Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ksyrium SL 2004

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 nov 2005 21:02

Dat kraken door te weinig vet komt kan zo zijn, maar er zijn nog veel meer dingen waardoor iets soms gaat kraken.
Maar ja wel raar dat Mavic er niet gewoon wat meer in spuit.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

trudie
Forum-lid
Berichten: 1473
Lid geworden op: 07 aug 2004 14:35

trudie 10 nov 2005 22:17

Quoten: Origineel geplaatst door big rosa op 10 November 2005

Ik laat gewoon voor de zekerheid en levensduur extra vet door m,n FM erin plaatsen basta punt uit!!


Doe de groeten aan Joop

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 10 nov 2005 22:24

Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 10 November 2005

Dat kraken door te weinig vet komt kan zo zijn, maar er zijn nog veel meer dingen waardoor iets soms gaat kraken.
Maar ja wel raar dat Mavic er niet gewoon wat meer in spuit.


Uiteraard.
 
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

bo_biker
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 dec 2004 20:06

bo_biker 11 nov 2005 14:12

Ook hetzelfde probleem gehad.  Ik stelde vast dat enkele spaaknippels speling hadden in de velg.  Ook een gekraak te horen als je op trappers ging staan.  Wielen verschillende keer bij fm binnen geweest.  Eerst ingevet: geen oplossing.  2de: loctite op de nippels gedaan: geen oplossing, wel verf van de spaken af.  3de: volledig nieuwe spaken: momenteel geen probleem meer.  Voor mij zijn deze wielen hun centen niet waard.  Dit zijn wielen voor profs, als ze niet deugen vliegen ze in de vuilbak.  Daar betalen wij voor, mensen!!!!! Ik koop nog enkel handgespaakte wielen, maar als we over schoon klappen dan zwijgen we...  Fulcrum vind ik prachtig. Iemand ervaring ermee?

airboy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2005 22:01

airboy 11 nov 2005 17:41

Ik heb ondertussen ook nog ondervonden dat het gekraak van het achterwiel zich enkel en alleen voordoet bij het "aanzetten" met de fiets, dus vertrekkend vanuit nagenoeg stilstaande positie (bvb. bij het oversteken van een weg na stilstand of nagenoeg stilstand).
Tijdens het fietsen zelf (bij continu trappen dus) doet dit gekraak zich nooit voor, ook niet bij het rechtstaan op de pedalen of optrekken, of bij het zetten van meer kracht op de pedalen in het algemeen.
Zolang het wiel "onder spanning" blijft staan dus, geen gekraak.
Misschien biedt dit een meer gedetailleerde kijk op het probleem.
Alvast bedankt voor de talrijke reactie's tot op heden.

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5579
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 12 nov 2005 14:16

Ik herken dit probleem, heb zelf de ervaring dat dit gewoon het kraken is van "droge" spaaknippels in de velg. Spuit dan meestal wat teflonspray op alle spaaknippels, daarna het remoppervlak van de velg goed schoon maken, en het probleem is weer verholpen.
Waarschijnlijk heb je er bij nat en regenachtig weer geen last van ?????Alleen bij droge omstandigheden, dan weet je zeker dat dit het probleem is.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

airboy
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 nov 2005 22:01

airboy 19 nov 2005 12:06

Quoten: Origineel geplaatst door colnagofreak op 12 November 2005


Ik herken dit probleem, heb zelf de ervaring dat dit gewoon het kraken is van "droge" spaaknippels in de velg. Spuit dan meestal wat teflonspray op alle spaaknippels, daarna het remoppervlak van de velg goed schoon maken, en het probleem is weer verholpen.
Waarschijnlijk heb je er bij nat en regenachtig weer geen last van ?????Alleen bij droge omstandigheden, dan weet je zeker dat dit het probleem is.


          Daar kan ik niet op antwoorden, aangezien ik slechts uitruk bij
          goed en (vooral) droog weer.
          Is het normaal dat (nieuwe) wielen op die plaats met een spray
          moeten behandeld worden. Bij andere wielen is dit toch niet het  
          geval? Met het achterwiel van m'n oude fiets, handgespaakt wiel met
          mavic-velgen (CXP 33) en Daytona naven, heb ik nooit iets moeten 
          "inspuiten".
       
          

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 19 nov 2005 13:48

Bij Ksyriums komt gekraak heel vaak voor vanaf het moment dat ze nieuw zijn. Bij de "spaaknippels" wordt vaak vloeibare vaseline gespoten en in het inwendige moet flink wat vet toegevoegd worden: is "normaal".

Gr, Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

wielerfreak
Forum-lid
Berichten: 40
Lid geworden op: 27 aug 2005 19:53

wielerfreak 19 nov 2005 17:50

Ik rij al ongeveer twee jaar met de ksyrium sl (zilver). Ieder weekend tijdens het sezoen rij ik er één of twee koersen mee en heb nog nooit één gekraak gehoord in mijn wielen, maar als ik andere hoor hebben ze er nog nieks anders als mezerie mee gekend. ik denk dat ik van geluk mag spreken zeker.

isaac
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 nov 2005 10:19

isaac 27 nov 2005 10:29

Ik heb ook problemen met krakend achterwiel (Mavic Cosmos) gehad.
Tot 2x toe door Cogadex gratis nieuwe velg en spaken, probleem bleef.
Toen nieuwe wielen gekocht, ultegranaaf, Maviv open pro velg en DT spaken. Nog steeds kraken.
Conclusie, het kraken moet vanuit het frame komen.
Ik had toen een alu frame met carbon achtervork.
Het probleem zat in de carbon achtervork, nadat deze opnieuw verlijmd was (bij de achterpat) was het probleem verholpen. 

Plaats reactie