Alles over vakanties op én met de fiets

trois ballons ipv la marmotte

gandalf
Forum-lid
Berichten: 366
Lid geworden op: 08 mei 2004 19:21

gandalf 04 nov 2010 17:43

Grofweg is je 3 Ballons tijd je Marmotte tijd. De Marmotte heb ik in 8.08 gedaan, de Trois Ballons was ongeveer in dezelfde tijd gegaan als ik geen materiaalpech had gehad (8.01 netto fietstijd). Als klimmen niet je sterkste kant is, dan is de 3B duidelijk meer geschikt. De klimmen daar kun je wat meer op je gemak nemen, en duren veel minder lang waardoor je veel minder lang diep hoeft te gaan. Dus ja, ik vind het een goed idee om de 3B te doen. Sowieso is dat een hele mooie cyclo door een heel mooi gebied.

En ja die laatste 5 kilometer, die moet je maar op de koop toe nemen
It is not a lie if you believe it...

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 04 nov 2010 23:06

Beide gedaan en ik vind de Marmotte toch een stukje zwaarder. De 3B heb ik zonder al te veel training goed volbracht. Voor de Marmotte had ik ca. 1000km meer gefietst en toch heb ik meer afgezien (misschien ligt het aan mijn gewicht, ben 87kg). De 3B heeft een stuk of 5-6 langere klimmen die allemaal redelijk lekker lopen en een aantal wat kortere die ook goed te doen zijn. Inderdaad, de Planche is na 200km vervelend steil maar die is maar een km of 4-5 lang, beetje harken dus. De Alpe d'huez als slotklim van de Marmotte is veel langer en vrij zwaar; ik heb nog nooit zoveel fietsers zo stuk zien gaan als op de Alpe, vrij dramatische taferelen meegemaakt daar. Bij de 3B is alles wat gemoedelijker. Een berg als de Galibier is qua lengte en hoogte met niets in de 3B vergelijkbaar, een echte killer.

3B moet je zeker doen, hele mooie tocht, leuke en gemoedelijke sfeer. De Marmotte is in mijn ogen wat zwaarder en heeft bovendien meer entourage (loop de dagen voor de grote dag maar eens door Bourg d'oisans en op de Alpe) en wat meer standing (bekendheid en dwingt kennelijk wat meer respect af).

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 nov 2010 10:30

[quote="Niklas2"][quote="fiedoo"]verleden jaar bvb op de "ballon d'alsace" zowat al fluitend opgereden ( een 1O kms a 7%) dat zie ik mij nog niet doen op de telegraph+galibier of de alp aan het eind van de cyclo.[/quote]

In de 3Ballons ga je helaas niet die makkelijke kant de Ballon d' Alsace op in de 205km versie. Ik vind zelf die klim eigenlijk de lastigste tijdens de rit, omdat je dan ergens in het midden zweeft. Niet meer fris, en de finish nog ver weg.[/quote]

+1, wat een rotding. Heb heel hard overwogen bovenop rechtsaf te slaan (onderaan lag ons hotel) ipv rechtdoor voor nog eens 50 km afzien...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 nov 2010 14:32

't moeilijkste vind ik mentaal dat je twee keer dezelfde weg doet vanuit champagney vooraleer je aan de slotklim begint.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

lhvallas
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 22 nov 2006 16:24

lhvallas 05 nov 2010 14:45

Vind de Trosi Ballons leuker vanwege het feit dat ie iets kleinschaliger is, en het feit dat de route iest meer 'verrast', je weet niet echt wat je nog op je pad gaat vinden.
Marmotte is meer recht door zee; 4x een heftige klim.
Welke nou zwaarder is vind ik eigenlijk een onzinnige stelling, het is echt appels met peren vergeljken.

hero
Forum-lid
Berichten: 267
Lid geworden op: 14 jun 2007 15:17

hero 05 nov 2010 15:54

[quote="L'H Vallas"]Welke nou zwaarder is vind ik eigenlijk een onzinnige stelling, het is echt appels met peren vergeljken.[/quote]

Dat is sowieso geen stelling maar meer een vraag die - zij het voor iedereen persoonlijk - best valt te beantwoorden.

axel
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 okt 2008 16:31

axel 05 nov 2010 16:04

Ik vind de Marmotte velen maler zwaarder dan 3B. De beklimingen van de 3B zijn nergens echt steil (muv de slotklim) en relatief kort. Doordat er 5 á 6 echte beklimmingen in de 3B zitten, heb je ook meer momenten om even bij te komen. Tijdens de Marmotte is hier veel minder sprake van. Denk maar eens aan het stuk van de voet van de telegraphe tot aan de top van de Galibier....Enkel een klein stukje afdalen tussen die twee en in totaal 26 km klimmen.

Het probleem is vaak dat tijdens de 3B menigeen te hard gaat rijden waardoor de de Alsace en de slotklim een crime worden.

Voor mij persoonlijk wordt de 3B zwaar door het tempo wat ik daar rijd en ligt de zwaarte van de Marmotte voornamelijk in het parcours.

Blijft natuurlijk staan dat de 3B erg zwaar en mooi is om te rijden!
Karakter is dat wat je laat zien als je alleen bent

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5693
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 05 nov 2010 16:45

....Enkel een klein stukje afdalen tussen die twee en in totaal 26 km klimmen./quote


19 + 11 = 30 kms in totaal :-)
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

axel
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 okt 2008 16:31

axel 05 nov 2010 17:03

[quote="fiedoo"]....Enkel een klein stukje afdalen tussen die twee en in totaal 26 km klimmen./quote


19 + 11 = 30 kms in totaal :-)
[/quote]

Klopt. Lijkt altijd minder ver.......:) Geeft alleen nog meer aan dat de Marmotte qua klimwerk niet te vergelijken is met de 3B.
Karakter is dat wat je laat zien als je alleen bent

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 08 nov 2010 10:03

bedankt voor de reacties, ik zal die 'belles filles' maar eens gaan verkennen!
En wat het weer betreft: beter regen dan hitte voor mij.

kilometervreter
Forum-lid
Berichten: 800
Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59

kilometervreter 22 nov 2010 14:53

[quote="hans darmstrong"]bedankt voor de reacties, ik zal die 'belles filles' maar eens gaan verkennen!
En wat het weer betreft: beter regen dan hitte voor mij.[/quote]

De 3B heeft van alles wat. Ik reed met 10 graden regen en onweer op de Grand Ballon en met zon em 30 graden la planche des belles filles op. Op twee kilometer van de finish van de fiets om stroop te pissen en op 400 meter nog een keertje om gal te kotsen. Wel goud.

ijzerenbriek
Forum-lid
Berichten: 1665
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:34

ijzerenbriek 22 nov 2010 22:59

Helahola, ik zie je post nu pas Hans. Zo niet hé man, je moet gewoon eens die marmotte proberen te rijden. Het gaat je later vast en zeker spijten dat je het niet geprobeerd hebt.

Ik ga volgend jaar alvast terug, het plan is elk jaar terug te gaan zolang ik niet 'uitgewrongen' aankom. Moe ben je zeker als je aankomt en die 7km terug naar de camping vanaf de voet van Alpe d'Huez deed ik zonder jus maar kramp, overgeven, het niet meer zien zitten, nee dat niet en nooit trouwens. Ik begrijp velen niet op die dag. Niemand zegt dat je dat moet doen, je doet het uit vrije wil dus omdat je het plezierig vind veronderstel ik dan. Als de fun eraf is dan draai je je toch gewoon om en fiets je naar beneden of begin je niet meer aan de Alp.

Je moet er gewoon van uitgaan dat je tot boven op de Galibier moet raken, raak je daar dan haal je de startplaats zeker want buiten pakweg 2 km klimmen is het vanaf daar constant dalen of vlak.

Ik ken enkele mensen die ze beiden gereden hebben en hun mening maar aangezien ik 3B nog niet gereden heb ga ik zelf geen vergelijkingen maken.

De marmotte omschrijf ik als volgt: Glandon rij je met de handrem en op kunnen boven. Best te doen maar als niet pure klimmer misschien een ambetanterikske door zijn grilligheid, gewoon steil, echt steil (om rond de grondverzakking te rijden), vals plat, afdalen, alles zit erin.
Télégraphe vind ik persoonlijk een 'loper', niet te lang, niet te steil en mooi egaal. Deze doe je gewoon op kunnen.
Galibier is een ander paar mouwen, eerste km nog in Valloire is steil en dan mindert het iets en ben je aan de bevoorrading. Hetgeen dan volgt vind ik persoonlijk vies en vanaf hier is het dan ook op karakter. Dat eerste stuk lijkt makkelijk maar het is gezichtsbedrog, het loopt wel degelijk goed op. En aan plan l'Achat, ja daar begint de miserie hé, eerst nog wat haarspeldbochten en als je dan in die langgerekte kom komt dan zie je in de verte (en hoogte) de kom waar je door moet. En dan ineens, huh zie ik wel goed? Ja hoor, die kleine miertjes zijn de fietsers voor je die je de wand ziet opkruipen. Zeker het laatste stuk vanaf de tunnel is echt gemeen. Hier moet je echt doorbijten want het is zwaar. Bovengekomen toch wat proberen eten en drinken (wat waarschijlijk dik tegen je goesting is) en dan rustig dalen en je ziet dan wel wat er overblijft om die Alp alsnog aan te vatten of niet.

Want gemeen is de Alp, zeker na 160 km en al zeker als het zoals dit jaar warm is. Die eerste 5 bochten tot aan het kerkje zijn ook weer gemeen steil, dan krijg je een km relatieve rust maar echt simpel wordt het nooit. Ik vind persoonlijk dat recht stuk waar je kan kiezen welke kant je bovenrijdt lastig en de laatste 3 bochten ook.

Glandon en Télégraphe zijn dus best te doen, maar het venijn zit hem in de staart vanaf Plan l' Achat.

Ter info: Hans is mijn jonger neefje en we treffen elkaar hier af en toe op het forum.
Ge moet zére rijen als ge moet zére rijen en nie zére rijen als ge niet zére moet rijen.

Plaats reactie