Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

chrondopatie

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 13 jan 2006 20:42

ik heb retropatelaire chrondopathie, of hoe je het ook schrijft. sportarts noemde het rpcp.
heb er nu sinds twee jaar last van. ik kreeg tijdens een cyclo ineens last van m'n knie. zo erg dat ik regelmatig moest stoppen omdat m'n knie gewoon te zeer deed.
door de huisarts ben ik toen naar de fysio gestuurd en die heeft de diagnose gesteld. Met het plakken van tape over de knieschijf en veel krachttraining kon ik weer fietsen.
tot ik 3 maanden later weer bij de fysio zat met hetzelfde probleem. en 6 maanden daarna weer. enz..
uiteindelijk maar naar een sportarts gegaan om na te kijken of er geen afwijkingen waren. foto's gemaakt, maar alles was goed. hij vertelde me dat er waarschijnlijk een zwak plekje in het kraakbeen zit wat gaat snel gaat irriteren.
ik probeer nu gewoon geleidelijk aan de belasting op te voeren. belangrijk is ook om goed op je fiets te zitten natuurlijk.
echt kl*te zo'n blessure vooral als je fanatiek sport.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 13 jan 2006 23:20

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 13 Januari 2006

ik heb retropatelaire chrondopathie, of hoe je het ook schrijft. sportarts noemde het rpcp.heb er nu sinds twee jaar last van. ik kreeg tijdens een cyclo ineens last van m'n knie. zo erg dat ik regelmatig moest stoppen omdat m'n knie gewoon te zeer deed.door de huisarts ben ik toen naar de fysio gestuurd en die heeft de diagnose gesteld. Met het plakken van tape over de knieschijf en veel krachttraining kon ik weer fietsen.tot ik 3 maanden later weer bij de fysio zat met hetzelfde probleem. en 6 maanden daarna weer. enz..uiteindelijk maar naar een sportarts gegaan om na te kijken of er geen afwijkingen waren. foto's gemaakt, maar alles was goed. hij vertelde me dat er waarschijnlijk een zwak plekje in het kraakbeen zit wat gaat snel gaat irriteren.ik probeer nu gewoon geleidelijk aan de belasting op te voeren. belangrijk is ook om goed op je fiets te zitten natuurlijk.echt kl*te zo'n blessure vooral als je fanatiek sport.

Ik leef met je mee.We kunnen er precies niets aan doen.we zullen er moeten mee leren leven denk ik.Heb je er ook last van in het dagelijks leven?Kraakt je knie ook zo fel als je ze buigt en terug strekt?Als je op je geblesseerde knie(been)staat en lichtdoor de benen zakt en dan terug omhoog gaat.Heb je dan ook veel pijn?

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 14 jan 2006 10:24

als ik hoor dat m'n knie kraakt probeer ik het wat rustiger aan te doen en weet ik dat ik op moet passen anders wordt het erger. hoewel mijn fysio zegt dat het kraken van de knie geen verband heeft met chrondopathie.
en als m'n knie overbelast is kan ik er niet echt goed op steunen. meestal heb ik dit na een looptraining of een mtb tochtje. redelijk intensieve training dus. vaak is dit na een nachtje slapen wel weer weg. ik doe ook nooit meer twee intensieve dagen achter elkaar, iets wat ik eerst wel vaker deed. ik kan nu alweer een tijdje behoorlijk trainen door goed gedoseerd te trainen en vooral op tijd te rusten kan ik nu alweer 2 uur mtben. wat mij veel helpt en waar ik relatief weinig last van heb is krachttraining bij de sportschool.
wat voor training doe je momenteel?

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 14 jan 2006 21:38

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 14 Januari 2006

als ik hoor dat m'n knie kraakt probeer ik het wat rustiger aan te doen en weet ik dat ik op moet passen anders wordt het erger. hoewel mijn fysio zegt dat het kraken van de knie geen verband heeft met chrondopathie.en als m'n knie overbelast is kan ik er niet echt goed op steunen. meestal heb ik dit na een looptraining of een mtb tochtje. redelijk intensieve training dus. vaak is dit na een nachtje slapen wel weer weg. ik doe ook nooit meer twee intensieve dagen achter elkaar, iets wat ik eerst wel vaker deed. ik kan nu alweer een tijdje behoorlijk trainen door goed gedoseerd te trainen en vooral op tijd te rusten kan ik nu alweer 2 uur mtben. wat mij veel helpt en waar ik relatief weinig last van heb is krachttraining bij de sportschool.wat voor training doe je momenteel?

Elke dag heel rustig een half uur op de hometrainer,1 keer per week train ik mijn benen in de gym.leg press met weinig gewicht,de hamstrings en kuiten.En elke dag quadriceps: met gestrekt been  een kussen onder mijn knie 10 sec induwen.(15 keer elke dag )Ik laat u wel iets weten als ik in pellenberg ben geweest.

Gebruikersavatar
omer
Forum-lid
Berichten: 670
Lid geworden op: 20 feb 2005 01:18
Locatie: Belgie limburg

Gebruikersavatar omer 01 feb 2006 00:52

Quoten: Origineel geplaatst door omer op 14 Januari 2006


Quoten: Origineel geplaatst door luna op 14 Januari 2006

als ik hoor dat m'n knie kraakt probeer ik het wat rustiger aan te doen en weet ik dat ik op moet passen anders wordt het erger. hoewel mijn fysio zegt dat het kraken van de knie geen verband heeft met chrondopathie.en als m'n knie overbelast is kan ik er niet echt goed op steunen. meestal heb ik dit na een looptraining of een mtb tochtje. redelijk intensieve training dus. vaak is dit na een nachtje slapen wel weer weg. ik doe ook nooit meer twee intensieve dagen achter elkaar, iets wat ik eerst wel vaker deed. ik kan nu alweer een tijdje behoorlijk trainen door goed gedoseerd te trainen en vooral op tijd te rusten kan ik nu alweer 2 uur mtben. wat mij veel helpt en waar ik relatief weinig last van heb is krachttraining bij de sportschool.wat voor training doe je momenteel?

Elke dag heel rustig een half uur op de hometrainer,1 keer per week train ik mijn benen in de gym.leg press met weinig gewicht,de hamstrings en kuiten.En elke dag quadriceps: met gestrekt been  een kussen onder mijn knie 10 sec induwen.(15 keer elke dag )Ik laat u wel iets weten als ik in pellenberg ben geweest.

Ben in pellenberg geweest.  conclusie:gewoon aan krachttraining blijven doen zodat mijn spieren aan bijde benen even dik worden.Mijn slechte knie(links)doet pijn omwille van het niet goed ontwikkelde spieren. 

eddymerckxbike
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2004 01:36

eddymerckxbike 08 feb 2006 00:58

Quoten: Origineel geplaatst door luna op 14 Januari 2006

als ik hoor dat m'n knie kraakt probeer ik het wat rustiger aan te doen en weet ik dat ik op moet passen anders wordt het erger. hoewel mijn fysio zegt dat het kraken van de knie geen verband heeft met chrondopathie.en als m'n knie overbelast is kan ik er niet echt goed op steunen. meestal heb ik dit na een looptraining of een mtb tochtje. redelijk intensieve training dus. vaak is dit na een nachtje slapen wel weer weg. ik doe ook nooit meer twee intensieve dagen achter elkaar, iets wat ik eerst wel vaker deed. ik kan nu alweer een tijdje behoorlijk trainen door goed gedoseerd te trainen en vooral op tijd te rusten kan ik nu alweer 2 uur mtben. wat mij veel helpt en waar ik relatief weinig last van heb is krachttraining bij de sportschool.wat voor training doe je momenteel?


Het kraken kan te maken hebben met de slijtage in de knie, omdat dan 2 oppervlakken langs elkaar afschuiven (dat is altijd zo). Maar als de oppervlakken veel ruwer zijn geworden kun je crepitaties (geluiden) horen. Juist als je minder gaat doen wordt dit alleen maar erger omdat dan het kraakbeen slijt omdat het dan niet meer gevoed wordt door de synovia.
Dat het bij de sportschool beter gaat kan misschien komen doordat je daar je knie minder overbelast. Bij fietsen maak je de hele tijd dezelfde beweging (dat is zo niet schadelijk maar als je aandoening hebt in je knie kan het snel tot een irritatie leiden omdat de lokale belastbaarheid van dat gedeelte van de knie laag is) Bij de sportschool maak je veel andere bewegingen in de knie waardoor het synovia evengoed verspreid word (omdat de knie evengoed in beweging is), en je geen overbelasting krijgt omdat je niet herhaaldelijk hetzelfde deel van de knie belast.De apparaten in de sportschool moet je dan wel niet te zwaar instellen en ook niet al te lang gaan trainen.
 

luna
Forum-lid
Berichten: 428
Lid geworden op: 21 jun 2005 14:26

luna 09 feb 2006 12:26

klinkt alsof je er verstand van hebt.
als ik niks doe wordt het inderdaad erger.
het is echt een kwestie van gedoseerde belasting en goed naar je lichaam luisteren.

eddymerckxbike
Forum-lid
Berichten: 20
Lid geworden op: 29 jul 2004 01:36

eddymerckxbike 20 feb 2006 03:08

Heel veel verstand heb ik er nog niet van. Maar ik doe wel de studie Fysiotherapie, en ik fiets zelf ook. En dan is voor mij ideaal om die klachten allemaal te bekijken (vind ik heel interressant, want ik wil na deze studie ook iets met sport fysiotherapie gaan doen). En misschien hebben jullie er ook nog wat aan hebben.

Plaats reactie