Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Profs versus ligfietser

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 25 jun 2005 18:17

Quoten: Origineel geplaatst door baron062 op 25 Juni 2005



Quoten: Origineel geplaatst door Lowracer op 25 Juni 2005

Ikzelf had in gedachten nog een carbon voorvork en stoeltje, maar dan zit ik met de fiets hoogstens op een kilo of 11.5, terwijl die tica op 8.7 uitkomt..  Scheelt toch nog steeds een hoop!  Ach.. dromen mag hé? :-)



Maar er is nog een groot verschil tussen gemeten kiloos (= uw M5) en opgegeven kiloos (de Tica). Die 8.7 kg red je ook niet met 105 groep, hiervoor moet je minimaal 5000 euro voor neertellen. Ik schat dat de Tica met identieke afmontage hoogstens 1 kg lichter is... De heren ligfietsenfabrikanten zijn altijd erg optimistisch met de gewichten...

Heb je gelijk in, met een 105 groep red ik het niet.  Heb daarstraks ff gebeld naar m5, voor een prijsklasse van het tica-frame, het zou rond 1600-1700 € kosten.  En al puur ik er niet zoveel verschil uit, een voor en achtervork in carbon oogt natuurlijk weer mooier. :-) 

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 25 jun 2005 18:19

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 25 Juni 2005

een ligfiets wordt vooral bestempeld voor luie fietsers (dit is onterecht)

Vind ik ook een dom argument..  Als je met minder moeite sneller gaat, ben je niet lui, maar slim!

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 25 jun 2005 18:27

Quoten: Origineel geplaatst door Lowracer op 25 Juni 2005

En al puur ik er niet zoveel verschil uit, een voor en achtervork in carbon oogt natuurlijk weer mooier. :-) 

Das duidelijk, vooral dat basic titanium is erg sjiek, en dat gecombineerd met die carbon voor- en achtervork?

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 jun 2005 18:56

Quoten: Origineel geplaatst door Lowracer op 25 Juni 2005

Vind ik ook een dom argument..  Als je met minder moeite sneller gaat, ben je niet lui, maar slim!


Je moet een ligfiets niet gebruiken om met minder moeite sneller te gaan, je moet m gebruiken om met dezelfde moeite véél sneller te gaan
(brommertjes en autootjes pesten enzo)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

chief
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2005 03:36

chief 25 jun 2005 20:22

 nbekend maakt onbemind, dat is zeker het geval bij ligfietsen. Om het grootste voordeel van een normale (geen race-) ligfiets te noemen: het comfort. Op dit forum is een hele groep van onderwerpen gewijd aan fysieke klachten: last van de polsen, rug, nek, bulten op intieme plaatsen, het comfort van zadels. Als ik een half uur naar de uni rijd op mijn racefiets, kom ik er kreupel vanaf. Als ik de ligger pak, kan ik 3 uur achter elkaar fietsen en daarna nog een partijtje gaan voetballen. Mijn persoonlijke voorkeur is dan dat ik de ligger pak, met rare blikken van mede-weggebruikers op de koop toe.
wat er verder nog te tunen valt aan je fiets lowracer? ligt eraan hoeveel geld je nog hebt. 4 maanden wachten op een wiel is inderdaad aan de lange kant. Maar als je hem eenmaal hebt, heb je ook iets moois te pakken en bovendien zullen ze niet snel in waarde dalen. Persoonlijk vind ik de carbon lr wat te grof en de TiCa erg mooi, aan de andere kant geef ik liever geld uit aan het upgraden van mijn andere fietsen dan aan 1 superdeluxe model. Ik zag dat je ook nog een Baron had? Voor erbij? En wat die nieuwe Baronnen betreft: het is mooi dat ze zo licht zijn maar het mooiste model vind ik nog altijd de oude Baron xlow (en de Cobra en de Challenge NME).

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 26 jun 2005 01:01

Quoten: Origineel geplaatst door Chief op 25 Juni 2005


 nbekend maakt onbemind, dat is zeker het geval bij ligfietsen. Om het grootste voordeel van een normale (geen race-) ligfiets te noemen: het comfort. Op dit forum is een hele groep van onderwerpen gewijd aan fysieke klachten: last van de polsen, rug, nek, bulten op intieme plaatsen, het comfort van zadels. Als ik een half uur naar de uni rijd op mijn racefiets, kom ik er kreupel vanaf. Als ik de ligger pak, kan ik 3 uur achter elkaar fietsen en daarna nog een partijtje gaan voetballen. Mijn persoonlijke voorkeur is dan dat ik de ligger pak, met rare blikken van mede-weggebruikers op de koop toe.
wat er verder nog te tunen valt aan je fiets lowracer? ligt eraan hoeveel geld je nog hebt. 4 maanden wachten op een wiel is inderdaad aan de lange kant. Maar als je hem eenmaal hebt, heb je ook iets moois te pakken en bovendien zullen ze niet snel in waarde dalen. Persoonlijk vind ik de carbon lr wat te grof en de TiCa erg mooi, aan de andere kant geef ik liever geld uit aan het upgraden van mijn andere fietsen dan aan 1 superdeluxe model. Ik zag dat je ook nog een Baron had? Voor erbij? En wat die nieuwe Baronnen betreft: het is mooi dat ze zo licht zijn maar het mooiste model vind ik nog altijd de oude Baron xlow (en de Cobra en de Challenge NME).


Het mooiste model vind ik de Tica, gevolgd door de Cobrabike Lowracer, Baron x-low (oudere versie).  En de vraag was wat jij zoal al aan je Baron hebt gedaan, en wat je nog van plan bent te doen.   Ik heb het voordeel nog thuis te wonen bij m'n ouders.  Ik geef thuis wat af (375 €/maand), en heb momenteel het geld om een Tica-frame te kopen, maar dan moet ik wel 'af' van het oude.   Helaas vinden m'n ouders dat het genoeg is geweest, want zo kan je natuurlijk blijven kopen.  Al vind ik het net leuk je fietsje stelselmatig uit te bouwen, wie niet? :-).  Wat je zegt over dat partijtje voetbal, ik heb zonet nog 2.5 uur gevoetbald, en ervoor zo'n 55 km gaan trainen met de fiets.  Niet bijster veel, maar goed, het ging lekker:)

chief
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 mei 2005 03:36

chief 26 jun 2005 14:28

Lowracer, op het programma van de zomer staat het tunen van een oude koga-miyata racefiets, vooralsnog ben ik aan het uitzoeken wat ik er op wil, voor een redelijke prijs. Er is hier ook een forumlid dat een racefiets heel leuk heeft omgebouwd, dat zal je wel gezien hebben.
Wat mijn Baron betreft ben ik voorstander van het motto: hoe minder hoe beter: xtra smal v-stuur, carbon stoel, 1 voorblad (ja, daar kom je ook Zuid-Limburg mee door, Ceutenberg en Cauberg laat ik links liggen), 1 rem (magura Clara), zelfgespaakte wielset: XT schijf voornaaf, blauw geanodiseerde velgen en zwarte spaken, en waarschijnlijk binnenkort een andere kleur van het frame. Moet alleen nog het het balhoofd vervangen, naaldlagers erin. stroomlijnpuntje heb ik ook maar trainen komt er gewoon niet van ivm studie, dus misschien gaat die binnenkort weg.
Oja en een bel, die is onmisbaar op een snelle ligfiets. Ik vind roepen altijd zo onbeschoft. Was ik laatst op mijn gemak aan het fietsen op studentenfiets, hoor ik opeens een keihard HEEE achter me, waarna ik ingehaald werd door een heer op een racefiets. Ik heb liever dat ze dan roepen pardon oid of helemaal ideaal is een belletje, alleen dat is niet gebruikelijk op een racefiets geloof ik.

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 26 jun 2005 22:40

Quoten: Origineel geplaatst door Chief op 26 Juni 2005


Lowracer, op het programma van de zomer staat het tunen van een oude koga-miyata racefiets, vooralsnog ben ik aan het uitzoeken wat ik er op wil, voor een redelijke prijs. Er is hier ook een forumlid dat een racefiets heel leuk heeft omgebouwd, dat zal je wel gezien hebben.
Wat mijn Baron betreft ben ik voorstander van het motto: hoe minder hoe beter: xtra smal v-stuur, carbon stoel, 1 voorblad (ja, daar kom je ook Zuid-Limburg mee door, Ceutenberg en Cauberg laat ik links liggen), 1 rem (magura Clara), zelfgespaakte wielset: XT schijf voornaaf, blauw geanodiseerde velgen en zwarte spaken, en waarschijnlijk binnenkort een andere kleur van het frame. Moet alleen nog het het balhoofd vervangen, naaldlagers erin. stroomlijnpuntje heb ik ook maar trainen komt er gewoon niet van ivm studie, dus misschien gaat die binnenkort weg.
Oja en een bel, die is onmisbaar op een snelle ligfiets. Ik vind roepen altijd zo onbeschoft. Was ik laatst op mijn gemak aan het fietsen op studentenfiets, hoor ik opeens een keihard HEEE achter me, waarna ik ingehaald werd door een heer op een racefiets. Ik heb liever dat ze dan roepen pardon oid of helemaal ideaal is een belletje, alleen dat is niet gebruikelijk op een racefiets geloof ik.


Ja, roepen vind ik ook onbeschoft.  Ik heb ook geen bel op m'n m5 en da's een serieus nadeel.  Daarstraks had ik een koppel voor me, en net toen ik er voorbij wilde gaat die kerel naar links..   Een halfuurtje daarvoor identiek geval, met 2 vrouwen. Ik dacht, ik rijd er nog ff snel langs, niet dus.  Ik kreeg allerlei verwijten naar m'n hoofd en al ben ik dat ondertussen als ligfietser gewend, ik kan m'n mond ook niet houden dan :-)  Maar goed, ik ga daar is werk van maken (bel), want om de 5 minuten afremmen is ook niet leuk. 
Je Baron ziet er precies wel knap uit.  Is werk maken van dat fotootje ;-)

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 28 jun 2005 18:27

Daarvoor hebben ze ook de weg uitgevonden :P:S. Gisteren nog tijdens training, ik had windje in de rug en lag plat op m'n stuur, reed een stuk boven de 40 in het uur. Ik roep, ze horen nix, ik nog een keer roepen, nog geen reactie. Kom wel rap dichterbij, nog een keer hard roepen, ja ze hoort het, maar niet opzij gaan, 1e ff uitgebreidt kijken of het wel echt nodig is ofzo. Kan ik remmen of ff de weg oprijden, dan kies ik voor de weg mits er geen auto's rijden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

lowracer
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 feb 2005 12:12

lowracer 28 jun 2005 21:20

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juni 2005

1e ff uitgebreidt kijken of het wel echt nodig is ofzo.


Daar krijg ik het ook van..  Men zou het moeten verplichten fietsers rechts te laten rijden.   Daarstraks een koppel, de één helemaal links, de ander helemaal rechts, op een fietspad van misschien 4-5 meter diameter)  Oplossing?   Gewoon tussendoor :-)

bart-jan
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 jun 2005 18:10

bart-jan 29 jun 2005 08:59

Quote: Origineel geplaatst door Lowracer op 28 Juni 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 28 Juni 20051e ff uitgebreidt kijken of het wel echt nodig is ofzo. Daar krijg ik het ook van.. Men zou het moeten verplichten fietsers rechts te laten rijden.   Daarstraks een koppel, de één helemaal links, de ander helemaal rechts, op een fietspad van misschien 4-5 meter diameter) Oplossing?   Gewoon tussendoor :-)


jaaa, dat heb ik ook wel eens ja ! Lachen is dat he? Dat heb ik vooral op die 'buitenafweggetjes', daar rijden ze soms zo ver uit elkaar dat ze er gewoon om vragen dat je er tussendoor komt

Plaats reactie