Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Bianchi

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 19 sep 2006 14:07

Ik zou graag willen weten in hoeverre het 1885 (2006) frame geschikt is voor zware mensen. Ik weeg ongeveer 95 kg en rijd geen wedstrijden (150 km/week soloritjes). Is dit frame erg stijf of geeft het carbon problemen? Welk deel is eigenlijk precies van carbon? Zijn dit alleen de vorken?

Ik heb ook nog een vraagje over de wielen. Standaard zitten er Fulcrum Racing 5 wielen op, zijn die geschikt voor mijn gewicht? Ik vind het erg belangrijk dat er niet om de haverklap spaken knappen of slagen in de wielen verschijnen..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 sep 2006 18:40

De staande achtervork en voorvork zijn van carbon. Heb wel eens gelezen dat met name de achterbrug niet erg veel toevoegt: de lijmverbinding is kwetsbaar. Ik zou het frame daarom niet aanraden voor zware rijders. Ik zou dan eerder gaan voor een double butted aluminium frame. Het gewicht van de fiets speelt immers toch een ondergeschikte rol omdat, met alle respect, de berijder toch al wat zwaarder is. Bijvoorbeeld de Via Nirone, en die is ook nog es wat goedkoper.
Fulcrum Racing 5 wielen worden aangeraden tot +/- 75 kg. Het zijn bepaald geen stijve wielen en zeker niet geschikt voor zwaardere rijders. Ik dan eerder een setje handgespaakte wielen adviseren, bijvoorbeeld Mavic CXP 33 met 105-naven (+/- 200 euro). Of anders Easton Vista (tot 100 KG) of Easton Circuit (tot 140 KG).

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 20 sep 2006 18:52

ik heb de desbetreffende fiets juist in bezit en ik weeg zwaar en ben lang maar goed ik kan je dus nog niks vertellen daarover. heb nog geen meter kunnen rijden ( gisteren gehaald ). Maar als je 150km de week rijdt kan ik me niet voorstellen dat die banden het niet kunnen houden onder elke fiets ziet zowat standaard kut banden en buiten veel slechte verhalen hoor je ook mensen van 110 die er prima duizenden km's op maken zelfde geldt voor de shimano 500 of 550 als je dit forum uitvoerig leest ( kan zelf dan ook niet geloven dat er binnen no time de spaken om oren vliegen hoewel dat natuurlijk altijd zou kunnen ) en zelfde geldt met het frame je hebt 4 jaar garantie dus stel deze jongen krijgt een kapot frame in zijn achterste onder het rijden ( hij zakt er doorheen of wat dan ook ). Dan krijg je gewoon een nieuwe ervoor terug. Je gaat misschien alleen wat lastig naar de toillet komende tijd.....
Maar al bij al lijkt het me een prima fiets voor jou en mij ( de wat zwaarlijvige ) maar goed ik ben een simpel beginned amateurtje.
 
p.s. enigste wat ik veranderd heb is dat ik er een 3x10 onder heb laten zetten.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 20 sep 2006 20:59

Het frame zal heus niet breken, daar gaat het ook niet om. De vraag is of het qua stijfheid goed bij je lichaamsgewicht past. Dat geldt ook voor die (en ook voor die Shimano wielen). Ze hoeven niet per se direct te breken, maar dat wil niet zeggen dat ze niet zwabberen etc...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2006 11:47

Derks heeft weer allerlei Bianchi's uitverkoop zag ik net op Marktplaats. Misschien leuk voor mensen die een fiets willen gaan kopen.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 21 sep 2006 11:55

@havana
Daar heb je een punt idd ( beetje overdreven van me vorige post ) maar net wat ik zeg ben maar een amateurtje hé.  Maar goed na de eerste 50km gisteren kan ik niet anders zeggen ( 100 a 105kg en 1.98 ofzoiets ) dat die als een trein fiets ( 30km/uur ). zitten heb ik nergens geen last van van zwabberen en tja staan mot ik nog effe aan wennen dus dat kan ik nog niet zeggen ( zitten eigenlijk ook niet maar goed bevindingen na 50km ).
@bluebirdIk heb de bestelling gedaan 3 weken geleden ( 3 1/2 ) maar hij kon hem niet meer leveren voor me vakantie aangezien ik de compact eraf heb laten halen en een triple ( 3x10 ) heb laten plaatsen ( zonder carbon crank ) op de 1885. Ik had ook een celeste/grijs besteld maar na terugkomst van vakantie bleek dat die uitverkocht was in mij maat en voor die prijs en dat er alleen wit/grijs nog 1 van was. Ik heb dan ook maar genomen aangezien de prijs wel erg scherp was. ( volgens mij had de gene die me op die prijs wees dat zelfde model maar dan uit 2005 als je hier in dit topic kijkt paar pagina's terug naar zijn fotos aangezien die celeste/wit heeft en geen celeste/grijs ) maar goed ik was/ben erg blij met me fiets. Ik zal idd even zsm foto's maken ervan enigste wat dus anders is op de fiets als de standaard is dus geen compact of dubble maar een triple erop. Ik heb het idee dat ik erook wel goed aan gedaan heb om een sloping te nemen. Ben trouwens bij Hopmans geweest voor kleding maar tjemig wat is die zaak groot en goedkoop
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2006 12:07

@ dijkjes

Veel plezier me je fiets dijkjes! Ben benieuwd hoe de fiets je op langere termijn bevalt. Achteraf had ik ook liever een triple gemonteerd, helaas was dat niet mogelijk toen ik hem kocht. Triple is in mijn ogen toch de ideale configuratie.

Anyway: volgens mij staat er een foutje in je signature. Het is volgens mij een Fizik Pavé ipv. Piva. Ik had dit zadel trouwens ook, maar ben geswitcht naar een Arione. Zeker geen spijt van gehad.

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 21 sep 2006 12:12

ja dat vroeg ik nog maar de Pavé was 40 euro en die andere 100 euro duurder een aangezien ik begon dacht ik laat ik eerst maar fietsen voorlopig en even aankijken dan kan ik altijd nog switchen ik had idd al gelezen dat pave bij niet veel mensen als lekker teboek stond dus grote kans dat ik in de toekomst alsnog zal switchen ow en thx voor die signature hint!! :)
p.s. het veranderen naar een triple kost 30 euro extra vandaar dat ik het niet kon laten liggen.
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

dijkjes
Forum-lid
Berichten: 453
Lid geworden op: 08 aug 2006 21:14

dijkjes 21 sep 2006 13:51

@havana
Nog een vraagje aan jouw. Heb jij ook als je fietst en je houdt je benen even stil dat je een zo geluid krijg zoals je vroeger had als je op een fiets achteruit trapt.. Ik heb niet het gevoel of er wat aanloopt maar er is wel een sooort getik of geratel ( zoals dus dat teruguit trappen op een gewone fiets zonder remmen op de pedalen ) en als je gewoon trapt of langzaam rondt gaat met de benen verdwijnt het direct weer ( compleet ).
Wielrennen, Veldrijden, Mountainbiken, you got to love it..

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 21 sep 2006 14:04

Dat is gewoon je naaf, dat hoort zo :)

eef_
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 20 jul 2006 23:51

eef_ 21 sep 2006 22:05

Quoten: Origineel geplaatst door dijkjes op 21 September 2006


@havana
Nog een vraagje aan jouw. Heb jij ook als je fietst en je houdt je benen even stil dat je een zo geluid krijg zoals je vroeger had als je op een fiets achteruit trapt.. Ik heb niet het gevoel of er wat aanloopt maar er is wel een sooort getik of geratel ( zoals dus dat teruguit trappen op een gewone fiets zonder remmen op de pedalen ) en als je gewoon trapt of langzaam rondt gaat met de benen verdwijnt het direct weer ( compleet ).

Hoort idd zo,  ik moest er ook even aan wennen omdat bij mijn vorige wielen dat niet zo was.  Wel een beetje vervelend, maar op een duur merk je het niet meer.
<br>
<br>

Plaats reactie