Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

VO2 max

bianchirider
Forum-lid
Berichten: 146
Lid geworden op: 15 feb 2006 14:19

bianchirider 22 mar 2006 12:59

ik weet men vo2max niet. nooit laten opmeten... ben wel eens benieuwd eigenlijk om dat te weten. maar ik ben ervan overtuigd dat je zoveel 'lichamelijk' talent mag hebben dan je wil... als je het KARAKTER niet hebt kom je ook nergens... mind over matter...

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 22 mar 2006 18:15

Jullie hebben helemaal gelijk! Ben het topic ook meer gestart om hierover een discussie te laten beginnen en dat lukt zo te zien al aardig!

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 22 nov 2006 18:25

Quoten: Origineel geplaatst door Mjollnir op 22 November 2006


Even kort door de bocht..als je, je adem lang kan inhouden heb je dan een hoge vo2max gekoppeld aan groot long volume?
Als ik wat rond surf op internet valt me op dat goede freedivers een redelijk hoge vo2max hebben.


Leuke vraag! Moet je het antwoord schuldig blijven. Hoogst gemeten VO2 bij mij (op een fiets, lang protocol) is iets van 70 ml/kg/min, maar als ik 40 sec. m'n adem in kan houden, dan is het veel...
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 22 nov 2006 19:17

Lang je adem in kunnen houden heeft nauwlijks verband met VO2Max. De beperkende factor als het om de zuurtstof opname gaat zijn niet je longen, maar vooral je spieren en in mindere maten je bloed. Om lang je adem in kunnen houden, moet je lichaam efficient omgaan met de zuurstof, je moet het ook geestelijk aan kunnen om de seinen van zuurstof tekort en CO2 overschot te onderdrukken. Een grote longinhoud komt natuurlijk ook wel van pas. Na 2 minuten is het bij mij echt over en moet ik naar adem happen.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 nov 2006 10:31

Quoten: Origineel geplaatst door Mjollnir op 23 November 2006

Dus als ik je antwoord goed begrijp zijn je longen dus niet de beperkende factor in het geval van vo2max. Maar de mogelijkheden van je lichaam om zuurstof op te nemen. Vandaag weer verschil in spierbouw etc. Heeft een echte sprinter dan per definitie een lagere vo2max? Of heeft hij misschien wel een goede vo2max maar kan dit minderlang vol houden.


Hier kan ik je wel antwoord op geven: Je longen zijn idd niet de beperkende factor (tenzij je zwaar astmatisch bent oid). Beperkend is hoeveel O2 je spieren in kan. Het aantal rode bloedcellen in het bloed, het aantal capillairen (kleine adertjes) in de spieren en ook het type spieren spelen daarin een hele grote rol.
En sprinters (atletiek) hebben inderdaad geen hoge VO2max. Hebben ze ook niet nodig, aangezien ze zich maar heel kort hoeven in te spannen. Dit heeft met type spiervezels te maken: Wielrenners hebben langzame, zuurstofopnemende spiervezels (slow twitch / type I). Sprinters hebben snelle spiervezels die geen zuurstof nodig hebben (fast twitch, type IIB).
Of bedoel je sprintende fietsers (Boonen et al)? Die hebben waarschijnlijk veel 'type IIA ' vezels, die zitten zo'n beetje tussen type I en type IIB in.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

pantani
Forum-lid
Berichten: 1255
Lid geworden op: 07 jan 2006 15:10

pantani 23 nov 2006 11:13

59.64
il magnifico

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 nov 2006 12:56

Ik zou er maar mee oppassen, je adem zolang inhouden is niet echt bevorderlijk voor je hersens en andere delen van je lichaam, want die krijgen een zwaar zuurstof te kort.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Plaats reactie