Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Polar CS200 ervaring?

isamine
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 10 jun 2005 00:17

isamine 14 jun 2005 14:23

Ik was er al bang voor! Wanneer heb jij de bestelling ingezet?
Geheel groen, dus jullie kunnen mij vanalles wijs maken!

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 14 jun 2005 17:48

Net even langsgeweest bij mijn fietsenboer (Aalter, B): hij had de Polar CS200 binnen, maar de versie met kadansmeter was inmiddels al uitverkocht. Zónder kadans had ie er nog 3, waarvan er nu eentje voor mij opzij gelegd is! Prijs zonder kadans: 109€.

Hij wist me wel nog niet te zeggen wat je precies allemaal kan doorsturen naar pc, en hoe gedetailleerd. Dat had hij nog niet kunnen testen, maar had er wel al 90km mee gereden en werkte perfect, ook zónder hartslagband (even het misverstand van eerder deze topic uit de wereld!!).

Mijn vaste mechanieker, die 1km verder ook een fietsenzaak heeft, had ze nog niet. Polar had een levering later deze week beloofd.

Er zouden er nog maar 200 uitgereikt zijn in België !!!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 14 jun 2005 21:04

het probleem is gewoon dat polar veel te vroeg reclame heeft gemaakt voor dit product waardoor iedereen al ging bestellen. Daardoor konden ze nooit genoeg leveren in een keer.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4328
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 14 jun 2005 21:32

Onzin ze hebben de fm verteld dat ze begin april geleverd zouden worden en we leven nu(ik altans) reeds half juni heeft mijn insziens niets met te vroeg reklame maken te maken.

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 14 jun 2005 22:19

jawel. want als ze nu begonnen met reclame maken hadden ze alvast een kleine voorraad kunnen leveren eind deze maand en dan had niemand er zoveel last van.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 14 jun 2005 23:05

Is dat niet een algemeen probleem in de fietsbranche? Veel reclame maken, maar laattijdig leveren of onvoldoende voorraad?

En zou het bij sommige merken (nu niet per se Polar, me dunkt) geen (publiciteits)strategie zijn? En een gebrek aan lef om economische risico's te nemen (bijgevolg steevast minder produceren dan men kan verkopen)??



www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

djvandepol
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2005 18:11

djvandepol 14 jun 2005 23:38

Wellicht wel. Maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat de profs, die het apparaat al langer in gebruik hadden, veel bugs ontdekten waardoor de productie vertraging oploopt.
Denk dus ook dat het een samenhang van verschillende problemen waren/zijn.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 14 jun 2005 23:48

Quote: Origineel geplaatst door DJvandePol op 14 Juni 2005
Wellicht wel. Maar de mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat de profs, die het apparaat al langer in gebruik hadden, veel bugs ontdekten waardoor de productie vertraging oploopt.
Denk dus ook dat het een samenhang van verschillende problemen waren/zijn.



Als dat al zo zou zijn, kon men dat incalculeren. Ik denk overigens dat profs die dit gebruiken (bv. Di Luca in de Giro) dit enkel hebben om promotionele redenen, en niet om iets als een -relatief eenvoudig- fietscomputertje te testen... bij fouten zouden ze zich daar toch maar aan ergeren.


2 ploegmaten van mij gaan binnenkort 3 maand op uitwisseling naar Finland. Die jongens studeren kinesitherapie en schrijven momenteel een thesis over rugklachten bij wielrenners (ze meten daarvoor de spierspanning voor en na een tijdrit: Dav-Lotto, Landbouwkrediet en Rabobank werken mee).
Ze schreven naar Polar met de vraag of ze de Polarfabriek in Finland mochten bezoeken. En kregen antwoord dat dit jammer genoeg niet mogelijk is, want Polar werkt aan enkele nieuwigheden en ze laten dus heel weinig mensen toe tot hun fabriek!!

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

djvandepol
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2005 18:11

djvandepol 15 jun 2005 01:29

Dat incalculeren gebeurd ook wel bij z'n soort project, maar net als met ict project, loopt het vaak toch niet zoals gepland.
En ja dat het om promotie gaat lijkt mij ook duidelijk

Leuke opdracht! Toch leuk dat zoveel ploegen nog mee willen werken en dan ook gelijk weer jammer van polar. Maarja zo gaat het in een sterk concurrende markt he

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 15 jun 2005 02:14

Quote: Origineel geplaatst door DJvandePol op 14 Juni 2005
Leuke opdracht! Toch leuk dat zoveel ploegen nog mee willen werken en dan ook gelijk weer jammer van polar. Maarja zo gaat het in een sterk concurrende markt he



Ze konden het maar vragen hé aan Polar... als je toch in Finland bent.

Op gevaar af van wat off topic te gaan, ja dat thesisonderwerp is de max!! Ze hebben wel 2 befaamde promotoren (oa Jan Olbrecht), dus dat opent al deuren, naast een resem contacten (ze spraken een hoop ploegartsen). Jammer dat ik nu examens heb, k mocht anders mee helpen...
Zo trokken ze naar de tijdrit in de Ronde van België om Davitamon-Lotto-renners te testen. Mattan en Roesems hadden geen tijd, want die wilden voluit gaan. Een vriendelijke Peter Van Petegem wou wel gewillig meehelpen, evenals Preben Van Hecke (supersympa kerel is dat!). Een radiojournalist vroeg aan Van Petegem waarom hij ook nà de tijdrit even op de rollen kroop (was dus om spierspanning nà inspanning te meten); hij antwoordde: "ik doe aan wetenschappelijk onderzoek!!". Lol.

www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

djvandepol
Forum-lid
Berichten: 57
Lid geworden op: 23 feb 2005 18:11

djvandepol 15 jun 2005 16:42

Dat zou zeker geen misplaatste informatie opleveren

Als ik dat verhaal zo hoor, had ik beter een andere opleiding kunnen kiezen. Blijft leuk om zaken te vernemen van zulke sympathieke profrenners.

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 16 jun 2005 20:56

Zo, mijn Polar CS200 (voorlopig zonder kadansmeter) is binnen, geïnstalleerd en aan een eerste test onderworpen.


Hij komt keurig verpakt in een karton boxje ter grootte van een boterhamdoos binnen, heel stijlvol. Daarin zit de nieuwe Polar speedsensor en het stuurhoudertje, met telkens de benodigdheden voor de bevestiging; uiteraard ook het CS200-bakje. Er zit een gebruiksaanwijzing van 68 pagina's in elke taal bij: voor de Belgisch-Nederlandse markt in het Nederlands en Frans. Er zit ook de nieuwe Polar WearLink borstband in.


Installatie:

Dus mijn oude Sigma BC1600 van mijn fiets gehaald en de Polar beginnen monteren. Ik wou hem bevestigen op een Deda Alanera stuur (geïntegreerd stuur-stuurpen), op het stuurpengedeelte.

Vooreerst de installatie van de nieuwe speedsensor. Deze komt met twee types rubbertjes om eronder te klikken, voor scherpere en rondere voorvorken. Prachtig systeempje, ingenieus, en een echte verbetering.
Je moet weten dat op mijn Merckxfiets een Easton-made voorvork zit die zowat de moeilijkste is om er stevig een sensor aan te hangen: zodanig scherp vorkje dat bij het hardere werk zowat elke sensor vroeg of laat scheef slaat.
Maar niets van dat alles bij dit nieuw Polar-mechanisme. Je kan de sensor of met rubbertjes of met plastic strips vastzetten; ik sjorde de stript hard aan. Nog nooit heeft een sensor op die vork zo goed vastgezeten, en er kwam tijdens mijn fietsrit ook geen beweging in (zelfs niet op een kasseistrook).
Installatiegemak en kwaliteit, wat wil je nog meer.

Dan het houdertje: ook mooi te installeren op de stuurpen. Deze keer deed ik het met ruberbandjes. Als ik wil is het houdertje er dus in 10sec weer afgehaald en verplaatst naar een andere fiets. (heb nog maar 1 houdertje, ze zijn nog niet afzonderlijk te bestellen) Door de installatie met de rubbertjes zit het wel niet rotsvast, maar vast genoeg om alle beproevingen op een fiets te doorstaan.


Ingebruikname en bevindingen:

Het grote probleem dat ik dadelijk vaststelde. Het houdertjes ziet er fragiel uit, maar het is toch uit stevige plastic gemaakt hoor. Mààr, het in- en uitklikken (via een kwartsdraai-beweging) verloopt enorm stroef; een andere gebruiker had dit ook, maar niet zo hard als bij mijn exemplaar. Je moet het houdertje vasthouden en dan stevig duwen en draaien.

Positief vond ik alvast dat je na gebruik het display volledig kan uitschakelen, spaart de batterij. In tegenstelling tot Sigma, biedt Polar geen taalkeuze aan op het display; niet erg. Niet vaak gezien bij een fietscomputertje: verlichting mogelijk!!

Ik ben -volgens mijn gewoonte- beginnen werken en installeren zonder in de gebruiksaanwijzing te snuffelen... zeker omdat ik al jaren met een Polar S710 werk, was het behoorlijk eenvoudig: datum en tijd ingesteld, fietsgegevens en persoonlijke gegevens (gewicht, harstlaggegevens, grootte, leeftijd,...).

Automatische start/stop van gegevens werd ingesteld. Vooraleer een tochtje af te werken, keek ik even na met mijn andere fiets of de oudere speedsensor ook werkt op de CS200. Ja dus! Goed, dan vermoed ik dat dit ook voor de kadanssensor geldt, want ik heb er nog zo 2 liggen.

Het display is groot, duidelijk en aangenaam. Navigeren gaat ook gemakkelijk. De vertraging op de snelheidswaarneming is niet merkbaar en korter dan via de S710 (die ik overigens gelijktijdig aan mijn pols deed werken). Tijdens mijn fietstocht van 1u45 heb ik geen enkele keer interferentie gekregen op mijn hartslag- en snelheidsmeting; kan toeval zijn, maar deze keer geen last van gehad. Jammer dat bepaalde gegevens (gemiddelde snelheid, ritafstand) niet tot 2 cijfers na de komma vermeld worden, wat de Sigma wel doet.
Bij het afsluiten worden de gegevens direct opgeslaan: tijdsduur, gemid. en max. snelheid, ritafstand, gem. en max. hartslag, ingestelde hartslaglimieten, tijd in/boven/onder zone, kcal. Je kan tot 7 ritten opslaan.

Aan gegevensoverdracht met de computer heb ik me nog niet gewaagd, maar ik zie dat dit zeer beperkt zal zijn. Er zit geen cd-rommetje met de Polar sofware in; je kan een progje downloaden. Geen grafiekjes, het zal beperkt blijven tot de hierboven vermelde gegevens (eventueel ook gegevens per ronde) met het oog op het aanleggen van een trainingslogboek.


Algemene indruk is dus dat dit een zeer mooi produkt is dat Polar op de markt brengt. De prijs/kwaliteit-verhouding (ik betaalde 109€) vind ik ongemeen goed.

Nu afwachten hoe het toestelletje standhoudt na langer gebruik...




www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Plaats reactie