Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profs versus ligfietser

daveke
Forum-lid
Berichten: 1249
Lid geworden op: 18 jan 2006 08:50

daveke 14 sep 2006 23:56

PS: En daarnaast vind ik het (een persoonlijke mening dus) er echt totaal niet uit zien! Het gaat natuurlijk om het fietsen maar ik probeer er op de fiets ook altijd goed uit te zien met matchend pakje, helm, brilletje schoenen en sokjes. En als ik dan zon ligfietser in zo'n snelle frikandel zie vraag ik me toch wel eens af waarom die zichzelf zo voor lul zet..

maar goed, mijn mening, en verschillen in meningen moeten er zijn om discussies gaande te houden! even goede vrienden hoor.. want ik heb nog altijd meer respect voor mensen die iets aan sport doen dan mensen die niets aan sport doen :D
Science of Performance!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 15 sep 2006 02:27

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 14 September 2006

PS: En daarnaast vind ik het (een persoonlijke mening dus) er echt totaal niet uit zien! Het gaat natuurlijk om het fietsen maar ik probeer er op de fiets ook altijd goed uit te zien met matchend pakje, helm, brilletje schoenen en sokjes. En als ik dan zon ligfietser in zo'n snelle frikandel zie vraag ik me toch wel eens af waarom die zichzelf zo voor lul zet.. maar goed, mijn mening, en verschillen in meningen moeten er zijn om discussies gaande te houden! even goede vrienden hoor.. want ik heb nog altijd meer respect voor mensen die iets aan sport doen dan mensen die niets aan sport doen :D


Ach,
 
een beetje wielrenner in zijn lycra wordt ook nagewezen alsware het een verloren gegane rockicoon uit het vorig milennium. Echt sjiek ziet dat er ook niet uit. En wat zou het, als het maar lekker fietst! Zelfde ook voor een ligger.
Grts,
 
Dries-fietst het liefst ook in passende kledij-Baron

fransz
Forum-lid
Berichten: 56
Lid geworden op: 13 aug 2006 01:52

fransz 15 sep 2006 04:43

Wat jaren geleden een 28/20 van M5 gehad, een ideale fiets waar je zo op weg bent. Het onderstuur was wat wennen. Het grootste nadeel was dat er slecht aan 20" bandjes te komen was, en als je ze al kon vinden waren ze duur.
Daarna overgestapt op een chalenge Hurri, De slechtste overstap die ik kon doen. Niet aangenaam met het klapstuur dat je niet vast kon zetten (kan nu wel), korte wiel-basis, dus erg zenuwachtig. En ook weer kleine wielen, dus dure banden die ook niet overal te krijgen zijn.
Tussendoor gereden op race(traithlons) en mtb.
Voor lange stukken zou ik zeker een ligfiets terug kopen, zeker als dat buiten de stad was. Wel ben ik van mening dat je snelheid wel iets hoger ligt, maar dat je niet als je amper 34 km/uur op een race fiets haalt je ineen 45 km/uur op een ligfiets kunt rijden.
Ben je het gewend dan rijdt het minder vermoeiend en relaxter. Die natte rug is echt een groot nadeel. 

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 22 sep 2006 21:59

Quoten: Origineel geplaatst door Daveke op 14 September 2006

PS: En daarnaast vind ik het (een persoonlijke mening dus) er echt totaal niet uit zien! Het gaat natuurlijk om het fietsen maar ik probeer er op de fiets ook altijd goed uit te zien met matchend pakje, helm, brilletje schoenen en sokjes. En als ik dan zon ligfietser in zo'n snelle frikandel zie vraag ik me toch wel eens af waarom die zichzelf zo voor lul zet.. maar goed, mijn mening, en verschillen in meningen moeten er zijn om discussies gaande te houden! even goede vrienden hoor.. want ik heb nog altijd meer respect voor mensen die iets aan sport doen dan mensen die niets aan sport doen :D


Prachtig  Voor lul zetten....
Voor lul staan zit tussen de oortjes en niet in een apparaat/uiterlijk/kleding of wat dan ook. Bij mij zit het tussen de oortjes dat iemand op een bukfiets, uitgedost in zo'n (bijvoorbeeld) Rabobankpakje en met 'bobbelbroek' voor lul rijdt, zeker met het gangetje van vaak nog geen 30 km/h hier in de buurt.
Vindt iemand dat ik voor lul rijd in m'n 'sigaar'? So what. Ik weet waarom ik dat ding gebruik. Hij is snel, hij is droog, hij is warm, hij is comfortabel, hij is stabiel. Ik rijd nog door wanneer een bukker drijfnat wordt of zich kapot zweet in z'n regenpak. Ik kan stabiel doorrijden op ijzel en sneeuw en mag legaal de gestrooide en geveegde rijbaan gebruiken terwijl de bukker zich door de dikke sneeuw op het fietspad moet ploeteren. Bij gladheid blijf ik op m'n 3 wielen overeind terwijl de bukker uit moet kijken niet omver te glijden. Bij forse wind tegen heb ik pas in de gaten dat het hard waait als ik zie dat mijn snelheidsverschil ten opzichte van de bukkers groter is dan normaal en ik met 30 km/h vooruit komt terwijl een bukker moet ploeteren voor nog geen 20 km/h. Op de bestemming aangekomen stap ik uit m'n fiets en doe hem dicht. Klaar. Bij regen mag een normale fietser zich eerst nog uit het regenpak hijsen. Lange tochten rijden? 150 kilometer fietsen en alsnog fris aankomen terwijl ik op een bukker na 5 kilometer al last van m'n r**t heb. Om nog maar niet te spreken over meer kilometers fietsen. Laat mij maar lekker voor lul staan/rijden. Ik weet beter.
Wat betreft racefietsen/bukfietsen. Ik vind ze onaangenaam. Toch kan ik me best indenken dat mensen die dingen willen blijven gebruiken. In de stad zijn ze soms toch wel praktischer. Als je in een club wilt rijden is een racefiets toch echt handiger want onder de ligfietsers heb je dat veel minder. En met een 'raketfiets' (beter: velomobiel) is in clubs rijden minder gezellig. Ik vraag me serieus af hoe de fietswereld eruit gezien had als de UCI niet van die vreemde regels had gesteld. Wellicht dat er dan ijverig gekoerst werd met ligfietsen.
Maar goed, laten we er geen strijd van maken. We zijn allemaal goed bezig: de enige brandstof die we gebruiken is de voeding die we naar binnen werken. We hebben allemaal geen schadelijke uitstoot en zijn allemaal actief bezig met onze conditie en gezondheid. De enige strijd die ik wel wil aangaan is gewoon lekker op de weg. Helaas tref ik hier in de omgeving slechts zelden een geduchte tegenstander (zelfs heuvelop vanuit stilstand!! terwijl ik een bak heb die 45 kg weegt) maar sóms mag ik me ook het snot voor ogen rijden.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 sep 2006 22:11

Quote: Origineel geplaatst door wfvn op 22 September 2006
Voor lul staan zit tussen de oortjes en niet in een apparaat/uiterlijk/kleding of wat dan ook. Bij mij zit het tussen de oortjes dat iemand op een bukfiets, uitgedost in zo'n (bijvoorbeeld) Rabobankpakje en met 'bobbelbroek' voor lul rijdt, zeker met het gangetje van vaak nog geen 30 km/h hier in de buurt.


Misschien reed hij wel zo langzaam omdat hij bezig was met een D1-training, en probeerde hij je niet bij te houden omdat hij gewoon een doelgerichte, gedisciplineerde sporter is en geen mannetjesputter die dwangmatig constant iedereen eraf moet rijden om maar te bewijzen dat hij de beste is
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 22 sep 2006 22:24

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 22 September 2006

Misschien reed hij wel zo langzaam omdat hij bezig was met een D1-training, en probeerde hij je niet bij te houden omdat hij gewoon een doelgerichte, gedisciplineerde sporter is en geen mannetjesputter die dwangmatig constant iedereen eraf moet rijden om maar te bewijzen dat hij de beste is


Wat krijg ik dat toch wonderbaarlijk vaak als excuus te horen
Inmiddels heb ik het zó vaak gehoord dat ik meer de indruk heb dat dat onzin is want ik tref ze vast niet allemaal (op een stuk of 5 na in een paar jaar tijd) toevallig bij zo'n training tref.
Ik heb de indruk dat in andere streken wel harder wordt gereden maar hier (Zwolle) heb ik echt maar een paar keer een geduchte tegenstander gehad waarbij ik me slechts één keer bijna het snot voor ogen heb gereden omdat de 'tegenstander' gewoon écht van beesten wist.
Ik weet weinig van trainen maar als het gros hier onder de 25 km/h rijdt....... En 'alles en iedereen eruit willen rijden' zit absoluut in m'n aard maar daarvan is geen sprake als ik met een rustig tempo van 30 km/h ze zonder problemen voorbij steek. Ja, rustig tempo wat gewoon lekker doortrappen is en dus absoluut géén 'beesten'. De ellende is dat ik maar zelden de kans krijg om te laten zien 'dat ik de beste ben'. Ik zet het bewust tussen aanhalingstekens want het heeft niet echt te maken met 'de beste zijn' want als ik flink door moet stampen en een racefietser even hard rijdt en zich ongeveer evenveel moet inspannen kan ik maar één ding concluderen: de racefietser is BETER/STERKER/'SNELLER'. Ik ben 'mechanisch' in het voordeel, dat is puur compensatie voor m'n lichamelijke (niet slechte) conditie (maar anderen zijn beter, zéker bukkers die mij bij kunnen benen of zelfs te snel af zijn).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 sep 2006 22:28

Ik zei toch ook niet dat jíj zo'n mannetjesputter was

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat iemand voorbij rijden nog niet direct betekent dat je hebt 'gewonnen', omdat er in de meeste gevallen ook totaal geen sprake is van een wedstrijdje

En idd, als je op een ligfiets lekker rustig rijdt ga je gauw 30, maar op de racefiets toch snel 10 langzamer.

Wat voor ligger heb je trouwens?
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 23 sep 2006 00:15

Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 22 September 2006



Ik zei toch ook niet dat jíj zo'n mannetjesputter was
Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat iemand voorbij rijden nog niet direct betekent dat je hebt 'gewonnen', omdat er in de meeste gevallen ook totaal geen sprake is van een wedstrijdje En idd, als je op een ligfiets lekker rustig rijdt ga je gauw 30, maar op de racefiets toch snel 10 langzamer.Wat voor ligger heb je trouwens?



Ik heb je dus verkeerd begrepen maar we zitten dus op één lijn. (Dat neemt niet weg dat het een smoes is over die 'D1 training'
Maar wat voor fiets ik rijd? Ik rijd 2 modellen waarvan voornamelijk de Versatile van Flevobike. Niet het snelste model maar wel heerlijk comfortabel. Daarnaast nog een 'normale' ligfiets: Fujin van Challenge.

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 23 sep 2006 20:01

Iedereen met een ligfiets zou standrechtelijk ge-executeerd moeten worden, samen met de Talibaan, vegetariers, sandalendragers, kruidendokters en lieden met een baard. Ik begin alvast met het metselen van een muur die lang genoeg is om ze allemaal tegenaan te zetten. Als iemand bakstenen en/of cement over heeft hoor ik het graag.

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 23 sep 2006 20:34

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 September 2006

Iedereen met een ligfiets zou standrechtelijk ge-executeerd moeten worden, samen met de Talibaan, vegetariers, sandalendragers, kruidendokters en lieden met een baard. Ik begin alvast met het metselen van een muur die lang genoeg is om ze allemaal tegenaan te zetten. Als iemand bakstenen en/of cement over heeft hoor ik het graag.

Je hebt een engels spreekwoord niet helemaal goed onthouden. Het is "if you can't beat them, join them" en niet "if you can't beat them, kill them"

schmo
Forum-lid
Berichten: 736
Lid geworden op: 12 feb 2005 12:47

schmo 23 sep 2006 23:39

Quote: Origineel geplaatst door wfvn op 23 September 2006
Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 September 2006Iedereen met een ligfiets zou standrechtelijk ge-executeerd moeten worden, samen met de Talibaan, vegetariers, sandalendragers, kruidendokters en lieden met een baard. Ik begin alvast met het metselen van een muur die lang genoeg is om ze allemaal tegenaan te zetten. Als iemand bakstenen en/of cement over heeft hoor ik het graag.Je hebt een engels spreekwoord niet helemaal goed onthouden. Het is "if you can't beat them, join them" en niet "if you can't beat them, kill them"



Hmm, ken je de uitdrukking "Kill 'em all and let God sort them out"? Coals to Newcastle, my friend. ;)

wfvn
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 sep 2006 21:44

wfvn 24 sep 2006 00:21

Quoten: Origineel geplaatst door schmo op 23 September 2006

Hmm, ken je de uitdrukking "Kill 'em all and let God sort them out"? Coals to Newcastle, my friend. ;)


Nope, ken ik niet. Maar goed, niemand is te oud om te leren.
Maar ik zou zeggen: bouw lekker door aan je muurtje. Voordat die groot genoeg is.....
In de tussentijd 'lig' ik lekker door.

Plaats reactie