Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Keramische lagers??

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 09 aug 2009 15:47

Ik ben het er niet mee eens dat ceramische kogels nodig zijn omdat er slechte systemen zijn. (uitgezonderd de achternaaf van Mavic). De campa en shimano naven blijven natuurlijk qua opzet het best, feitelijk een koopje voor dat geld!

De trapassen, nee die met die vierkante as waren lekker, 5k en de kogel lagen eruit. Buiteboord lagers zijn gewoon beter als je frame goed is gefreesd en juist gemonteerd en dat i snou het grote probleem.

Draai de cups maar eens vast en voel de laatste slag elke 30/40 hoe het lager loopt. dan zal je merken dat de meeste hem te vast draaien. het zelfde met de crank! De lagers zijn prima afgedicht maar als je de crank er te vast op zet vervormt de afdichting waardoor hij niet meer afdicht. Jammer genoeg staat dit niet in de beschrijvingen.

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 09 aug 2009 15:50

>De lagers zijn prima afgedicht
Onzin: de lagers zijn maar aan 1 kant afgedicht.

Ik heb mijn frame vlakgefreesd en gebruik een momentsleutel. Als je echetr vaak dor slecht weer rijdt, blijven de U.T. lagers niet echt lang goed. Dus gebruik ik nu lagers die aan beide kanten afgedicht zijn.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 09 aug 2009 17:04

wasbeer2006 schreef: De trapassen, nee die met die vierkante as waren lekker, 5k en de kogel lagen eruit. Buiteboord lagers zijn gewoon beter als je frame goed is gefreesd en juist gemonteerd en dat i snou het grote probleem.

Draai de cups maar eens vast en voel de laatste slag elke 30/40 hoe het lager loopt. dan zal je merken dat de meeste hem te vast draaien. het zelfde met de crank! De lagers zijn prima afgedicht maar als je de crank er te vast op zet vervormt de afdichting waardoor hij niet meer afdicht. Jammer genoeg staat dit niet in de beschrijvingen.


Niet dus, ook bij netjes vlak gefreesde frames vliegen de setjes lagers er door als je in slecht weer rijdt. Met welk systeem je ook rijdt 't maakt allemaal maar weinig uit. Bij Campa zijn de lagers alleen aan de buitenkant afgedicht, als er dus water in je bracket komt als 't regent worden de lagers doorgespoeld. Wat overigens wel een hoop scheelt is zo nu en dan de lagers doorspuiten met teflon spray en dan weer insmeren met lagervet. Bij Campa gaat dat heel makkelijk doordat de lagers op de crank zitten en maar 1 afdichting hebben per lager.

En ik weet niet wat jij met je vierkante lagers uitgespookt hebt. Maar ik heb er nog nooit kogels uit zien rollen... Met vierkante Campa assen is 50k km geen probleem met stalen kogels, het buitenboord systeem dat dat gaat halen moet nog uitgevonden worden volgens mij.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

diogenes
Forum-lid
Berichten: 3087
Lid geworden op: 14 jan 2005 12:32

diogenes 09 aug 2009 19:06

Ik deel de ervaring van Amclassic-fan. Als iemand het adres wil voor die keramische lagers, die dubbel afgedicht zijn, dan kan hij mij een PM sturen.

Diogenes
Velgenfluisteraar

Florezido

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 aug 2009 04:21

Hoy,
Amclassic-fan schreef:
wasbeer2006 schreef: De trapassen, nee die met die vierkante as waren lekker, 5k en de kogel lagen eruit. Buiteboord lagers zijn gewoon beter als je frame goed is gefreesd en juist gemonteerd en dat i snou het grote probleem.

Draai de cups maar eens vast en voel de laatste slag elke 30/40 hoe het lager loopt. dan zal je merken dat de meeste hem te vast draaien. het zelfde met de crank! De lagers zijn prima afgedicht maar als je de crank er te vast op zet vervormt de afdichting waardoor hij niet meer afdicht. Jammer genoeg staat dit niet in de beschrijvingen.


Niet dus, ook bij netjes vlak gefreesde frames vliegen de setjes lagers er door als je in slecht weer rijdt. Met welk systeem je ook rijdt 't maakt allemaal maar weinig uit. Bij Campa zijn de lagers alleen aan de buitenkant afgedicht, als er dus water in je bracket komt als 't regent worden de lagers doorgespoeld. Wat overigens wel een hoop scheelt is zo nu en dan de lagers doorspuiten met teflon spray en dan weer insmeren met lagervet. Bij Campa gaat dat heel makkelijk doordat de lagers op de crank zitten en maar 1 afdichting hebben per lager.

En ik weet niet wat jij met je vierkante lagers uitgespookt hebt. Maar ik heb er nog nooit kogels uit zien rollen... Met vierkante Campa assen is 50k km geen probleem met stalen kogels, het buitenboord systeem dat dat gaat halen moet nog uitgevonden worden volgens mij.


Dit klopt niet, technisch gezien. Wellicht nooit van kort bij gezien?

Net als Michel Wuyts, veel prut maar bar weinig feiten.

Jammer, ;)
Snobisme is een dure hobby...

speric
Forum-lid HC
Berichten: 4875
Lid geworden op: 28 okt 2005 17:22

speric 10 aug 2009 09:59

Ik heb tegenwoordig het e.a. van c-bear in het programma, incl de tools om in bestaande cups keramische te persen. Het werkt prima en loopt super soepel.
Ben erg tevreden over de kwaliteit en de prijzen vallen ook reuze mee.

Of het echt veel scheelt...? Scheelt het genoeg ? Ik heb het gedaan met het oog op
het feit dat de lagers veel langer goed moeten kunnen blijven.
www.c-bear.com voor geinteresseerden. Ze sponsoren Silence Lotto, niet dat dat iets zegt :)

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2009 11:10

Niet dus, ook bij netjes vlak gefreesde frames vliegen de setjes lagers er door als je in slecht weer rijdt. Met welk systeem je ook rijdt 't maakt allemaal maar weinig uit. Bij Campa zijn de lagers alleen aan de buitenkant afgedicht, als er dus water in je bracket komt als 't regent worden de lagers doorgespoeld. Wat overigens wel een hoop scheelt is zo nu en dan de lagers doorspuiten met teflon spray en dan weer insmeren met lagervet. Bij Campa gaat dat heel makkelijk doordat de lagers op de crank zitten en maar 1 afdichting hebben per lager.
Das opzich al apart, want hoe krijg je water tussen die lagers?? Het is een volledig afgedicht systeem. Bij een carbon frame zit een alu insert die meestal volledig dicht is, daarnaast zit er altijd een kunstof huls tussen waardoor er ook geen water in kan. Van de buitenkant kan het bij montage met voldoende vet al helemaal niet komen, dus er klopt dan ergens toch iets niet.

De assen met vierkante assen betrof XT en XTR, daar heb ik er in drie jaar tijd drie van versleten en meer met mij met de buitenboorlagers heb ik dat niet.

Ik heb vier vrienden waarvan ik allemaal de fietsen heb samengesteld en in elkaar heb gezet en bij alle fietsen lopen de buitenboordlagers na twee/drie seizoenen nog steeds prima. (betreft XT, XTR en acros ceramisch)

Daarnaast fiets ik overal en in elk weertype (ook de ergste , 's winters de pekel)en spuit ik de fiets gewoon met de hogedruk af.

Dus om meteen te zeggen dat het slechter is ben ik het niet mee eens. Daarnaast is de stijfheid van de buitenboordlagers voelbaar groter.

Ik ben het er wel mee eens dat het systeem te wensen overlaat gezien er toch erg veel mensen problemen mee hebben en dat moet niet mogen. Daarnaast moet je er relatief veel onderhoud aan plegen, elke 5k moet er voor het mooie nieuw vet in

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Moderator
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 10 aug 2009 12:24

Een bracketpot is vaak niet volledig waterdicht, met een ouderwetse vierkante as voldoet een klein gaatje in het bracket om dat water weer kwijt te raken. De lagers op een UT crankstel zijn slechts aan 1 zijde afgedicht, werkt prima zolang 't maar droog is. Maar in Nederland wil 't wel eens regenen en dan is 't gewoon snel gebeurd. Ik heb niet eens heel veel in de regen gereden dit jaar en als ik zag in wat voor een zandbak 't lager veranderd was na een paar maanden... (en dan maak ik een fiets niet met een hoge drukspuit schoon).
XT HT2 crank is overigens waarschijnlijk de slechste crank die Shimano ooit ontworpen heeft met de absurde Q-factor van 182 en bladen die bij zoveel mtb'ers chainsuck geven...

@Frank, zeg dan ook wat er zo volledig faut aan is ;). Theoretisch gezien ben ik 't met je eens hoor, een groter lager wat verder uit elkaar geplaatst is zou veel langer mee moeten kunnen gaan. De praktijken bewijst alleen dat er nog meer factoren zijn waardoor het allemaal toch niet zo goed werkt.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 aug 2009 14:50

Hoi,

De Campa Chorus/Record ISO asjes zijn als volgt opgebouwd:

Links heb je eerst een rubberen lipverzegeling gevolgd door een 6803 1RS industrielager waarbij de rubberen verzegeling aan de buitenzijde zit. De binnenzijde is niet van een rubberen verzegeling voorzien.
Die RS (rubber seal) verzegeling is trouwens enkel spatwaterdicht.

Aan de rechterzijde (de aandrijfkant dus) heb je dan van links naar rechts bekeken een niet verzegeld 6903 industrielager gevolgd door nog een 6903 RS1 lager waarvan de rubberen verzegeling rechts zit gemonteerd. Dan heb je nog eens een rubberen lipverzegeling.

Alle drie de lagers zitten bij de buitenkant in een montagehuls, de binnenkant zit op de as zelf waar stoppen op zijn aangebracht zodat de lagers op de juiste afstand blijven zitten.
Aan de buitendiameter van de lagers wordt dit verzekerd door de afstandshuls. Bij de Chorus uit alu, bij de Record uit carbon en alu.
Dit geheel is vrijwel waterdicht wat de omtrek betreft, water kan dus enkel en alleen aan de zijkanten binnendringen waar het door de tweetraps verzegeling moet.
Eens het daar binnengedrongen is kan het niet meer weg, het vet wordt aangetast en op termijn onststaat roestvorming wat uiteindelijk tot beschadigde lagers leidt.

Normaal gezien is de bracket pot voorzien van een alu huls waar enkel en alleen vocht in kan als dat zich al door de schroefdraad van de bracketas heen zou werken. Weinig waarschijnlijk bij normaal gebruik.
Soms wordt die huls ook nog extra op zijn plaats gehouden door het boutje wat ook je derailleurkabelgeleiders aan het frame bevestigt. Ook langs die schroefdraad kan water binnendringen maar ook dat is weinig waarschijnlijk.

Onder die huls is door de fabrikant een draineringsgaatje aangebracht (zou toch moeten) zodat water dat in het frame binnendringt (via zadelpen b.v.) weg kan.
In geen geval zou er water via het frame de brackethuls binnen kunnen dringen.
M.a.w. een frame met een correct gemonteerde ISO as tot voorbij de as onderdompelen in water kan alleen water opnemen in de bracket as zelf, de lagers dus.
Eens het water daar binnengedrongen is kan het er alleen nog via dezelfde weg weer uit. Die kans is echter klein en er zal dus schade optreden.

In praktijk moet je bij dit soort asjes al bijna moedwillig water gaan inspuiten wat mits een hoge drukspuit een klein kunstje is....

Bij UT crankstellen zit de as voor de helft aan elke crankarm.
Elke crankarm krijgt een 6805N RS1 lager gemonteerd dat tot tegen de binnenzijde van de crankarm komt te zitten.
Bij montage van het crankstel komen de lagers dan in de cups te zitten.
De cups dienen zo te worden gemonteerd dat er geen water binnendringen kan, t.t.z. perfect vlak tegen het frame aan en dus volledig spelingvrij.

Het grootste probleem zit hem echter aan de crankarmzijde waar behoudens een lik waterafstotend vet niks kan worden ondernomen om het lager te beschermen.
Immers bij elke wasbeurt of regenbui zal er zich onvermijdelijk vocht opstapelen aan de rand van het lager al was het maar omdat het via de crankarm naar beneden druppelt. Dit zal vroeg of laat dat lager toch binnendringen, verzegeling of niet.

Het enige wat je zelf kan doen is regelmatig de crank demonteren en het lager met vochtverjagende olie (WD40 b.v.) schoon spuiten en terug invetten.

Een andere mogelijkheid is CULT lagers monteren en dat lijkt me veruit de betere oplossing.

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 10 aug 2009 23:04

XT HT2 crank is overigens waarschijnlijk de slechste crank die Shimano ooit ontworpen heeft met de absurde Q-factor van 182 en bladen die bij zoveel mtb'ers chainsuck geven...
Daar kan denk ik niemand het mee oneens zijn. Ik heb daar mee zelfs de bouten gebroken tijdens het rijden (ik zal ze best veeeeeel te vast hebben gedraaid). Die bleven kraken, loslopen en chainsucken.

Zijn er al mensen die redelijke duurtest ervaringen hebben met de BB30?? Lijkt me opzich een aardig systeem, alhoewel pressfit ook niet heel stom lijkt iig wat veiliger voor de doe het zelfver.

Ik las in de o2bikers dat ze met bb30 ook al frames waren tegengekomen waarin de lagers te los zaten en daar twijfelde ze openlijk aan de BB30 standaard met redelijk onderbouwde argumenten, als er intresse is wil ik het wel posten.

Daarin vertelde ze oa ook dat ze verwachten dat er best problemen gaan onstaan na gebruik en revissie, omdat het alu dan iets corrodeert en aan het oude lager blijft zitten, zoals je vaak ziet in je balhoofdcups. Zeker in ons pekel landje

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 01 sep 2009 13:09

In de Fiets van augustus 2009 staat een zeer interessant artikeltje over (keramische) lagers, geschreven door Ernie Frieke i.s.m. Fontys hogeschool Engineering.
Zeer de moeite waard!

Ik weet niet of ik het online mag zetten??

tati
Forum-lid
Berichten: 484
Lid geworden op: 10 jan 2009 19:52

tati 01 sep 2009 20:17

wasbeer2006 schreef:
XT HT2 crank is overigens waarschijnlijk de slechste crank die Shimano ooit ontworpen heeft met de absurde Q-factor van 182 en bladen die bij zoveel mtb'ers chainsuck geven...
Daar kan denk ik niemand het mee oneens zijn. Ik heb daar mee zelfs de bouten gebroken tijdens het rijden (ik zal ze best veeeeeel te vast hebben gedraaid). Die bleven kraken, loslopen en chainsucken.


Ik ben het er anders mee oneens.
Gooi elk jaar gewoon een nieuwe XT 2008 crank op mijn fiets omdat de bladen dan toch versleten zijn en de meerprijs tov losse bladen nihil is.
Crank blijft gewoon goed werken en ik heb ook nooit last van chainsuck. Lagers blijven ook gewoon goed lopen. Ik snap niet dat sommige er meer lagers doorheen jagen als kettingbladen. Fiets gewoon door weer en wind ook modderige marathons/toertochten ga ik niet uit de weg, ook is hij tijdens de cape epic steeds afgespoten met een hogedrukspuit.
A bad day on the bike is better than a good day at work.

Plaats reactie