Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profs versus ligfietser

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 24 sep 2006 01:10

Quote: Origineel geplaatst door wfvn op 23 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 September 2006Hmm, ken je de uitdrukking "<SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: yellow">Kill</SPAN> 'em <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: fuchsia">all</SPAN> and <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: chartreuse">let</SPAN> <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: dodgerblue">God</SPAN> <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: yellow">sort</SPAN> <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: cyan">them</SPAN> <SPAN id=google-navclient-hilite style="COLOR: black; BACKGROUND-COLOR: fuchsia">out</SPAN>"? Coals to Newcastle, my friend. ;)Nope, ken ik niet. Maar goed, niemand is te oud om te leren.Maar ik zou zeggen: bouw lekker door aan je muurtje. Voordat die groot genoeg is.....In de tussentijd 'lig' ik lekker door.



Pas op voor doorligwonden. ;)

duck_man
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 sep 2006 15:00

duck_man 25 sep 2006 15:28

Even wat mis verstanden de wereld uit helpen.
1 ligfietsen zijn duur.
Bij waar. ligfietsen zijn niet goedkoop. Maar race fietsen zijn ook niet echt goedkoop. Voorbeeld. in mijn omgeving zijn een aantal mensen die woon werk verkeer op de fiets rijden. Een aantal hebben een hybride van rond de 500 a 700 euro een aantal mensen een race fiets van 2000 tot 5000 euro en een aantal mensen een ligfiets van 1500 (openfiets) tot 5500 (dichte fiets).
Zou je dit omreken naar km/uur.euro (bij 250 watt) dan is de hybride het goed koopste dan de liggers en dan de race fietsen.
2 Je kan op een ligfiets niet naar de bakker.
Al weer bijna waar. Als ik uit mijn werk kom rij ik wel eens door naar de stad en heb dan geen enkel probleem. Maar ga liever op mijn stads fiets. Op een racefiets in het stads verkeer is trouwens ook geen pretje.
3 Als ligfietsers zo goed zijn waarom rijden er dan niet meer op een ligfiets. Hier is een hele duidelijke reden voor en dat heeft met het wereld duur recort te maken van 1934. Er wa in dat jaar twee renners die een gooi deden naar de snelste tijd. Een op een redelijk normale fiets en een op en ligfiets (Mochet Velocar). De ligfiets had een tijd die veel beter was dan de gewone fiets en werd bereden door een onbekende renner. Toen heeft de UCI besloten dat dit toch echt niet kon en heeft besloten dat de ontwikkeling van de fiets stop gezet werd. Zo ver ik weet is de fietssport hierbij de enge sport waarbij de ontwikkeling word tegen gehouden.
4 Ligfietsen is gevaarlijk.
Zeker niet waar. Ik rij regelmatig tussen de auto's op mijn ligfiets maar voel mij een stuk veiliger dan op mjn hybride. Auto's nemen meer ruimte, omdat ze een ligfietser gevaarlijker vinden.
5 ligfietsen zien er niet uit.
Helemaal waar. Maar wielrenners op een ballen knijper zien ie nou ook nier echt uit.

Ander voordelen zijn al genoemt geen zadelpijn geen last van je rug lekker ontspannen en toch snel.
Absque cessatio nemo progressio.<br>
(Z&#111;nder luiheid geen vooruitgang)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2006 17:30

Quote: Origineel geplaatst door Duck_man op 25 September 2006
Toen heeft de UCI besloten dat dit toch echt niet kon en heeft besloten dat de ontwikkeling van de fiets stop gezet werd. Zo ver ik weet is de fietssport hierbij de enge sport waarbij de ontwikkeling word tegen gehouden.




Dat de UCI regels stelt waaraan een fiets moet voldoen vind ik terecht, omdat anders het karakter van de sport teveel verandert.

Quote:
5 ligfietsen zien er niet uit.
Helemaal waar. Maar wielrenners op een ballen knijper zien ie nou ook nier echt uit.




Oh ik vind een mooie lager racer er niet raar uitzien hoor.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 25 sep 2006 17:44

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 25 September 2006



Dat de UCI regels stelt waaraan een fiets moet voldoen vind ik terecht, omdat anders het karakter van de sport teveel verandert.


Ik kan moeilijk volgen waarom het karakter van de sport teveel zou veranderen. Ik ben geen racefietser, ik volg de wedstrijden ook niet, wellicht dat dat hier de oorzaak is dat ik het niet begrijp maar ben er wel benieuwd naar.
Wat ik wel weet (of denk te weten) is:
Er wordt wel gesteld dat de UCI als kern heeft 'man over machine' Mensen moeten met elkaar gemeten worden niet de machines waarop ze rijden. Kan ik best een beetje inkomen hoewel het ook totaal niet eerlijk is als je een grote zware rijder vergelijkt met een lichte kleine rijder. De laatste heeft een relatief zwaardere fiets te verplaatsen. Ook dat zou je als oneerlijk kunnen beschouwen. Maar goed, zoals ik al zei: ik kan me daar wel aardig in plaatsen.
Maar als je de geschiedenis erbij pakt dan zie je dat 1) een amateur die voor het eerst de tour rijdt en met een ligfiets alle kopstukken (ook profs) eruit rijdt. 2) die amateur krijgt erkenning voor zijn prestaties waarna 3) later die erkenning toch weer wordt ingetrokken; gevestigde records worden ineens nietig verklaard want hoe kan een amateurtje nou de profs eruit rijden, dat kan toch niet en dat mag toch niet?
Je ziet hier dus het probleem dat de fiets blijkbaar veel uitmaakt. Een lekkere concurrentie is dat dan dus niet meer. Maar dan vraag ik me wel af waarom de UCI niet een extra klasse heeft ingevoerd. Was dat gebeurd, dan denk ik dat de wereld qua fietsen er toch flink anders uitgezien had. Die éne beslissing om ligfietsen niet meer toe te laten heeft vele gevolgen gehad. De ligfiets was niet interessant meer omdat er geen wedstrijden mee gereden mochten worden. De hele ligfietswereld heeft toen ook een flinke tijd op z'n gat gelegen (of bijna op z'n gat). Nog altijd wil de UCI niets van ligfietsen weten. Wel zijn er inmiddels steeds meer wedstrijden met ligfietsen en langzamerhand wint de ligfiets aan populariteit. Maar goed, iedereen moet zelf weten welke vervoermiddel hij/zij kiest en dus ook welke fiets indien er voor de fiets gekozen wordt.
Voor iets uitgebreidere uitleg over de geschiedenis:
http://users.pandora.be/wimwendie/ligfi ... fiets.html

fransz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2006 01:52

fransz 25 sep 2006 21:19

Ik denk dat, als het schemert, je als ligfietser wel minder goed zichtbaar bent voor de overige weggebruikers, zeker als je een lage racer hebt.
 
En over prijzen. Tja ik ben nu ook al zo'n dikke 2500 euro kwijt voor mijn fiets, en er kan nog steeds aan verbeterd worden. Een snelle ligfiets (zephyr lage racer, of een standaard low racer van M5 zit daar ver onder).
Dus wat is duur.

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 25 sep 2006 21:34

Quoten: Origineel geplaatst door fransz op 25 September 2006


Ik denk dat, als het schemert, je als ligfietser wel minder goed zichtbaar bent voor de overige weggebruikers, zeker als je een lage racer hebt.
 
En over prijzen. Tja ik ben nu ook al zo'n dikke 2500 euro kwijt voor mijn fiets, en er kan nog steeds aan verbeterd worden. Een snelle ligfiets (zephyr lage racer, of een standaard low racer van M5 zit daar ver onder).
Dus wat is duur.


Tja, de zichtbaarheid wordt natuurlijk minder naarmate de hoeveelheid 'daglicht' minder wordt. En tja, dan kan een normale fietser ook beter opvallen. Maar het is gewoon zaak om goede verlichting te voeren.... zowel als ligfietsers als normale fietser. Als je dat doet, maakt de zichtbaarheid maar bar weinig uit.
Ik durf best te beweren dat ik in het donker beter zichtbaar ben dan de meeste 'normale' fietsers. Als je ziet hoeveel fietsers zonder licht rondrijden....
En wat betreft duur..... Prijs is relatief. Een auto van 20000 euro vinden veel mensen doodnormaal maar een fiets mag vaak niet meer kosten dan 1000 euro.De laatste 'bukfiets' die ik had was pas duur. Nieuw was hij 1700 gulden dus 800 euro. Dat ding heeft 5 jaar bijna alleen maar stil gestaan. Dát is duur. Ik heb nu een fiets die me veel meer gekost heeft maar veel minder duur is. Die heeft al een veelvoud aan kilometers gereden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2006 21:38

wfvn, het leuke van wielrennen is dat een wielrenner op een traditionele racefiets een dusdanig grote slipstream geeft dat er zoiets kan bestaan als een peloton, ploegenspel etc.

Met een ligfiets is dat veel minder, dus een ligfietswedstrijd is weinig meer dan een lang lint eenlingen. Geen zak aan om naar te kijken.

Tijdritten enzo zou je dan wel op ligfietsen kunnen doen, maar het is nou eenmaal makkelijker en meer voor de hand liggend om dat ook gewoon op fietsen te doen die in ieder geval een beetje lijken op gewone racefietsen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 25 sep 2006 21:52

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 25 September 2006

wfvn, het leuke van wielrennen is dat een wielrenner op een traditionele racefiets een dusdanig grote slipstream geeft dat er zoiets kan bestaan als een peloton, ploegenspel etc.Met een ligfiets is dat veel minder, dus een ligfietswedstrijd is weinig meer dan een lang lint eenlingen. Geen zak aan om naar te kijken.Tijdritten enzo zou je dan wel op ligfietsen kunnen doen, maar het is nou eenmaal makkelijker en meer voor de hand liggend om dat ook gewoon op fietsen te doen die in ieder geval een beetje lijken op gewone racefietsen.


Okee, ik snap het. Ploegenspel (wisselend op kop rijden) kan natuurlijk ook interessant zijn. Echter kan dat met ligfietsen ook (gewone ligfietsen that is want met de gestroomlijnde gevallen (velomobielen) gaat dat veel minder goed). En als je het hebt over 'traditionele' fietsen; ook wat mij betreft niets mis mee (ik mag ook graag oldtimer auto's op de weg zien) maar dat verklaart niet waarom er geen extra klasse zou kunnen zijn voor 'vooruitstrevende' fietsen zoals ligfietsen. De UCI lijkt er maar niet aan te willen.
Ik blijf het waardeloos/kinderachtig vinden van de UCI (hoewel ik zelf geen wedstrijden zal rijden) maar je commentaar bevat wel een paar elementen die de lol van 'bukkers' boven ligfietsen een beetje verduidelijkt.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 sep 2006 21:57

Ach, het feit dat bukfietswielrennen zoveel groter is zorgt er natuurlijk ook voor dat jongeren 'gewoon' gaan wielrennen en niet gaan ligfietsen, waardoor ligfietsen 'alternatief' blijft. Om uit die cirkel te komen lijkt mij heel lastig.
En zou de UCI een extra ligfietsklasse in het leven roepen dan zou dat voorlopig veel minder status hebben omdat de beste renners dan wrs toch kiezen voor het 'echte' wielrennen.

Want ik blijf bij het idee dat de kijkwaarde (en dus commerciele mogelijkheden) van ligfietsen (bijna) nooit hoger, en meestal lager zal zijn dan van bukfietswielrennen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie