Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

pijn knie

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 27 jul 2005 12:16

Tips voor Omer:
- 15 minuten onafgebroken koelen (pas dan krijg je een goede vasodilatatie= verbeterde lokale doorbloeding)! Maar let op: wel met een dun laagje tussen het cold-pack en je huid!! (om bevriezing te voorkomen)
- liever een verzet te licht fietsen dan een verzet te zwaar (hierdoor wordt je kraakbeen minder zwaar belast
- zet je zadel maar eens 0,5 tot 1 cm hoger, hierdoor buig je je knie minder ver waardoor je patellofemorale gewricht (= o.a. kraakbeen aan achterzijde van je knieschijf) minder zwaar belast wordt
- zoals ook eerder hierboven gemeld kan het tapen van de knieschijf (mcConnel) nuttig zijn  en moet je beginnen met gerichte krachttraining van met name het binnenste deel van je bovenbeenspier (m.vastus medialis), ga hiervoor naar een sportfysiotherapeut, die kan je hier vast verder mee helpen!
 
Tips voor DSKV:
Zo te lezen heb je last van het zgn. iliotibialis frictiesyndroom, dit is een irritatie/ontsteking van een slijmbeursen/of pees die langs de buitenkant van je knie loopt langs een botpunt van je bovenbeen, tips zijn:
- ook koelen/ijzen (zie hierboven)
- kijk eens naar je trap-as breedte, bij een veel te brede trap-as kan het zijn dat je daardoor te veel de buitenzijde van de knieen gaat belasten waardoor daar frictie ontstaat en je zo een pees en/of slijmbeurs aan het irriteren bent
- eventueel je fietstechniek aanpassen, namelijk iets meer met de knieen naar binnen fietsen (een goede regel is om je knieen ten allen tijde tijdens de trapbeweging boven je voeten te houden, dus zeker niet zoals die oude mannetjes met dikke buiken met de knietjes naar buiten fietsen!!)
- ook bij deze blessure geldt dat je zeker niet op een te zwaar verzet moet gaan zitten harken, maar meer op souplesse fietsen is hier het devies!!
- verder is rekken van de tractus iliotibialis van belang, hoe dat moet staat in een voorgaand berichtje al beschreven , maar doe dit een keer of 3 per dag en dan 3 maal 30 seconden (kort rekken heeft dus weinig zin..!), verder kan het zinvol zijn om de spierkracht aan de binnenzijde van de bovenbeenspieren te trainen (de zgn. adductoren), een sportfysiotherapeut kan je hiermee verder helpen.
Gang is alles!!

thor
Forum-lid
Berichten: 94
Lid geworden op: 18 mei 2005 12:16

thor 27 jul 2005 13:32

ik geloof meteen dat het bovenstaande bericht goed bedoeld is en er hoeft ook niks mis mee te zijn, maar hiermee heb ik toch altijd wel wat moeite. Een echte diagnose van een probleem is pas te stellen door een fysiotherapeut/arts die het probleem onderzocht heeft. En op basis van een kort berichtje "ik heb last van mn knie aan de buitenkant" is dit niet goed mogelijk, dan is het niet verstandig om zo een diagnose te geven wat lijkt (wat lijkt! dus het hoeft niet zo te zijn) alsof hiermee het probleem is opgelost en afgedaan. Maar goed, het kan dus aan mij liggen dat het zo overkomt  
survival of the fittest

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2005 13:59

Ik heb zelf ook een kleine history met knieproblemen en kan er maar 1 antwoord op geven: GA NAAR EEN SPORTARTS!!!!!!!!!Klinkt heel kort door de bocht, maar die mensen kunnen je helpen, wij niet.
Less is bore

composite
Forum-lid
Berichten: 1182
Lid geworden op: 22 mei 2005 22:15

composite 27 jul 2005 16:28

Wat ik al zeg in mijn reply: het zijn tips!!
De persoon in kwestie kan er wat mee doen of niet. Doet hij er wat mee en het geeft verlichting van de klachten is dat toch mooi!!??
De tips die ik heb gegeven vallen volgens mij onder het hoofdstuk :    
  "baat het niet dan schaad het niet "           
Inderdaad als je echt wil eten wat er aan de hand is (in dit geval knie...)  dan kun je zeker het beste naar een goede sportarts /sportfysio gaan!
Maar ik geloof dat het doel is van de vraagsteller om een antwoord te krijgen, dus dat geef ik dan. Als er op basis van eventuele adviezen geen verbetering  optreed kan/moet hij alsnog naar een arts/fysio (ben ik zelf) gaan!!
Gang is alles!!

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37641
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 27 jul 2005 18:08

Mee eens, maar als ik een tip zie als "zet je zadel eens 0,5 tot 1 cm hoger" dan krijg ik de koude rillingen al. Bij mij verergerden de klachten toen juist, de aanhechtingen konden dat helemaal niet aan.
Zelfdokteren is zoooo vreselijk lastig, al zijn alle tips hier nog zo vreselijk goed bedoeld!! De knie is de grootste fout van de evolutie, slechts twee gevormde botten die bij elkaar worden gehouden door wat peesjes en een handje onderdeeltjes. Knieen zijn zo kwetsbaar, maar zo vreselijk belangrijk voor je dat je er gewoon heel voorzichtig mee moet zijn.
@composite: je hebt verstand van zaken en  je bent zelf werkzaam in het vak. Dan weet je ook dat het op basis van een paar geschreven zinnen vreselijk moeilijk is om een diagnose te stellen. Ik heb zelf ook wel eens wat aangemodderd na goed bedoelde adviezen (ook van profs) maar uiteindelijk bleek het effect omgekeerd.
Less is bore

uphillonly
Forum-lid
Berichten: 111
Lid geworden op: 07 apr 2005 21:02

uphillonly 27 jul 2005 19:10

Heb ook veel last van de knieën gehad met name aan de buitenkanten. Alles geprobeerd, afstellen fiets, oefeningen, dokter, rust niets hielp. Tot ik een keer bij de fietsenmaker kwam . Het viel hem op dat ik een beetje scheef was in mijn rug en raadde me aan eens een ostheopaat te bezoeken.
Die constateerde inderdaad een scheefstand in de rug en een bekken dat niet soepel genoeg was. Na behandeling hiervan waren de pijnen in mijn knieën weg.
 

Plaats reactie