Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2006 00:04

Qua verzet zou ik persoonlijk altijd voor een triple gaan in de configuratie 53/42/30 (of 52/42/30) met achter 11 of 12-23. Je hebt dan een heel mooi verloop en je hoeft nooit te kloten met het verwisselen van cassettes en kettingen. Bovendien heb je op deze manier een heel mooi oplopende cassette, waarmee je ook op 't vlakke lekker uit de voeten kunt.Zelf heb ik een dubbel maar ik zou persoonlijk altijd voor bovenstaande configuratie gaan als ik een fiets zou kopen. Als ik nu naar de Alpen ga moet mijn binnenblad, ketting en cassette wisselen en zelfs dan heb ik nog een zwaarder verzet.OK, het ziet er misschien wel minder cool uit dan een dubbel en je hebt een iets grotere Q-factor, maar dat zou voor mij niet opwegen tegen de voordelen.

Qua stuurpen zou ik beginnen met standaardlengte. Cranklengte: meet even je binnenbeenlengte (bbl). Standaard waardes:

83-86 = framemaat 54-56 = cranklengte 170-172.5 mm
87-90 = framemaat 57-59= cranklengte 175 - 17.75 mm
91-94 = framemaat 59-61 = cranklengte 180 mm
95 - 99 = framemaat 62-64 = cranklengte 185 mm

Dan de bidonhouder. Moet het allemaal weer van carbon zijn of mag het ook normaal? In de niet-carbon categorie vind ik de Taxc Tao verreweg de meest mooie bidonhouder. Heb ik zelf trouwens ook op mijn Bianchi zitten.


Je hebt hier trouwens ook een carbon versie van.

hagalicious
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58

hagalicious 28 sep 2006 00:13

ik neem zoieso geen tripple. Ik vind het spuuglelijk, zwaar en zeker niet nodig. Ik ben 22 en in redelijke conditie, 20 jaar geleden had nog niemand nog van een tripple gehoord dus ik moet gewoon met een dubbel goed uit de voeten kunnen vind ik. Daarbij komt dat record carbon niet in tripple geleverd wordt.
Ik ben dus nog op zoek naar de meest ideale casette achter. Ik wil volgend jaar de marmotte rijden of de dolomietenmarathon. En verder rijd ik wel regelmatig in de heuvels etc Maar nu ik iets nieuws aanschaf kan ik natuurlijk wel kijken wat in mijn geval het meest optimale cassete is.
Een ervaren berggeit enig idee?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2006 00:17

In dat geval zou ik in Nederland rijden met 53/39 met 11-23. ventueel kun je een 42 blad voorop monteren. Zo rijd ik momenteel ook. Je hebt dan ook een heel mooi verloop. Ik rijd vrijwel altijd op mijn 42 blad. Alleen boven de 40 (in een groep of harde wind mee ) gebruik ik mijn buitenblad.

Voor de Alpen ontkom je nauwelijks aan het monteren van een andere cassette, tenzij je écht sterk bent. Ik ken wel mensen die met 12-23 of 12-25 de Marmotte rijden. Trust me, het is wel lekker om toch die 27 bij je te hebben. (Ben zelf 24 jaar, redelijk getraind en dit jaar de Marmotte gereden). Maar goed, zoals ik al zei is het vervangen van een cassette nou niet echt veel werk (3 minuten ofzo). Dus koop er gewoon direct een 12-27 (of groter) cassette bij. In Nederland met zo'n cassette rijden is natuurlijk gekkenwerk, dat rijdt voor geen meter.

Persoonlijk zou ik die 2e cassette niet in Record kwaliteit kopen, maar goed wie ben ik!! Je hebt ze ook van andere merken zoals SRAM, Miche, BBB, etc. Als je echt light-weight wilt gaan kies je natuurlijk wel Record. Salden heeft misschien ook nog wel een overjarige Record cassette liggen die je voor weinig kan meenemen.

hagalicious
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58

hagalicious 28 sep 2006 00:39

ja ik DENK dat ik een 12-25 laat monteren. Zodat ik tot het middelgebergte overal terecht kan. En dan zal ik inderdaad een 2e cassete kopen als ik naar de marmotte of DM ga maar das inderdaad niet erg goed op de koopjes letten maar das iig geen nust voor de eerste tijd.
Bedankt voor de tips havana!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2006 00:43

Als je die 12-25 laat monteren kun je bij je fietsenmaker ook gewoon een los 27 kransje kopen Je haalt dan je cassette los, rukt er een klein blad uit, prikt die 27 erachter en je rijdt zo de Marmotte uit (of de DM)!

Verreweg de goedkoopste en simpelste optie! Zo'n kransje kost bij mijn FM nog geen 8 euro's. Salden heeft ze ongetwijfeld liggen. Je hebt ze van verschillende merken, o.a. van Miche en Marchisio.

Succes met je keuze!

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 sep 2006 05:32

Moot fietsje Hagalicious!

Campa doet geloof ik trouwens geen 27, wel 26 en 29. Bij de duurdere Campa cassettes zijn de grootste kransjes aan elkaar geklonken dus dan moet je ff kijken wat je moet uitwisselen, en het wordt sowieso een vrij dure grap, waardoor je net zo goed een extra cassette kan kopen. Je kan ook gewoon een Campa centaur cassettes ofzo nemen, schakelt even goed, is even duurzaam maar gewoon een paar gram zwaarder. Perfect om op te trainen iig.

Op je 928L moeten natuurlijk wel carbon bidonhouders, en de "kille" Tao's vind ik persoonlijk sowieso niet zo mooi staan op "zwoele" Italianen...

Time RSX werkt op zich prima, maar er is nu een terugroep actie gaande vanuit Time omdat de RXS/RXE pedalen spontaan uit elkaar kunnen vallen... Niet echt prettig dus. Ben zelf uiterst tevreden met Look Kéo (carbon), geen piep of kraak, werkt gewoon perfect.

Veel plezier ermee verder!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 28 sep 2006 06:48

Quoten: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 28 September 2006

Moot fietsje Hagalicious!Campa doet geloof ik trouwens geen 27, wel 26 en 29. Bij de duurdere Campa cassettes zijn de grootste kransjes aan elkaar geklonken dus dan moet je ff kijken wat je moet uitwisselen, en het wordt sowieso een vrij dure grap, waardoor je net zo goed een extra cassette kan kopen. Je kan ook gewoon een Campa centaur cassettes ofzo nemen, schakelt even goed, is even duurzaam maar gewoon een paar gram zwaarder. Perfect om op te trainen iig.Op je 928L moeten natuurlijk wel carbon bidonhouders, en de "kille" Tao's vind ik persoonlijk sowieso niet zo mooi staan op "zwoele" Italianen...Time RSX werkt op zich prima, maar er is nu een terugroep actie gaande vanuit Time omdat de RXS/RXE pedalen spontaan uit elkaar kunnen vallen... Niet echt prettig dus. Ben zelf uiterst tevreden met Look Kéo (carbon), geen piep of kraak, werkt gewoon perfect.Veel plezier ermee verder!


Hoi,
Waar heb je dat nieuwtje vandaan BA?
Ik heb hier namelijk twee van onse fietsen met Time RXS pedalen uitgerust. Geen van beide sets vertonen enig probleem en noch op de Time site, noch bij Codagex vind ik wat over een terugroepactie terug??
Wat de Campa pignons betreft, nee een 27 bestaat niet dus maar meestal lukt een 29 toch nog net op een korte RD kooi en die schakel je toch niet met een 53 blad, zodoende....
Ipv. een tripel ben toch beter met een compact zou ik zo denken.
Mooi SL3 frame van Baz trouwens.
TIA,
Snobisme is een dure hobby...

hagalicious
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58

hagalicious 28 sep 2006 12:23

ja ik denk dat ik het maar zo doe dan:
Een cassete 12-25 laten monteren achter voor in Nederland+Belgie (limburgse heuvels, ardennen en franse côtes en lichte cols)
En een aparte cassete kopen met een 29 als kleinste verzet.
Echter is dan de korte record derailleur dan toereikend om 39-29 zonder haperen en/of beschadigen te kunnen draaien?
Een compact kan ook nog maar ik heb hier totaal geen ervaring mee...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27462
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 sep 2006 12:38

Dat van die derailleur zou ik ff aan Salden vragen. Volgens mij kan dat gewoon.

dario
Forum-lid
Berichten: 3819
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 28 sep 2006 15:00

Ik denk (maar ben niet zeker) dat je bij een 29 een langere derailleur nodig hebt. Een compact kan wel met gewone achterderailleur.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

hagalicious
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58

hagalicious 28 sep 2006 16:06

of gewoon zo hard trainen dat ik die 29 niet nodig heb en met 39-26 de marmotte of dm aan kan das het goedkoopste en makkelijkste alternatief 

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 28 sep 2006 17:24

Quote: Origineel geplaatst door fdegrove op 28 September 2006

Hoi,Waar heb je dat nieuwtje vandaan BA? Ik heb hier namelijk twee van onse fietsen met Time RXS pedalen uitgerust. Geen van beide sets vertonen enig probleem en noch op de Time site, noch bij Codagex vind ik wat over een terugroepactie terug??





Hm, eh, kan het ook niet zo snel vinden eigenlijk. Kwam het volgens mij tegen op de Nederlandse wielertoerist.nl site. Maar die is tijdelijk down, als hij weer up&running is zal ik me hier wel weer even melden met meer info. Op weightweenies wordt van het probleem wel melding gemaakt en wel hier.

't Is blijkbaar gewoon het loskomen van schroefdraad, maar dat kan alsnog heel naar aflopen natuurlijk...

Plaats reactie