Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Crankstel ik word niet goed

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 18 mei 2006 19:37

Wat doe ik toch fout...??

ik heb een gazelle playa met een nieuw trapas en deze tikt... Hij is goed gemonteerd met extra vet ed.. maar toch... je voelt ook in de trappers een soort ratel.. dit hoor je niet trouwens...

ook heb ik sinds kort een normale union stadsfiets... eerst niks aan de hand... en later ook een tik...

Ik heb dit bijna bij alle fietsen die ik heb...

wat doe ik toch fout...???
Gr Roos

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 18 mei 2006 22:01

Zit de tik niet in de lagers van de trappers??
Dit omdat je een soort ratel in de trappers voelt.
Meestal zijn de trappers een soort sluitpost op fietsen, met goedkope en slecht afgedichte lagers. Even die lagers nakijken en goed in het vet zetten.
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

misspiggy
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 16 apr 2006 11:38

misspiggy 18 mei 2006 23:55

Zit de tik niet ergens anders in? Komt erg vaak voor dat je denkt dat iets tikt of ratelt en dat et iets anders blijkt te zijn

kane
Forum-lid
Berichten: 60
Lid geworden op: 14 mei 2006 21:14

kane 19 mei 2006 00:50

Ik heb het ook een keer gehad, nooit weg kunnen krijgen op het laatst maar een nieuwe fiets gekocht.... echt waar !
Jan
http://www.duursportersweb.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 19 mei 2006 10:11

Ja dat bedoel ik dus... ik heb het bijna op alle fietsen die ik ooit gehad heb...
Mijn Gazelle playa (2de hands gekocht) had hier last van... dus ik ben de lastigste niet en heb er een nieuwe BB in gedaan... En nu doet deze het ook :(
En voor gewoon rijden een union goldrun gekocht... rijdt perfect dus ik helemaal blij... alleen op de terug weg met tegenwind meer kracht op de trappers moeten geven en voila daar is de wel bekende tik weer...
lijkt wel of ik ze kapot trap doordat ik teveel kracht zet ofzo...
Het rare is als de fiets dan weer effe rust heeft gehad is de tik weer weg...??
Gr Roos

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 19 mei 2006 10:14

Quoten: Origineel geplaatst door Miss Piggy op 18 Mei 2006

Zit de tik niet ergens anders in? Komt erg vaak voor dat je denkt dat iets tikt of ratelt en dat et iets anders blijkt te zijn


Nou ik voel het in mijn trappers als de tik er is... Op de playa heb ik nieuwe trappers gemonteerd.. omdat er 1 niet helemaal lekker meer liep... maar dat heeft niet geholpen... Op mijn Union zitten ook trappers die niet echt lekker meer ronddraaien.. maar die heb ik nog niet vervangen....
Bij allebij heb ik niks aan mijn crankstel gedaan... zou het daar ook vandaan kunnen komen??? en hoe kan ik vinden waar het vandaan komt...??? als ik de fietsen ophang is er natuurlijk niks meer merkbaar....
Gr Roos

roeieber
Forum-lid
Berichten: 916
Lid geworden op: 12 aug 2005 01:51

roeieber 19 mei 2006 15:08

Quoten: Origineel geplaatst door Roos1 op 18 Mei 2006

Ik heb dit bijna bij alle fietsen die ik heb...wat doe ik toch fout...???

Zijn het niet je knieën??? 
I Am SpeCiAliZed

Erik
Forum-lid
Berichten: 2104
Lid geworden op: 15 apr 2004 15:36
Locatie: Assen

Erik 19 mei 2006 17:36

Quoten: Origineel geplaatst door Roos1 op 19 Mei 2006


Quoten: Origineel geplaatst door Miss Piggy op 18 Mei 2006

Zit de tik niet ergens anders in? Komt erg vaak voor dat je denkt dat iets tikt of ratelt en dat et iets anders blijkt te zijn


Nou ik voel het in mijn trappers als de tik er is... Op de playa heb ik nieuwe trappers gemonteerd.. omdat er 1 niet helemaal lekker meer liep... maar dat heeft niet geholpen... Op mijn Union zitten ook trappers die niet echt lekker meer ronddraaien.. maar die heb ik nog niet vervangen....
Bij allebij heb ik niks aan mijn crankstel gedaan... zou het daar ook vandaan kunnen komen??? en hoe kan ik vinden waar het vandaan komt...??? als ik de fietsen ophang is er natuurlijk niks meer merkbaar....


Het zou aan het volgende kunnen liggen (misschien, trail and error..):
 
- Cranks zitten niet 100 vast.
- Spelling op de lagers van de pedalen. Dit is wel het meest waarschijnlijk.
- Smerige/versleten ketting (geeft het gevoel dat de boel wat 'rauw' loopt, geen echte tik).
 
Dat je het niet kunt vinden als de fiets hangt is niet zo vreemd. Die tik krijg nl waarschijnlijk alleen onder belasting en die is als de fiets hangt veel lager dan wanneer ie rijdt. Heeft je lokale FM overigens geen brilliant idee?
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 19 mei 2006 20:15

ik moet bekennen dat ik nog niet naar de lokale fm ben geweest....

maar dat komt eigenlijk omdat ik wel er voor langs geweest ben en ze gelijk met wilde bedragen gingen gooien...

bijvoorbeeld 50 euro om een BB te vervangen... en dan heb ik het niet over de BB Un 73 die erin gezet werd van shimano maar over een BB un 20... toen ik ze vertelde dat ik dat wel heel duur vond en dat ik een BB un25 voor 9 euro kon krijgen verkoopprijs werd ik voor gek verklaard...

en dat gaf me niet echt een goed gevoel zeg maar...

en verder ben ik dus nog geen goede FM tegen gekomen hier in delft...
Gr Roos

dutchflandrien
Forum-lid
Berichten: 561
Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26

dutchflandrien 19 mei 2006 20:57

mischien helpt het nog eens aandraaien van de cranckbouten.

had ook gekraak bij mijn nieuwe mountainbike. bleek dat de crank bouten losgekomen waren. na aandraaien met een imbus sleutel geen problemen meer gehad totnog toe
RIDLEY the speed weapon

colnagofreak
Forum-lid HC
Berichten: 5562
Lid geworden op: 26 sep 2004 21:41

colnagofreak 19 mei 2006 22:14

Als dit alles niet mocht werken, misschien een paar oordopjes
Soms is het beter het verleden te laten voor wat het was!

roos1
Forum-lid
Berichten: 636
Lid geworden op: 17 mei 2006 09:24

roos1 19 mei 2006 23:39

Quote: Origineel geplaatst door colnagofreak op 19 Mei 2006
Als dit alles niet mocht werken, misschien een paar oordopjes


Hahhhaahahah jij heet toch niet toevallig Eric...

Mijn vriend vindt me ook al zeuren...
Maar ik ben nou eenmaal iemand die niks wil horen als ik voorbij zoefffffff;)
Gr Roos

Plaats reactie