Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Wielrenners omgang met elkaar

goodriddance
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 09 jul 2010 17:42

goodriddance 09 mar 2011 15:40

Ik vind het ook niet vervelend. Op zich wel leuk zelfs, blijkbaar ga ik hard genoeg om uit de wind te willen zitten :).

Bij een groepje haak ik ook weleens aan, maar vind het dan wel prettig om een praatje te maken en ook wat kopwerk te doen hier en daar.

vermeulen
Forum-lid
Berichten: 1259
Lid geworden op: 14 sep 2008 12:58

vermeulen 10 mar 2011 15:01

Ik vind het meestal wel prima als iemand in mijn wiel mee gaat fietsen; alleen is het wel irritant als zo iemand nooit overneemt, zelfs als wat langzamer ga fietsen als hint.

Overigens kunnen scooters ook heel goed als windscherm functioneren; heb een keer een heel gezellig gesprek gehad met iemand die achterop een scooter zat waar ik achter fietste.

baron062
Forum-lid
Berichten: 1122
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 10 mar 2011 16:05

Kleine toevoeging mijnerzijds:

Theoretisch heeft de voorrrijder ook profijt van de achterrijder, aerodynamisch gezien dan.

timvdn
Forum-lid
Berichten: 31
Lid geworden op: 03 feb 2011 13:48

timvdn 11 mar 2011 00:49

Hier in Zeeland zie ik niet de noodzaak om persé een helm op te doen (recht toe recht aan, en misschien teveel vertrouwen ;) ) en het valt mij op dat ik de laatste paar ritjes om mij heen veel mutsjes en hoofdbanden zie ipv een helm. Altijd een vriendelijke groet met voor mij een leuk gevoel erbij, lijkt wel een klein beetje adrenaline wat daarbij vrijkomt.

Begrijp niet zo goed waarom je iemand niet zou groeten waar je dat anders wel zou doen. Tenzij je een negatieve ervaring hebt waardoor je het moeilijk vind om te zien dat iemand niet de zelfde "zorg" besteed als wat jij zelf nodig vind. In elk ander geval ben je wat mij betreft een non verbale politie agent aan het uithangen.

Aanhaken doe ik niet, ben misschien teveel bezig met wat de ander daar van zou vinden als ik dan opeens achter iemand ga rijden om een meter afstand, maar andersom zou ik het echt totaal geen probleem vinden. Het enige wat ik vervelend zou kunnen vinden ik dat ik daardoor mijn flow/concentratie verlies omdat de situatie dan opeens nieuwe vormen aan neemt. Ook in dit verhaal, jammer dan, geen reden om ook maar na te denken over tactische afschud "methoden" ;)

Gebruikersavatar
franklin
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 12 okt 2009 01:16

Gebruikersavatar franklin 11 mar 2011 16:36

Ach wielrenners zijn net mensen. Sommigen aardig en netjes en anderen....
Kom regelmatig wielrenners tegen die netjes groeten, hetzij in woord of gebaar. Waar ik me echt aan kan ergeren, heb het hiervoor ook al gelezen, dat ze aanpikken in je wiel, kilometers blijven hangen in je wiel en dan je inhalen alsof er gesprint moet worden aan de meet om je te lossen. Dan krijg je me dus echt over de rooie. Zal er dan werkelijk alles aan doen om aan te pikken en in je wiel te blijven hangen totdat ik voldoende herstelt ben om je een koekje van eigen deeg te geven. Al moet ik hiervoor kilometers van mijn geplande trainingsroute afwijken en zit ik bijna dood te gaan op mijn fiets.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012

fietspret
Forum-lid
Berichten: 119
Lid geworden op: 26 mei 2009 11:29

fietspret 11 mar 2011 17:27

Allereerst: Hallo fietsers! :D

Ik ervaar dat groeten niet van harte gaat, bij mij is het slechts een enkeling die terug groet, laat staan uit zichzelf groet. Ik blijf gewoon een paar vingers opsteken bij elke sportfietser die ik tegenkom. En als er iemand in m'n wiel gaat hangen, prima. Zolang ik er geen last van heb, wat is het probleem dan? Ik ga er niet langzamer van fietsen, ik ga echter ook niet extra aanzetten.

Ik denk dat het wel of niet groeten weinig met de fietsers specifiek te maken heeft. Het is een fenomeen van deze tijd in het algemeen. Mensen zijn individualistischer geworden en minder met de medemens bezig.
Doet mij in ieder geval goed om te lezen dat meerdere fietsers op dit forum zich beklagen over het niet groeten.
Mijn tip: blijf zelf groeten als je dit ook van de ander zou willen zien, verander de wereld door bij jezelf te beginnen.
;)

En nog een groetje erachter aan: daag!
Red Bull Carbon SL-3000 2010, Cube Reaction XT 2006

dave73nl
Forum-lid
Berichten: 480
Lid geworden op: 30 jul 2010 15:56
Locatie: Tilburg

dave73nl 11 mar 2011 17:35

Ik blijf ook groeten, word er zelf ook vrolijker van ook al doen ze het niet terug ;)
Na jaren van afwezigheid weer sporadisch op \'s heerenswegen te spotten... Onhandig en langzaam? 99% kans dat ik het ben!

"Talent is ook een vorm van heel graag willen". Huub van der Lubbe

dimi_stevens
Forum-lid
Berichten: 22
Lid geworden op: 28 dec 2010 00:46

dimi_stevens 11 mar 2011 21:57

Groeten hangt af van mijn dag, vaak wel soms niet.
Maar wat ik niet snap zijn die gasten die paranoia worden als er iemand in z'n wiel gaat hangen.
Je bent zelf toch bezig met je eigen rit, who cares wie er achter je zit, waarschijnlijk heeft hij het ff
nodig (om bij te komen) anders kwam hij wel naast je fietsen. Als je je daar druk om maakt wordt
het weer tijd om je te focussen op het fietsen.
stevens aspin
ultegra triple

Gebruikersavatar
richard1974
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 31 jan 2010 11:51

Gebruikersavatar richard1974 12 mar 2011 11:26

Niet mee eens. Ze zouden op zijn minst even wat kunnen zeggen als je achterom kijkt. Wat mij betreft doet een simpel 'mogge' al wonderen maar de meesten lijken wel volkomen autistisch en dan gaat het mij al snel vervelen..........

sram60
Forum-lid
Berichten: 138
Lid geworden op: 22 feb 2010 20:46

sram60 12 mar 2011 11:56

Dat is waar Richard, ze kunnen op zijn minst wat zeggen. Anders denk je toch al snel wat zit er nu voor koekebakker achter me. Het is niet erg als ze achter je komen zitten, is juist leuk dan weet je ook weer dat je sterker bent, maar zeg dan iets op zijn minst.
Edwin van de Velde

nick14
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 23 nov 2010 17:11

nick14 12 mar 2011 20:55

Dave73nl schreef:Ik blijf ook groeten, word er zelf ook vrolijker van ook al doen ze het niet terug ;)


en zo is dat.

groeten geeft een soort gevoel van verbroedering, dat is een goed gevoel!
dag niet gefietst, dag niet geleefd.

trebor
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 sep 2010 19:48

trebor 13 mar 2011 00:38

er zijn maar weinig die groeten merk ik, vooral nu het goed weer gaat worden en het drukker wordt. Als je in de winter rijdt wordt er veel meer gegroet.

Plaats reactie