Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Koppijn na fietsen?

wenda
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 dec 2005 17:00

wenda 08 jan 2006 17:12

hmmmm......ik zal jullie suggesties ter harte nemen. Persoonlijk heb ik de ervaring dat als ik te hard ga, ik een knalrode bloedhete kop krijg waar je een eitje op bakt. Maar nog geen herkenbaar verhaal dus voor jullie, die koppijn.
En die helm komt er ook wel, zodra ik uit de lappenmand ben. Zit nog steeds in de revalidatie van een knie operatie. Kan dus kwa conditie weer vanaf nul beginnen, en aangezien ik ook een andere fiets ga kopen, komt die helm er ook wel bij.Zijn er nog goeie en slechte helmen of verschillen soms....
Wenda

wenda
Forum-lid
Berichten: 68
Lid geworden op: 26 dec 2005 17:00

wenda 08 jan 2006 17:23

Als ik van de prijs maar geen koppijn krijg :o))
Ik zal eens in Belgie kijken hier over de grens zit er eentje met heel veel kleding en schoenen en helmen, goedkoop ook.
 

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4362
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 08 jan 2006 17:53

Met helmen is het heel belangrijk dat die goed zit ja daar kan niemand advies over geven. (Ook voor big rosa wordt het dus tijd dat hij een nieuwe helm aan gaat schaffen) Zelf heb ik ook gehad dat ik door mijn helm last kreeg van koppijn maar dat was vanwege de voor mij verkeerde drukpunten in die helm. Met mijn huidige helm nergens last van en ook na 7 uur op de fiets nog geen koppijn.

Voor wenda dan nog even een tip "probeer eens rustig uit te rijden na een intensieve training." Als je namelijk bij een hoge hartslag ineens stop komt je lichaam voor een probleem en zal je hartslag te snel zakken met veel problemen tot gevolg. Misschien ook wel de hoofdpijn na 2 uurtjes.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37675
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 08 jan 2006 18:22

Ik rij bijvoorbeeld la Marmotte ook volledig met een helm zonder hoofdpijn. Investeer 1x in een goede helm en je hebt er een paar jaar plezier van. Niks is zo rot als een helm die niet goed zit en die je dus niet opzet.
Less is bore

stefanvd
Forum-lid
Berichten: 110
Lid geworden op: 22 okt 2005 17:50

stefanvd 08 jan 2006 20:32

Dat heb ik ook na wedstrijden. De uren na je inspanning veel drinken, meer dan dat je denkt dat voldoende is.

jimbo
Forum-lid
Berichten: 590
Lid geworden op: 12 sep 2005 22:22

jimbo 08 jan 2006 21:32

Wellicht een open deur maar geef je het antwoord hier zelf niet al. Je schrijft :"Kan dus kwa conditie weer vanaf nul beginnen" . Ik kan me voorstellen dat je gewoon teveel wilt.
CC, agr 100; limo 100

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 08 jan 2006 22:16

Vochttekort is een aannemelijke oorzaak, doordat je uitdroogt slinken je hersenen ietsje en die hangen /trekken wat aan je hersenvliezen en dat voel je (Ik heb laatst eens op de tacz gemeten wat ik in een half uur buffelen verdamp en dat was 600 ml...dus 1,2 liter/uur! daarbovenop mag je nog de normale vochtbehoefte rekenen en wellicht al een achterstand voor je begon?? ) Daarnaast is hoofdpijn een vaag iets je kan het werkelijk van alles krijgen. Maar extra veel drinken is zeker uit te proberen.

Gebruikersavatar
herera
Forum-lid
Berichten: 1787
Lid geworden op: 25 jul 2004 14:17
Locatie: Huissen

Gebruikersavatar herera 08 jan 2006 23:54

Quoten: Origineel geplaatst door rene1 op 08 Januari 2006

Vochttekort is een aannemelijke oorzaak, doordat je uitdroogt slinken je hersenen ietsje en die hangen /trekken wat aan je hersenvliezen en dat voel je (Ik heb laatst eens op de tacz gemeten wat ik in een half uur buffelen verdamp en dat was 600 ml...dus 1,2 liter/uur! daarbovenop mag je nog de normale vochtbehoefte rekenen en wellicht al een achterstand voor je begon?? ) Daarnaast is hoofdpijn een vaag iets je kan het werkelijk van alles krijgen. Maar extra veel drinken is zeker uit te proberen.


 
Helemaal mee eens. Mijn neefje had dezelfde kwaal. Niet regelmatig vocht innemen betekende voor hem gegarandeerd paracetamolletjes na het fietsen.  Sinds enkele maanden, ook op aanraden van de sportarts, heeft hij een zgn. Camelbag, waardoor je constant vocht tot je kunt nemen, zonder daarbij je handen van het stuur te halen, en nooit geen hoofdpijn meer. Veel drinken is ook mijn advies.  Baat het niet schaadt het niet... neem het in ieder geval mee als bagage zou ik zo zeggen.
"Waar een wil is is een weg, waar een weg is wil ik fietsen."

hans
Forum-lid
Berichten: 737
Lid geworden op: 08 apr 2004 17:57

hans 09 jan 2006 10:27

aangezien de pijn pas enige tijd na het fietsen komt lijkt het me niet waarschijnlijk dat het door de houding komt. (bij mij zorgde een langere zit trouwens voor minder klachten)
Vochtekort is een logische reden, maar ook de afwezigheid van mineralen kan een oorzaak zijn. Probeer voortaan eens Isotone sportdrank te drinken ipv water. hierdoor blijft mineralen huishouding beter in stand.
Verder hoor ik ook weleens van mensen die bij te weinig eten hoofdpijn krijgen, dus wat regelmatiger eten en eten na de inspanning kun je ook proberen.
Niemand zegt dat het moet,<br>
maar toch, of juist daarom wil je het beleven.

ilgrasso
Forum-lid
Berichten: 2152
Lid geworden op: 02 mei 2005 15:09

ilgrasso 09 jan 2006 11:03

WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.

Plaats reactie