Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Max. druk banden

eric
Forum-lid
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 mei 2004 11:15

eric 30 jun 2005 16:11

Ik zit me al een tijdje af te vragen of de binnenband of de buitenband de maximale bandendruk "bepaald." De maximale druk staat alleen op de buitenband geschreven, maar de binnenband is het onderdeel dat die druk binnen moet houden. Weet iemand hier iets van? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een heel goedkoop eenvoudig binnenbandje dezelfde druk aankan als een hele dure band.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jun 2005 16:18

De binnenband drukt tegen de buitenband dus op de buitenband komt de grootste kracht te staan.
 
(probeer maar eens een losse binnenband op te pompen tot 8 bar, dat gaat niet lukken )
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 30 jun 2005 16:22

Quoten: Origineel geplaatst door Eric op 30 Juni 2005

Ik zit me al een tijdje af te vragen of de binnenband of de buitenband de maximale bandendruk "bepaald." De maximale druk staat alleen op de buitenband geschreven, maar de binnenband is het onderdeel dat die druk binnen moet houden. Weet iemand hier iets van? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een heel goedkoop eenvoudig binnenbandje dezelfde druk aankan als een hele dure band.


Eigenlijk een heel eenvoudig vraagstuk maar heb me dat ook wel eens afgevraagd.  Thx Scepticus.
 
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

julio
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 21 jul 2004 18:13

julio 30 jun 2005 22:02

Een niet nader te noemen LBS heeft het experiment gewaagd om een binnenband op te pompen en, zeg maar, niet te stoppen met pompen om eens te kijken wat er ging gebeuren. De binnenband reikte tot het plafond van de zaak voordat 'ie het begaf. Alleen met hoeveel druk dat gepaard ging..? misschien ook weer niet zo veel omdat het volume zo enorm toe nam. Nog niks wijzer, behalve dat de stelling van de post hierboven bewezen is
 

Gebruikersavatar
race1d
Forum-lid
Berichten: 427
Lid geworden op: 15 jun 2004 00:20

Gebruikersavatar race1d 30 jun 2005 22:54

Deze theorie gaat op voor de band zelf, maar het ventiel is m.i. de zwakke schakel. Helaas laatst twee bandjes waarvan het ventiel kennelijk geen 8 bar kon hebben (fabricagefoutje?)
Duchenne Heroes Team Aces4Duchenne

aquarius
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jul 2004 22:54

aquarius 30 jun 2005 23:30

mmm, ik ben met iets anders aan het klungelen. Ik probeer er een nieuwe buitenband op te zetten maar bemerk dat ik geen idee heb hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen

ik heb denk ik toch een pomp nodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 30 jun 2005 23:49

Quoten: Origineel geplaatst door Aquarius op 30 Juni 2005

geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen

Dat dingetje op het ventiel los draaien en dan indrukken
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

aquarius
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 18 jul 2004 22:54

aquarius 30 jun 2005 23:52

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 30 Juni 2005
Quoten: Origineel geplaatst door Aquarius op 30 Juni 2005geen idee hoe ik lucht uit de binnenband laat zodat ik m kan verwisselen

Dat dingetje op het ventiel los draaien en dan indrukken



mmm ga ik eens proberen

ik rij nu 5000+km zonder ooit lek gereden te hebben, heb dus nog nooit een wielrenband verwisseld hehe

neos
Forum-lid
Berichten: 1523
Lid geworden op: 18 apr 2005 22:41

neos 02 jul 2005 21:42

Wat een geluk ik heb zelf wel eens op de tacx lek gereden.
(achter natuurlijk)
cornelli racing cycles Uden

corniel
Forum-lid HC
Berichten: 4025
Lid geworden op: 10 jun 2007 13:38
Locatie: Sleutelstad

corniel 12 jun 2008 10:15

Scepticus schreef:De binnenband drukt tegen de buitenband dus op de buitenband komt de grootste kracht te staan.
Pardon??? Actie = Reactie. De druk (lees kracht) op binnen- en buitenband is per defintie gelijk.
probeer maar eens een losse binnenband op te pompen tot 8 bar, dat gaat niet lukken
Dat is een invalide argument: de binnenband is gemaakt van een zeer elastisch materiaal. Daardoor zal hij eerder uitrekken (en uiteindelijk scheuren) dan dat er er een overdruk wordt opgebouwd. Voor de buitenband geldt precies het tegenovergesteld.

De buitenband krijgt het natuurlijk wel veel zwaarder te verduren. Maar dat heeft niets met druk te maken.

Gebruikersavatar
rob74
Forum-lid HC
Berichten: 5891
Lid geworden op: 13 nov 2007 22:36
Locatie: Utrecht
Contact

Gebruikersavatar rob74 12 jun 2008 10:22

Een aardig experiment in deze questie is om een binnenband in te klemmen een buis met eenzelfde diameter als een buitenband. De buis moet dan van een materiaal zijn gemaakt dat vele malen sterker is dan een buitenband. Vervolgens de binnenband oppompen en kijken bij welke druk deze ontploft. Zo kan gemeten worden bij welke druk een binnenband ontploft zonder dat deze opgerekt wordt.
Live fast; die young. mijn blog

jeroenbo
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2007 10:57

jeroenbo 12 jun 2008 11:18

rob74 schreef:Een aardig experiment in deze questie is om een binnenband in te klemmen een buis met eenzelfde diameter als een buitenband. De buis moet dan van een materiaal zijn gemaakt dat vele malen sterker is dan een buitenband. Vervolgens de binnenband oppompen en kijken bij welke druk deze ontploft. Zo kan gemeten worden bij welke druk een binnenband ontploft zonder dat deze opgerekt wordt.


Denk dat je binnenbandje niet zal ontploffen in deze proefopstelling. Het zal enkel moeilijker en uiteindelijk onmogelijk worden om er nog lucht in te krijgen (mits het systeem gesloten is). Daarnaast is ontploffing het gevolg van oprekking en dus zal het binnenbandje enkel worden geklemd tussen "buis en luchtdruk".

Correct me if Im wrong

Plaats reactie