffender anti-dopingbeleid.Naar de mening van het NeCeDo is het een goede zaak dat cafeïne en pseudo-efedrine van de dopinglijst gaan daar bij voorkeur alleen stoffen op de dopinglijst staan die én prestatiebevorderend én schadelijk voor de gezondheid zijn.

Plaats reactie