Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Bontrager Select

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 27 jan 2006 17:52

Op het moment ben ik me aan het orïenteren op een nieuwe fiets, daarbij ben ik op een fiets gestuit met de Bontrager Select wielen erin.
Ik heb al op RoadBikeReview.com gekeken en daar zijn de meningen redelijk verdeeldt.
Daarom zou ik graag wat ervaringen van jullie willen hebben en bij welk lichaamsgewicht dat is.
Ik weeg rond de 70 kilo bij een lengte van rond de 180 cm, dus dat zou geen kwaad kunnen.

Het gaat hier dus om deze wielen:



Het vervangen van deze wielen voor Easton Vista wielen zal nog eens €120 extra gaan kosten, dat is in mijn menings een beetje veel aangezien er een niet al te groot prijsverschil tussen de twee wielen niet al te veel is (zo en zo minder dan €50).

Off-topic vraagjes:
Klopt het dat er op zowel frame als onderdelen levenslange garantie zit? Geldt dit ook voor overjarige modellen?

Iemand ervaring met de Bontrager Race Lite banden?


Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 27 jan 2006 18:21

Er is me nog een vraagje te binnen geschoten, namelijk: had Trek nou een afwijkende framemaat? Volgens mij heb ik ergens gelezen dat er 2cm vanaf moet halen, dus als je een 58cm moet je een 56cm moet kopen. Klopt dat?

motta
Forum-lid
Berichten: 475
Lid geworden op: 21 jan 2005 21:19

motta 27 jan 2006 21:21

Quote: Origineel geplaatst door Wesley op 27 Januari 2006
...
Iemand ervaring met de Bontrager Race Lite banden?
Alvast bedankt!

Ik heb vorig seizoen zo'n paar versleten, meer dan 5000 km mee gedaan; ik ben er zeer tevreden over, iets meer geschikt als trainingsband, qua confort kunnen ze niet tippen aan toppers als Michelin Pro²Race of Conti GP 3000, wel qua lekweerstand en duurzaamheid.

Motta
Motta

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 28 jan 2006 10:33

in mijn trek 1400 zaten bontrager select wielen ben zelf 100 kg had er geen goed gevoel bij heb nu easton vista ben daar erg tevreden over (zie foto)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 28 jan 2006 10:47

Op het frame geeft Trek inderdaad een (beperkte) levenslange garantie (voor de 1e eigenaar). Die houdt dus niet in dat als er iets stuk gaat dat je dan een nieuw frame krijgt, maar wel als dat door een fabricagefout gebeurt.
Wat die wielen betreft: in de test van Tour kwamen ze qua stijfheid erg goed uit de bus
De naven liepen wat minder mooi, waarschijnlijk is het zinvol om die direct na aanschaf even open te (laten) maken en er wat meer vet in te stoppen en heel zorgvuldig af te stellen
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 29 jan 2006 22:28

Quote: Origineel geplaatst door Scepticus op 28 Januari 2006
De naven liepen wat minder mooi, waarschijnlijk is het zinvol om die direct na aanschaf even open te (laten) maken en er wat meer vet in te stoppen en heel zorgvuldig af te stellen

Kijk dat is nou eens een handige tip! Het uit elkaar halen van de naaf, gaat dat hetzelfde als bij een Shimano (Sora) naaf? Zo nee, is het makkelijk zelf te doen?

@ BigM, waar had je vooral last van? Zijdelingse speling, kraken, snel slagen?

@ Motta, bedankt voor je reactie! Misschien dat ik ze vanaf het begin dan zou laten veranderen voor een ander/beter stel, dan heb ik ook ervaring met goede banden en dus wat beter vergelijkings materiaal met bijv. Rubino's.

bike_add1ct
Forum-lid
Berichten: 3324
Lid geworden op: 06 apr 2004 15:33

bike_add1ct 29 jan 2006 23:18

Bontrager Select... zou je niet liever iets langer doorsparen en een iets beter setje nemen?

bigm
Forum-lid
Berichten: 2707
Lid geworden op: 28 okt 2005 00:17

bigm 30 jan 2006 00:05

@wesley waarschijnlijk ben ik wat zwaarder dan jou en ik had de indruk dat ze wat zwabberden bij het aanzetten vandaar dat gevoel nu geen last meer van met vista

Gebruikersavatar
wesley
Forum-lid
Berichten: 1450
Lid geworden op: 06 nov 2005 19:19

Gebruikersavatar wesley 30 jan 2006 11:02

Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 29 Januari 2006
Bontrager Select... zou je niet liever iets langer doorsparen en een iets beter setje nemen?



Tsja.. Dat is ook een beetje het dilema waar ik mee zit.. Misschien dat ik vanavond even een topic open over een nieuwe fiets. Het probleem met de fietsen die in mijn budget vallen is dat er zo en zo wel andere wielen op moeten, 9 van de 10 keer zitten de WHR 550 wielen erop en heel soms zoiets als de Select wielen. Ik moet dus zo en zo wel met nieuwe wielen rekening houden.

En €120 voor een set Easton Vista i.p.v. de Select vind ik wel een beetje veel (en dan komt de fiets boven het budget uit).

@ BigM, thanks!

trekoclv
Forum-lid
Berichten: 632
Lid geworden op: 27 dec 2004 12:58

trekoclv 30 jan 2006 12:41

Quoten: Origineel geplaatst door Wesley op 30 Januari 2006


Quote: Origineel geplaatst door bike_add1ct op 29 Januari 2006

Bontrager Select... zou je niet liever iets langer doorsparen en een iets beter setje nemen?

Tsja.. Dat is ook een beetje het dilema waar ik mee zit.. Misschien dat ik vanavond even een topic open over een nieuwe fiets. Het probleem met de fietsen die in mijn budget vallen is dat er zo en zo wel andere wielen op moeten, 9 van de 10 keer zitten de WHR 550 wielen erop en heel soms zoiets als de Select wielen. Ik moet dus zo en zo wel met nieuwe wielen rekening houden.En €120 voor een set Easton Vista i.p.v. de Select vind ik wel een beetje veel (en dan komt de fiets boven het budget uit).@ BigM, thanks!

ik weet niet of ze in de select met de zelfde lagerdiameter werken als in de race x lite (neem aan van niet, want in race x lite zitten dt naven). maar die naven had je een speciaal sleuteltje nodig om ze open te kunnen maken en dat laat lang op zich wachten. mijn lbs had hem na 6 maanden pas binnen.
Trek OCLV<br>
homepage: http://www.freewebs.com/rolfsleddens/" onclick="window.open(this.href);return false;

guidoke
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jan 2006 22:11

guidoke 30 jan 2006 22:45

Wesley,
In het nummer Fiets 11-2005 werd de Trek 1400 getest met die Select wielen. Over de wielen niet echt lovende commentaren. "De Select-wielsets hebben onmiskenbaar zwakke punten.  ...  Het achterwiel draaide niet soepel rond ...  Beter alternatief de Bontrager Race (Lite)." aldus Fiets ! De prijs van de Race-wielen komt overeen met de Vista-wielen. En die laatste schijnen ook degelijk te zijn!
Ride &#111;n baby !

woutert
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 23 sep 2005 18:42

woutert 31 jan 2006 17:16

Wesley, succes met je nieuwe aanschaf, maar haal alsjeblieft dat 'zo en zo' uit je vocabulaire en vervang dat door het (correcte) sowieso. Alvast bedankt. Hehe.

Plaats reactie