Over de wielersport en zijn beoefenaars.

FIETSBOEKEN ! voor de verzamelaar. TIPS?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27569
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 jan 2007 10:25

Kroonjaar vond ik tegenvallen. Gewoon niet echt een aansprekend verhaal.
Verder las ik onlangs "De generatie Boonen" van Michel Wuyts, waarin een aantal portretten van renners staan. Erg leuk om te lezen vond ik.

siral
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 25 nov 2005 22:08

siral 09 jan 2007 21:19

Zelfde ervaring hier. Het is wel niet zo geweldig geschreven, maar dat is ook niet zijn vak. IDd een leuk boek.

rtimeepic
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 07 apr 2005 23:53

rtimeepic 10 jan 2007 19:34

Quoten: Origineel geplaatst door vrouwke op 02 Januari 2007


Mijn favoriet is "Alles of niets" van Jan Ullrich. Staan ook hele leuke delen in over zijn jeugd bijvoorbeeld. Deze heb ik ook nog eens in het Duits gelezen....


Das ist dan toch wohl sheun,
ein qhuote:
das Trainer: He du Ulle nimt doch mal diesum vhitaminen. Ulle: Ja die smecken mich gut.
sorry dit is gelul. Maar het blijft een leuk boek ook in het Nederlands. Ik blijf fan van Ulle na het boek.
van een beetje wind is nog niemand kapot gegaan.....

marino
Forum-lid
Berichten: 169
Lid geworden op: 15 apr 2006 22:11

marino 12 jan 2007 21:37

Quoten: Origineel geplaatst door R Time / Epic op 10 Januari 2007



Mijn vader is al jaren lang een echte verzamelaar van met name wielerliteratuur. Sinds ik op kamers woon ivm mijn studie heeft hij mijn slaapkamer omgebouwd tot 'sportkamer' waarin hij al zijn spullen eindelijk netjes kan uitstallen. Heb net een paar boeken op een blaadje geschreven die geloof ik niet bij jou eerste oproep stonden. Misschien zitten er een paar bij waar je wat aan hebt. In ieder geval veel plezier met het lezen van andere, vaak prachtige, wielerverhalen!
Gijs Zandbergen - alleen op kop
Lance Armstrong - It's not about the bike
Charles Ruys - Topcoureurs
Martin Ros - Wielerhelden
Martin Ros - de wonderlijke tour
Jan Cottaar - Gele trui tegen wil en dank
Jan Cottaar - de troostprijs is een gele trui
Tim Krabbé - 43 wielerverhalen
Marije Randewijk - de vergeten tour
Jean Nelissen - In de schaduw van de gele trui
Jan Derksen - Met banddikte
Anke de Vries - Fausto Koppie (jeugdliteratuur)
Willy Voets - Leugens in het peloton
Anima Sana In Corpore Sano

mac94
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 14 aug 2005 10:41

mac94 20 feb 2007 09:28

Quoten: Origineel geplaatst door Pedal Pusher op 20 Februari 2007

Toevallig zag ik dat schrijvers van boeken die ik net gelezen heb ook wielerverhalen hebben geschreven. Het gaat dan om Jan Siebelink (Pijn is genot + Eerlijke mannen op de fiets) en Gert van Oostindie. De bieb hier op Curaçao is niet zo groot dus ik heb ze nog niet zelf kunnen lezen. Misschien dat iemand anders er iets over weet?Het lijkt me trouwens handig als iemand een mooie lijst maakt van de virtuele bibliotheek die in dit topic is besproken.

Pijn is genot is de moeite waard. Het duurde even voordat ik erin kwam, maar daarna snel uitgelezen. Veel over Jan Simons van Sauna Diana.
Se non e vero, e ben trovato.

evers
Forum-lid
Berichten: 1188
Lid geworden op: 21 mar 2006 20:58
Locatie: Eindhoven

evers 21 feb 2007 20:52

Ik ben nu het boek ´mijn verhaal´ van Tom Boonen aan het lezen. Dit boek is echt fantastisch! veel leuker dan de bekende klassiekers. Mede omdat tom geen blad voor zijn mond neemt. aanrader dus!
Train ze!

does
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2005 19:29
Locatie: Amsterdam

does 22 feb 2007 10:42

Ik heb pas geleden het boek "Renner willen worden" gelezen van Karl Vannieuwkerke. Hieronder een korte beschrijving van een verrassend leuk en lekker weglezend boek: ... is het verhaal van de wielerjournalist die op 30-jarige leeftijd beslist om in het peloton te gaan rijden. De persoonlijke uitdaging gekoppeld aan de drang om te weten wat het deelnemen aan wielerwedstrijden echt inhoudt.Het gaat over de bijna onmenselijk harde opofferingen in de voorbereiding, de niet te temmen zenuwen tijdens de eerste wedstrijd, het immense geluk na de eerste uitgereden koers, de drang naar de eerste zege.Wat ik vooral leuk vond om te lezen, was de liefde voor de sport en de twijfel die elke renner heeft of hij wel goed genoeg is voor dat ene grote moment waarop het moet gebeuren. Ik heb het besteld via http://www.eecloonaar.be/nederlands/boe ... boeken.htm 
Nu ga ik verder met de biografie van Marco Pantani...
 

wielerrevue
Forum-lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 07 mei 2006 14:28

wielerrevue 24 feb 2007 11:42

Ik vond persoonlijk de biografie van Marco Pantani geschreven door Matt Rendell zwaar tegenvallen. Te veel onnodige details en irrelevante technische details. Mede hierom las het niet lekker door. Bovendien ging het te weinig over Pantani, over zijn overwinningen, zijn prachtig gereden koersen en zijn fantastische klimmerskwaliteiten. Nee, Rendell heeft het het grootste gedeelte van het boek over dopingcontroles, hematocrietwaardes en de psychische problemen van Pantani. Natuurlijk het vermelden waard en zeker noemenswaardig voor de compleetheid van het leven van Pantani, maar niet alleszeggend. Pantani wordt door elk wielerminnend mens herrinert als de held, de fanastische klimmer en markante man. Jammer dus.
Aanrader voor elke wielerliefhebber is natuurlijk "de renner" van Tim Krabbe. Fantastisch geschreven, gevoedt door de liefde van Krabbe voor de wielersport. Boeken als Alles of Niets van Ullrich of de boeken van Kroon, Dekker en Armstrong halen bij lange na niet het niveau van de renner.

mac94
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 14 aug 2005 10:41

mac94 24 feb 2007 22:51

Quoten: Origineel geplaatst door does op 22 Februari 2007


Ik heb pas geleden het boek "Renner willen worden" gelezen van Karl Vannieuwkerke. Hieronder een korte beschrijving van een verrassend leuk en lekker weglezend boek:

Naar aanleiding van deze aanbeveling besteld, vanmorgen binnengekregen, uitgelezen, inderdaad een aanrader.
Se non e vero, e ben trovato.

Livio Livius
Forum-lid HC
Berichten: 5537
Lid geworden op: 06 sep 2006 15:10

Livio Livius 14 jun 2007 20:51

Ben op zoek naar "Beter dan goed. Over genetica en de toekomst van topsport" geschreven door Ivo van Hilvoorde & Bernike Pasveer. Toevallig iemand in het bezit hiervan en wil het kwijt?
What makes the boat go faster?

superb11
Forum-lid
Berichten: 494
Lid geworden op: 10 jan 2006 22:46

superb11 27 dec 2007 18:17

Een tip voor de liefhebbers van fietsboeken. Ik heb vorige week een exemplaar van "De Klassiekers" gescoord bij De Slegte. Prachtig uitgevoerd boek over oude en minder oude klassiekers, van Milan-San Remo tm Ronde van Lombardije. Het boek bevat veel prachtige foto's, waarvan een hoop uit de oude doos.
Kost net geen €20.

Plaats reactie